Hvilke bilag skal ikke opbevares digitalt?

Undtagelser fra kravet om digital opbevaring
  • kassestrimler fra et salgsregistreringssystem.
  • ikke-digitale bilag fra udlandet, for eksempel papirfakturaer, som du har modtaget i hånden.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på virksomhedsguiden.dk

Hvilke bilag skal digitaliseres?

Erhvervsstyrelsen skiver i sin vejledning at de bilag, der skal uploades digitalt, er bilag som indeholder:
  • Udstedelsesdato.
  • Leverancens art.
  • Beløb.
  • Afsender og modtager, herunder navn, adresse, samt CVR-nummer eller SE-nummer.
  • Oplysning om momsbeløbets størrelse.
  • Betalingsoplysninger.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på revsbaek-revision.dk

Hvilke bilag skal gemmes?

Den bogføringspligtige skal opbevare bogførings- og regnskabsmateriale på betryggende vis i 5 år fra udgangen af det regnskabsår, som materialet vedrører. Virksomheder skal sikre sig mod, at regnskabsmaterialet ødelægges, bortskaffes eller forvanskes, ligesom det skal sikres mod fejl og misbrug.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på info.skat.dk

Hvornår skal man være digital?

2024 banker snart på døren, og det betyder, at du skal vinke farvel til manuelle bogføringsprocesser og opbevaring af fysiske bilag. Tilbage i juli 2022 blev det nemlig vedtaget i Folketinget, at fremtidens bogføring skal være digital.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på basico.dk

Hvad er et ikke registreret bogføringssystem?

Et ikke-registreret bogføringssystem er et digitalt system, som ikke er på Erhvervsstyrelsens liste over forhåndsgodkendte systemer. Du kan nemlig i stedet vælge at leve op til kravene for ikke-registrerede bogføringssystemer.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på martinsen.dk

Sådan sikrer du korrekt digital opbevaring af bilag med Bilagsarkiv | Digisense Compliance Portal



Hvor lang tid skal man gemme dokumenter?

Fra regnskabsår der begynder den 1. januar 2021 eller senere, skal danske selskaber opbevare deres selskabsdokumenter efter nye krav. Et af kravene er, at dokumenterne skal opbevares i minimum fem år fra udgangen af det regnskabsår, hvor dokumentet er udarbejdet.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på dk.iuno.law

Hvem er omfattet af digital bogføring?

Finansielle virksomheder og foreninger, hvis nettoomsætning er over 300.000 kr. to indkomstår i træk. Forventeligt fra regnskabsår fra og med 2026. Bogholdere og andre, der udfører bogføring for virksomheder, er også omfattet af reglerne.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på virksomhedsguiden.dk

Hvor længe skal man gemme kvitteringer?

Ifølge Bogføringsloven skal kvitteringer opbevares i mindst fem år. Med de nye regler kan de opbevares elektronisk i stedet for fysisk.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på ironmountain.com

Hvad siger den nye bogføringslov?

Med den nye bogføringslov er der indført bestemmelser til kontrol med overholdelse af bestemmelserne om krav til bogføringssystemer og mulighed for at tvinge en virksomhed til at bruge et digitalt bogføringssystem. Derudover er der indført en ny straffebestemmelse med et markant forhøjet bødeniveau.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på pwc.dk

Hvorfor er digitalisering vigtigt?

Hvorfor er digitalisering vigtigt? Digitalisering er vigtigt, fordi det kan forbedre effektiviteten, reducere omkostninger, øge innovation og forbedre kundeoplevelser i både offentlige og private organisationer.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på norriq.dk

Hvem er ikke omfattet af bogføringsloven?

Bogføringsloven gælder ikke for virksomheder, organisationer og sammenslutninger mv., der er omfattet af lov om statens regnskabsvæsen, eller. som udelukkende er omfattet af regnskabsregler, der er fastsat ved eller i henhold til lov om kommunernes styrelse.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på info.skat.dk

Kan man bruge kontoudtog som bilag?

Et bilag er altid skriftligt, men kan indeholde mange forskellige oplysninger. Det primære formål er at dokumentere for givne køb eller salg. I regnskaber skal der være et bilag for enhver bogføring af den ene eller anden slags; bogførte tilbud, ordrer, fakturaer, kreditnotaer, kontoudtog og rykkere.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på e-conomic.dk

Hvor lang tid skal man gemme afdødes papirer?

Men som en slags tommelfingerregel kan kvitteringer, kontoudtog, selvangivelser og opgørelse af dødsboer først smides ud efter 20 år. Juridisk set er der ingen grund til at gemme et tidligere testamente, hvis der er oprettet et nyt, som tilbagekalder det andet, for i så fald er det første ikke længere gyldigt.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på juraeksperten.dk

Hvor længe skal skattepapirer gemmes?

Der findes ingen officielle regler for hvor længe du skal gemme personlige skattepapirer, men for virksomheder er det 5 år. Den en det en regel mange bruger på personlige dokumenter vedr. skat, feriepenge, lønsedler etc. Registreringsattest på bil ( kun så længe du ejer den).

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på simple-life.dk

Hvornår skal bilag scannes?

⌂ Der er p.t. ingen frist for hvornår bilagsmaterialer skal være scannet, men loven stiller krav om ”snarest muligt” efter bogføringen. Man må forvente, at der tages hensyn til virksomhedens kompleksitet, antallet af transaktioner og transaktionernes økonomiske omfang.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på revisor-huset.dk

Hvornår skal jeg bogføre digitalt?

Selskaber der anvender et ikke-registreret bogføringssystem, skal bogføre digitalt for regnskabsår, der begynder den 1. januar 2025 eller senere. Det betyder, at hvis dit selskab med regnskabsår 1/7-30/6 anvender et registreret bogføringssystem, skal dit selskab bogføre digitalt fra 1. juli 2024.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på martinsen.dk

Er C5 godkendt til ny bogføringslov?

Er C5 godkendt til den nye bogføringslov? Det korte svar er nej. Vil du fremadrettet fortsætte med at bruge Microsoft C5, skal du overholde bogføringsloven med addons.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på itm8.dk

Er det nødvendigt at bogføre hver dag?

Selvom det ikke er obligatorisk at bogføre hver eneste dag, har du med daglig bogføring den fordel, at du altid har et komplet og opdateret overblik over virksomhedens økonomi. Du er forpligtet til at bogføre, og det skal ske med det samme, du kan finde overskud til det.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på stadsrevisionen.dk

Hvilke bilag skal ligge digitalt?

Skal bilagene være digitale - eller er det nok der henvises til et papir bilag. Ja, som udgangspunkt skal alle købs- og salgsfakturaer opbevares i et digitalt bogføringssystem.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på bdo.dk

Hvor mange år skal man gemme bilag?

Den bogføringspligtige skal opbevare regnskabsmaterialet på betryggende vis i 5 år fra udgangen af det regnskabsår, materialet vedrører. Opbevaringen skal ske på en måde, som i hele opbevaringsperioden muliggør en selvstændig og entydig fremfinding af det pågældende regnskabsmateriale.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på retsinformation.dk