Samarbejdsudvalget holder 6 ordinære møder årligt, medmindre andet aftales lokalt. Møder afholdt i arbejdstiden må ikke medføre tab af arbejdsfortjeneste for udvalgsmedlemmerne. Møder afholdt uden for normal arbejdstid honoreres med et af Samarbejdsnævnet til enhver tid fastsat beløb.
Er det lovpligtigt at have et samarbejdsudvalg?
I virksomheder, der beskæftiger 35 ansatte og derover, skal der oprettes et samarbejdsudvalg bestående af repræsentanter for virksomhedens ledelse og for medarbejderne, hvis en af parterne ønsker det.
Hvornår skal man have samarbejdsudvalg?
Hvis din virksomhed har mindst 35 ansatte, har I pligt til at informere og høre de ansatte om forhold på arbejdspladsen, der kan få betydning for deres ansættelse og dagligdag. Det er i den forbindelse en god idé at oprette et samarbejdsudvalg, som kan sikre at virksomheden lever op til de lovmæssige krav.
Hvilke opgaver skal samarbejdsudvalget inddrages i?
- Arbejds- og velfærdsforhold. ...
- Uddannelse og omskoling. ...
- Persondata. ...
- Uddannelsespolitik. ...
- Produktions- og arbejdstilrettelæggelse. ...
- Indførelse af ny eller ændringer i bestående teknologi. ...
- Seniorpolitik. ...
- Lønsystemer.
Hvad er et samarbejdsudvalg på en arbejdsplads?
Samarbejdsudvalget (SU) er et forum, hvor ledelse og medarbejdere kan drøfte, hvordan de sammen kan udvikle arbejdspladsen og øge både trivsel og effektivitet.
Stop, samarbejd og lyt (Sådan afvikler du et effektivt teammøde)
Hvad siger arbejdsmiljøloven?
Arbejdsmiljøloven er en rammelov, der indeholder de generelle bestemmelser for arbejdsmiljøet på arbejdspladsen, og har på den måde til formål at beskytte de ansatte og skabe et sikkert og sundt arbejdsmiljø. Arbejdsmiljøloven omfatter både det fysiske og psykiske arbejdsmiljø.
Hvilke informationer skal virksomhedens ledelse give til samarbejdsudvalget?
Ledelsen er i samarbejdsudvalget for- pligtet til at informere om og drøfte den aktuelle situation og forventede udvikling, herunder påtænkte strukturændringer og rationaliseringer, der kan få omfattende konsekvenser for beskæftigelsesforhold og arbejdstilrettelæggelse.
Hvad har med systemet indflydelse på?
I MED-systemet inddrages medarbej- dernes viden, erfaringer, synspunkter og forslag inden ledelsen træffer be- slutning. Det kan give flere perspekti- ver på sagen og flere idéer til løsnin- ger. Følg med i MED-udvalgets arbejde via dagsordner og referater. MED står også for medbestemmelse.
Hvad laver en SU-repræsentant?
Medlemmer af SU skal repræsentere alle medarbejderes interesser. Og der er regler for, hvordan man sammensætter medlemmerne af SU. Hvem repræsenterer medarbejderrepræsentanterne? Medarbejderrepræsentanterne i et SU-udvalg varetager alle medarbejderes interesser.
Hvor lang pause skal man have?
Krav på mindst 30 minutters pause, når arbejdstiden overstiger 5 timer. Er du under 18 år, har du krav på 30 minutters pause, når arbejdstiden overstiger 4,5 timer. I de fleste overenskomster betaler du selv din frokost - det betyder, at du ikke skal stå til rådighed i din pause.
Er det lovpligtigt at have et pas?
Når du rejser i Norden (Norge, Sverige, Finland og Island), er det som udgangspunkt ikke nødvendigt, at du som dansk statsborger medbringer dit pas. Dog skal du stadig kunne identificere dig med en anden form for billed-id, fx kørekort.
Hvad vil det sige at være tillidsrepræsentant?
Tillidsrepræsentanten er talsmand/kvinde for kollegerne, den, der står vagt om overenskomsten, og repræsenterer HK på arbejdspladsen. Da de første tillidsrepræsentanter blev valgt i starten af 1900-tallet, var deres primære opgave at sikre, at overenskomsten blev overholdt, og varetage kollegernes krav og interesser.
Er det lovpligtigt at arbejde?
Arbejdstid: Børn under 13 år må som udgangspunkt ikke arbejde for en arbejdsgiver. 13-14-årige må højst arbejde to timer på skoledage og syv timer på fridage. Den ugentlige arbejdstid må ikke overstige 12 timer i uger med skoledage og 35 timer i uger, hvor der er helt skolefri.
Hvad er et LMU-møde?
Arbejdsmiljøgrupperne agerer lokalt og arbejder med forhold, som har betydning for arbejdsmiljøet ude i afdelingerne. Lokale MED-Udvalg (LMU) er ofte organiseret på afdelings-niveau og arbejder med de nære ting, som har betydning for den daglige drift i afdelingen.
Hvad er et hovedudvalg?
Hovedudvalget er den øverste ledelse af MED-systemet i kommunen. Hovedudvalget har ansvaret for kommunens MED-aftale og for at få den til at fungere som grundlag for samarbejdet i kommunen.
Hvad er forskellen på trio og med?
Trio'en skal udarbejde retningslinjer for arbejds-, samarbejds-, personale- og arbejdsmiljøforhold, der sikrer, at medarbejderne får medindflydelse og medbestemmelse. MED-opgaven stiller store krav til både tillids- og arbejdsmiljørepræsentanter og ledelse.
Hvad er det vigtigste i ledelse?
En god leder er ikke kun i stand til at kommunikere klart og effektivt, men formår også at skabe en meningsfuld forbindelse med teamet. Han/hun er i stand til at inspirere og motivere medarbejderne ved at formidle en vision, opgaver og mål på en engagerende måde.
Hvornår skal man have et SU-udvalg?
I staten skal alle institutioner oprette et SU-udvalg, hvis der er mindst 25 ansatte. Hvis en statslig institution har flere arbejdspladser med selvstændig ledelsesfunktion og minimum 25 medarbejdere, skal institutionen oprette et SU-udvalg for hvert arbejdssted.
Hvad er ledelsens ansvar?
Ledelsesansvar er det erstatningsansvar, som en ledelse eller bestyrelse for en virksomhed (eks. et selskab) eller en organisation kan ifalde som følge af de handlinger eller undladelser, der foretages i ledelsesgerningen.
Hvilken lovgivning er en samarbejdskontrakt?
En samarbejdsaftale er en aftale eller kontrakt på linje med eksempelvis købskontrakter, ansættelseskontrakter, salgs- og leveringsbetingelser, leverandøraftaler og lignende. Derfor er de også som udgangspunkt omfattet af den samme aftalefrihed, som er grundlæggende i Danmark.
Hvordan laver man en samarbejdskontrakt?
- Parterne.
- Formål.
- Omfang af aftalen.
- Forpligtelser og brud herpå
- Varighed og opsigelse.
- Betaling.
- Misligholdelse og erstatning.
- Force Majeure.
Hvordan laver man en kontrakt?
- Dato for aftalens indgåelse.
- Detaljer omkring parterne.
- Formål med aftalen.
- Konkrete vilkår for aftalen.
- Misligholdelsesbeføjelser.
- Underskrifter.
Hvilke pligter hører under arbejdsmiljøloven?
om, at arbejdsgivere skal sørge for: At sikkerheds- og sundhedsforholdene vurderes, og at de nødvendige foranstaltninger træffes (APV) At der føres effektivt tilsyn med, at arbejdet udføres forsvarligt. At give de ansatte oplysninger om ulykkes- og sygdomsfarer.
Hvor mange toiletter pr. medarbejder?
Der skal være et tilstrækkeligt antal toiletter. Der skal være mindst 1 toilet for hver 15 personer. Der skal indrettes særskilte toiletter for mænd og kvinder, medmindre der er fuld adskillelse fra gulv til loft mellem de enkelte toiletrum og mod forrum, og der ikke er urinal i forrummet.