Det vil sige i realiteten for de fleste selskaber fra og med 2025. For enkeltmandsvirksomheder skal vi stille med digitale bilag fra 1. januar 2026. Der er ikke nogen overgangsordning, så det gælder fra de datoer der nævnt i loven, hverken mere eller mindre.
Hvilke bilag skal gemmes digitalt?
- udstedelsesdato.
- leverancens art.
- beløb.
- navn, adresse og CVR- eller SE-nummer på køber og sælger.
- momsbeløbet.
- betalingsoplysninger.
Hvornår skal enkeltmandsvirksomheder bogføre digitalt?
Personligt ejede virksomheder med en årlig nettoomsætning på mere end 300.000 kr. i to på hinanden efterfølgende år (fx 2024 og 2025). Skal bogføre digitalt fra første dato de starter et nyt regnskabsår. Skal bogføre digitalt fra første dato de starter et nyt regnskabsår.
Hvor lang tid skal man gemme bilag?
Den bogføringspligtige skal opbevare bogførings- og regnskabsmateriale på betryggende vis i 5 år fra udgangen af det regnskabsår, som materialet vedrører. Virksomheder skal sikre sig mod, at regnskabsmaterialet ødelægges, bortskaffes eller forvanskes, ligesom det skal sikres mod fejl og misbrug.
Hvornår træder krav om digital bogføring i kraft?
1. juli 2024 træder bogføringslovens regler om digital bogføring i kraft for mange virksomheder i kraft. I den forbindelse er der nogle nye krav, som virksomhederne skal være forberedt på for at sikre, at deres digitale bogføring gennemføres i overensstemmelse med bogføringsloven.
Bogfør et bilag direkte i indbakken
Hvor længe skal man gemme dokumentation?
Materialet skal opbevares i mindst fem år efter udgangen af det år, hvori kontohaverens status blev fastlagt. Dette svarer til bogføringslovens krav om, at regnskabsmateriale skal opbevares i fem år efter udløbet af det pågældende regnskabsår (bogføringslovens § 10, stk. 1).
Hvilke bilag skal scannes?
- Udstedelsesdato.
- Leverancens art.
- Beløb.
- Afsender og modtager, herunder navn, adresse, samt CVR-nummer eller SE-nummer.
- Oplysning om momsbeløbets størrelse.
- Betalingsoplysninger.
Hvor meget må man tjene på en enkeltmandsvirksomhed?
Hvis din enkeltmandsvirksomhed tjener for mere end 50.000 kr. om året, skal du også betale moms. Inden du rammer 50.000 kr. i omsætning, skal du desuden huske at momsregistrere din virksomhed.
Hvornår skal man være digital?
2024 banker snart på døren, og det betyder, at du skal vinke farvel til manuelle bogføringsprocesser og opbevaring af fysiske bilag. Tilbage i juli 2022 blev det nemlig vedtaget i Folketinget, at fremtidens bogføring skal være digital.
Hvor længe skal man gemme regninger?
En faktura skal opbevares i 5 år
a. være en faktura, en kvittering eller andre vigtige dokumenter. Ifølge bogføringsloven, som de fleste erhvervsdrivende i Danmark er underlagt, skal en faktura opbevares i minimum 5 år fra den dato, hvor fakturaen er sendt.
Hvem er omfattet af digital bogføring?
Finansielle virksomheder og foreninger, hvis nettoomsætning er over 300.000 kr. to indkomstår i træk. Forventeligt fra regnskabsår fra og med 2026. Bogholdere og andre, der udfører bogføring for virksomheder, er også omfattet af reglerne.
Hvad er bogføringsbilag?
Et bogføringsbilag er kort fortalt et bilag, der dokumenterer en transaktion. Men lad os starte et andet sted, nemlig med bogføring.
Hvordan skal et bilag se ud?
Bilagene kan indeholde en lang række ting såsom billeder, tabeller, artikeludskrifter, noder, skærmprints fra websites, grafer m.m., som du finder nyttigt for forståelsen af argumentationen i din opgave. Bilagene er elementer, som er for omfangsrige til, at de kan indgå i selve opgaven.
Er de første 50.000 skattefri?
Du skal betale skat af alt du tjener!
Grænsen for de 50.000 som du snakker handler udelukkende om momsregistrering; hvis du forventer at tjene mere end 50.000 på et år skal du momsregistreres og tillægge moms til de fakturaer du sender ud som selvstændig.
Hvor meget må man tjene som selvstændig uden CVR-nummer?
2. Hvor meget må man tjene uden CVR nummer? Vælger du at fakturere uden et CVR nummer, har du ret til at gøre det momsfrit op til 50.000 kroner om året.
Er det lovpligtigt at have en erhvervskonto?
Erhvervskonto. Der er ikke noget juridisk krav om, at en enkeltmandsvirksomhed skal have en separat erhvervskonto, men i praksis kræver de fleste banker det dog. Grunden til bankernes krav om dette, er for at efterleve reglerne om bekæmpelse af hvidvask og skabe gennemsigtighed i overførsler mellem erhverv og privat.
Hvornår skal man have et bogføringssystem?
For de fleste selskaber vil kravet om brug af et godkendt, digitalt bogføringssystem derfor gælde pr. 1. januar 2025. I 2026 vil kravet om at bogføre elektronisk i et godkendt system også gælde for personligt ejede virksomheder med en omsætning på over 300.000 kroner.
Hvilke bilag skal gemmes?
Opbevaring af bilag er en vigtig del af en virksomheds regnskab. I 2022 er der vedtaget en ny bogføringslov, der skal gøre op med virksomheders fysiske bilag og gamle ringbind – for over de næste år, skal alle opbevare deres bilag digitalt, ifølge den nye lov.
Kan man bruge kontoudtog som bilag?
Et bilag er altid skriftligt, men kan indeholde mange forskellige oplysninger. Det primære formål er at dokumentere for givne køb eller salg. I regnskaber skal der være et bilag for enhver bogføring af den ene eller anden slags; bogførte tilbud, ordrer, fakturaer, kreditnotaer, kontoudtog og rykkere.
Hvornår skal bilag scannes?
⌂ Der er p.t. ingen frist for hvornår bilagsmaterialer skal være scannet, men loven stiller krav om ”snarest muligt” efter bogføringen. Man må forvente, at der tages hensyn til virksomhedens kompleksitet, antallet af transaktioner og transaktionernes økonomiske omfang.
Hvilke data må virksomheden gemme?
I må godt opbevare data om virksomheder, og de personer (roller) der er i virksomheden, hvis der er et sagligt/legitimt formål med det. Formålet kan f. eks være at opretholde et kundeforhold. I må også opbevare data om potentielle kunder (og kontaktpersoner), hvis formålet f.
Hvordan bogfører man bilag?
- Giv dine bilag et bilagsnummer, når du bogfører dem og skriv nummeret på bilagene.
- Brug fortløbende bilagsnumre, dvs. en rækkefølge fx 103, 104, 105 osv.
- Sæt eventuelle papirbilag i nummerorden i et ringbind.
- Gem bilagene i 5 år efter regnskabsårets udløb. Du må gerne gemme dem elektronisk.