APV er en proces, der sætter fokus på både det psykiske og det fysiske arbejdsmiljø. Formålet med en APV er nemlig at finde ud af, om der er risiko for, at I bliver syge, nedslidte eller kommer til skade på arbejdet. Og hvis I finder frem til, at der er en risiko, skal I finde løsninger, som fjerner den.
Hvorfor er en APV vigtig?
En arbejdspladsvurdering (APV) er en lovpligtig proces, der skal sikre, at I som virksomhed løser og forebygger eventuelle arbejdsmiljøproblemer. Processen starter med, at I afdækker arbejdsmiljøet i alle dele af virksomheden.
Hvad sker der, hvis man ikke laver APV?
Hvis du som arbejdsgiver ikke laver APV'en, opfylder du ikke dine forpligtelser efter arbejdsmiljøloven, og kan dermed risikere at blive pålagt bøde- eller fængelsstraf.
Hvad er en APV, og hvad er formålet med den?
Det er et lovkrav, at alle virksomheder med ansatte skal udarbejde en arbejdspladsvurdering. APV handler om at kortlægge virksomhedens arbejdsmiljø, udpege de områder, hvor der er behov for en indsats, og lave en handlingsplan for, hvordan I vil forbedre arbejdsmiljøet på disse områder.
Hvorfor skal APV'en være tilgængelig for medarbejderne?
En APV kan sikre et sundt arbejdsmiljø
Trivsel på arbejdspladsen er vigtigt, for at skabe de bedste forudsætninger for dine medarbejdere. Er der arbejdsmiljøproblemer, der indebærer en alvorlig risiko for medarbejdernes sikkerhed eller sundhed, skal virksomheden handle på problemet med det samme.
Hvad er en APV?
Hvilke 5 faser er der i APV-arbejdet?
APV kan laves på mange måder, men den skal altid indeholde fem faser: Kortlægning, analyse, sygefravær, prioritering og handlingsplan samt opfølgning.
Hvad er vigtigt for en medarbejder?
Hvis du overvejer at ansætte en medarbejder, er det vigtigt, at du kender de regler og aftaler, som gælder. Der er fx krav til ansættelseskontrakten og hvordan lønsedlen skal udformes. Derudover har medarbejderne rettigheder efter gældende love og overenskomster i forhold til sygdom og ferie mv.
Hvad skal den årlige arbejdsmiljødrøftelse indeholde?
- Hvad vil I fokusere på i det kommende år? ...
- Hvordan skal samarbejdet foregå? ...
- Har I nået målene fra det foregående år? ...
- Hvilke mål vil vi sætte for det kommende års arbejde? ...
- Har I den nødvendige viden om arbejdsmiljø på arbejdspladsen?
Hvem har ansvaret for en APV?
Det er arbejdsgiverens ansvar, at der bliver lavet en APV. Formålet med en APV er at blive få overblik over mulige problemer med arbejdsmiljøet, og at lægge en plan for, hvordan I kan løse problemerne. APV af bilen: Hvis din arbejdsgiver ejer bilen, er den klart omfattet af reglerne om APV.
Hvornår skal man have en arbejdsmiljørepræsentant?
Der skal vælges en arbejdsmiljørepræsentant, når virksomheden har 10 eller flere ansatte. Reglerne om valg og beskyttelse af arbejdsmiljørepræsentanter er normalt de samme som gælder for tillidsrepræsentanter inden for samme eller tilsvarende område.
Hvor ofte skal en APV opdateres?
Hvor tit skal vi gennemføre en APV? I skal gennemføre APV'en, hvis der sker ændringer i arbejdet, arbejdsmetoder eller arbejdsprocesser, som kan have betydning for arbejdsmiljøet. APV'en skal dog gennemføres senest hvert tredje år.
Hvilke virksomheder skal lave en APV?
Alle virksomheder med ansatte skal lave en arbejdspladsvurdering (APV). APV'en er et værktøj der skal bruges – det vil sige, at den skal gennemføres, når der sker ændringer i virksomheden, der kan have betydning for arbejdsmiljøet og at dens skriftlige handlingsplan skal være tilgængelig for de ansatte.
Kan man som ansat blive straffet med bøde?
Som arbejdsgiver kan du under særlige omstændigheder blive fri for straf, hvis en ansat har begået en overtrædelse. Det kræver, at du som arbejdsgiver har gjort alt for at sikre et sikkert og sundt arbejdsmiljø. Det skal du gøre ved at opfylde alle sine pligter efter arbejdsmiljølovens kapitel 4.
Hvem skal udfylde en APV?
Hvem skal deltage, når vi gennemfører en APV? Det skal både jeres ledelse og de ansatte. Hvis I har en arbejdsmiljøorganisation, skal den deltage i hele processen. Hvis I ikke har en arbejdsmiljøorganisation, skal de ansatte inddrages på samme måde i arbejdet med APV'en.
Er en APV anonym?
Der er metodefrihed, når I skal lave jeres APV. Derfor er ikke regler for, om APV'en skal være anonym eller ej. Det kan dog være godt at gøre jer overvejelser om anonymitet, når I skal lave jeres APV for at få resultater, som afspejler virkeligheden bedst muligt og gøre deltagerne trygge i processen med at svare.
Hvad koster det at få lavet en APV?
Er det første gang du skal have lavet en APV hos os, så koster det 3.500kr (uanset antal medarbejdere).
Hvad er de vigtigste regler om APV?
De vigtigste regler for arbejdspladsvurderingen
APV-processen skal understøtte at I finder, risikovurderer, løser og forebygger arbejdsmiljøproblemer. Der skal gennemføres APV mindst hvert 3. år eller når der sker ændringer i arbejdet, arbejdsmetoderne, arbejdsprocesserne mv, som kan have betydning for arbejdsmiljøet.
Er APV et lovkrav?
Det er lovpligtigt at lave en APV, og den skal gennemføres mindst hver tredje år, og når der sker ændringer i arbejdet eller i den måde, arbejdet udføres på, der har betydning for arbejdsmiljøet.
Hvordan dokumenterer man APV?
APV'en skal være skriftlig eller i elektronisk form. APV'en udgør også en dokumentation for de tiltag, virksomheden sætter i værk på arbejdsmiljøområdet. For at sikre, at I får et godt forløb, er det en god idé at planlægge, hvordan I vil gennemføre APV'en.
Hvilke 5 faktorer inddeles arbejdsmiljø i?
Et arbejdsmiljø er de fysiske og psykiske forhold, som medarbejderne arbejder under på en arbejdsplads – og omfatter en lang række faktorer lige fra det fysiske arbejdsområde, belysning og indeklima til ledelse, relationer til kollegaer og arbejdsbyrde.
Hvorfor er arbejdsmiljø vigtigt?
Et godt arbejdsmiljø er bl. a. vigtigt, da omfattende undersøgelser har vist, at et fysisk- og psykisk godt arbejdsmiljø fremmer medarbejdernes trivsel på arbejdspladsen, nedbringer sygefravær og har en positiv indvirkning på medarbejdernes produktivitet- og effektivitet.
Hvor ofte skal arbejdsmiljøorganisationen holde møde?
Arbejdsmiljøorganisationen skal drøfte arbejdsmiljøarbejdet, hver 12 måned.
Hvad kendetegner en god kollega?
Gode relationer på arbejdspladsen er karakteriseret ved gensidig respekt, åben kommunikation og gensidig støtte. Husk, at være en god kollega ikke kun er til gavn for andre, men også for din egen professionelle udvikling og velbefindende.
Hvad kendetegner en god medarbejder?
Den gode medarbejder kigger fremad og ser de muligheder, fremtiden byder på, og glæder sig over de ting, der kan lade sig gøre. Derudover formår medarbejderen at anskue udfordringer fra et løsningsorienteret perspektiv. En del af dette er også at generere gode ideer.
Hvad kan man fyre en medarbejder for?
–Hvad skal der til for at fyre en medarbejder? Der skal være saglig begrundelse før man kan opsige en medarbejder. Det kan være bortvisningsgrunde som tyveri, vold eller grov illoyalitet. Det kan også være på grund af omstruktureringer eller nedskæringer.