Fodnoter er tekst du kan referere til fra den almindelige tekst i dit dokument. Det bruges typisk til noter, der ikke er vigtige nok til at stå i selve brødteksten. Noten bliver placeret i bunden af hver side (fodnote) eller i slutningen af dokumentet (slutnote).
Er fodnoter før eller efter punktum?
Fodnoten sættes altid efter punktum, komma eller et andet tegn, den står op ad, medmindre den henviser til et specifikt led i sætningen.
Hvor skal en fodnote placeres?
Den største forskel mellem fodnoter og slutnoter er deres placering i et dokument. Fodnoter står nederst på den side, hvor der henvises til dem, mens slutnoter står i slutningen af et dokument, kapitel eller afsnit. Noter placeres nederst på samme side som referencen.
Hvordan skriver man en fodnote korrekt?
Fodnoten sættes lige efter – i stedet for at indsætte en parentes – og fodnoten skal så indeholde den samme info, som nævnt ovenfor ved parentesen. Husk her at bruge selve fodnote-funktionen i dit skriveprogram. Det lille 1-tal er fodnoten, og informationen indsættes nederst på siden som fodnote (se nederst på siden).
Hvornår sætter man fodnoter?
Fodnoter. Når du skriver større skriftlige opgaver, er det et ufravigeligt krav, at du sætter fodnoter, når du gengiver oplysninger, som du ikke selv har produceret, men hentet fra din primær- og sekundærlitteratur.
Sådan indsætter du fodnote i Word
Er fodnoter med i anslag?
Fodnoter tæller med i opgaven samlede antal anslag.
Hvordan fungerer fodnoter?
Fodnoter er tekst du kan referere til fra den almindelige tekst i dit dokument. Det bruges typisk til noter, der ikke er vigtige nok til at stå i selve brødteksten. Noten bliver placeret i bunden af hver side (fodnote) eller i slutningen af dokumentet (slutnote).
Hvordan skal fodnoter se ud i srp?
fodnoter (nederst på siden – din skriveprogram bør have en fodnotefunktion – se i vejledningen øverst til højre - fx Paulsen 2004 s. 24) slutnoter (bagerst i opgaven – se ligeledes i vejledningen øverst til højre).
Hvad er forskellen på fodnoter og litteraturliste?
En organisering af opgavens henvisninger kan optræde som fodnoter (typisk i mindre opgaver) eller som én samlet liste i slutningen af din opgave (typisk i større opgaver). En litteraturliste er en samlet liste over alle de henvisninger du har i din opgave.
Hvordan laves fodnoter i Word?
- Klik på det sted, hvor du vil indsætte en fodnote.
- Klik på Referencer > Indsæt fodnote. Word indsætter et referencetegn i teksten og tilføjer fodnotetegnet nederst på siden.
- Skriv fodnoteteksten. Tip!: Dobbeltklik på fodnotetegnet for at vende tilbage til det markerede sted i dokumentet.
Hvordan laver man en korrekt litteraturliste?
- er en fuldstændig fortegnelse over de kilder, du bruger.
- organiserer litteraturen alfabetisk efter forfatterens efternavn. ...
- kan ordnes i forskellige referencesystemer. ...
- kan placeres efter opgavens hovedtekst og før eventuelle bilag.
Hvornår skal man henvise til sidetal?
Ved direkte citater skal man henvise til kildens forfatter(e), årstal og sidetal. Når man parafraserer eller refererer et værk, kan man nøjes med at anføre forfatter(e) og årstal – men man må gerne tilføje sidetal.
Hvordan sætter man en litteraturliste i alfabetisk rækkefølge?
De forskellige elementer i din litteraturliste skal sorteres efter alfabetisk rækkefølge. Begynd med førsteforfatterens efternavn. Her er det vigtigt at være opmærksom på at førsteforfattere ikke nødvendigvis angives først ud fra alfabetisk rækkefølge, men ofte på grund af størst bidrag til værket.
Er det punktum før eller efter anførselstegn?
Det er valgfrit, om du sætter kommaer og punktummer inden for eller uden for anførselstegnene, når de markerer sætninger. Det er dog mest almindeligt at sætte komma og punktum inden for anførselstegnene. Du skal huske at være konsekvent og sætte anførselstegnene på samme måde hver gang i den samme tekst.
Hvad er reglerne for ibid?
Hvis man i brødteksten fortløbende refererer til sider fra samme værk, kan man nøjes med et 'ibid. '; et 'ibid. ' uden yderligere oplysninger vil sige fra samme side i samme værk som det sidst anførte; 'ibid. ' med sidetal (ibid., 213) vil sige 'side 213 fra sidst anførte værk'.
Hvornår skrives et al?
Forkortelsen et al.
for latin et alii (og andre, af alius anden) anvendes i videnskabelige tekster og litteraturlister, når antallet af forfattere til et refereret værk overstiger et vist antal, typisk to eller tre.
Hvordan laver man en rigtig fodnote?
- Klik eller tryk i det dokumentindhold, hvor du vil referere til en fodnote eller slutnote.
- Klik på fanen Referencer, og vælg derefter Indsæt fodnote eller Indsæt slutnote.
- Bemærk den nyoprettede fodnote nederst på den aktuelle side eller slutnote i slutningen af dokumentet.
Kan man dumpe på litteraturliste?
Selvom det kan virke som et omfattende og kedeligt stykke arbejde at få styr på referencer og litteraturliste, er det bestemt ikke noget, du skal springe let hen over. Det er faktisk temmelig afgørende, at der er tjek på dine referencer og din litteraturliste. Er dette ikke tilfældet, kan du nemlig risikere at dumpe.
Hvor mange kilder må man have i SRP?
Du skal altså finde flere kilder, som handler om emnet, sådan at du sikrer, at dine oplysninger i redegørelsen har et bredt grundlag. En tommelfingerregel er, at du ikke kan skrive en ordentlig redegørelse uden at have mindst tre kilder i spil. Der er dog undtagelser fra denne regel.
Hvor langt må et citat være i en opgave?
Der er særlige regler for længder af citater i forhold til, hvordan det kan indgå i din opgave. For længere citater gælder det, at de: er længere end 40 ord (APA) eller over 3-4 linjer (MLA). markeres med linjeskift før og efter citatet samt indryk.
Hvad er forskellen på en litteraturliste og en kildeliste?
Litteraturlisten kaldes også kildelisten eller referencelisten, og skal placeres i slutningen af din afhandling før eventuelle bilag. APA-standarden angiver specifikke regler for hvordan du bør angive kilder og også for hvordan din litteraturliste bør se ud.
Hvordan laver man en litteraturliste i SRP?
I din litteraturliste skal du angive alt, du har brugt i din opgave. Det vil sige både dine kilder og din sekundærlitteratur. Litteraturlisten skal du sortere alfabetisk. Da der i Studieretningsprojektet ikke skelnes imellem primær- og sekundærlitteratur, skal du ikke inddele din litteraturliste efter det.
Er fodnote og sidefod det samme?
Fodnoter bruges også til at angive kilder til teksten. Fodnoter bliver indsat i sidefoden på dit Word-dokument. Hvis teksten til fodnoter bliver for omfattende, kan du overveje at indsætte en slutnote i stedet. Så bliver teksten placeret til slut i dokumentet.
Hvordan laver jeg en fodnote i Word?
Tilføje en fodnote
Klik på det sted, hvor du vil indsætte fodnoten. Klik på indsæt > Indsæt fodnote. Word indsætter et henvisningstegn i teksten og tilføjer fodnote tegnet nederst på siden.
Hvad er forskellen på fodnoter og slutnoter?
Slutnoter eller fodnoter? Slutnoter er en anden form for noteapparat, men formen følger de samme regler som ved fodnoter. Eneste forskel er, at noterne først præsenteres til sidst i dokumentet på en separat side med titlen Slutnoter eller Noter.