Hvad siger den nye bogføringslov?

Den nye bogføringslov betyder, at flertallet af virksomheder på et tidspunkt har pligt til at bruge et digitalt bogføringssystem eller en ekstern bogholder. Det indebærer konkret, at du skal sikre, at din virksomheds: transaktioner bogføres i et digitalt bogføringssystem, og at du har en procedure for dette.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på virksomhedsguiden.dk

Hvad går den nye bogføringslov ud på?

Det primære element i den nye bogføringslov er en digitalisering og automatisering af bogholderiet. Den nye bogføringslov trådte i kraft den 1. juli 2022. Det vigtigste i loven er kravet om brug af et godkendt, digitalt bogføringssystem.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på danskrevision.dk

Hvilke bilag skal gemmes elektronisk?

Erhvervsstyrelsen skiver i sin vejledning at de bilag, der skal uploades digitalt, er bilag som indeholder:
  • Udstedelsesdato.
  • Leverancens art.
  • Beløb.
  • Afsender og modtager, herunder navn, adresse, samt CVR-nummer eller SE-nummer.
  • Oplysning om momsbeløbets størrelse.
  • Betalingsoplysninger.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på revsbaek-revision.dk

Hvornår træder digital bogføring i kraft?

Bogføringsloven trådte i kraft den 1. juli 2022, men kravet for digital bogføring sker over en flerårig periode fra den 1. juli 2024. Hvornår den enkelte virksomhed bliver omfattet af kravet, afgøres ud fra virksomhedsform og startdato for virksomhedens regnskabsår.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på uniconta.com

Hvad er et ikke registreret bogføringssystem?

Et ikke-registreret bogføringssystem er et digitalt system, som ikke er på Erhvervsstyrelsens liste over forhåndsgodkendte systemer. Du kan nemlig i stedet vælge at leve op til kravene for ikke-registrerede bogføringssystemer.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på martinsen.dk

Ny Bogføringslov – Hvad betyder det for dig?



Hvem er ikke omfattet af bogføringsloven?

Bogføringsloven gælder ikke for virksomheder, organisationer og sammenslutninger mv., der er omfattet af lov om statens regnskabsvæsen, eller. som udelukkende er omfattet af regnskabsregler, der er fastsat ved eller i henhold til lov om kommunernes styrelse.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på info.skat.dk

Hvor mange år skal man gemme bilag?

Den bogføringspligtige skal opbevare bogførings- og regnskabsmateriale på betryggende vis i 5 år fra udgangen af det regnskabsår, som materialet vedrører. Virksomheder skal sikre sig mod, at regnskabsmaterialet ødelægges, bortskaffes eller forvanskes, ligesom det skal sikres mod fejl og misbrug.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på info.skat.dk

Hvor lang tid skal man gemme dokumenter?

Fra regnskabsår der begynder den 1. januar 2021 eller senere, skal danske selskaber opbevare deres selskabsdokumenter efter nye krav. Et af kravene er, at dokumenterne skal opbevares i minimum fem år fra udgangen af det regnskabsår, hvor dokumentet er udarbejdet.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på dk.iuno.law

Hvornår skal bilag ligge digitalt?

Fra 1. juli 2024 skal en række virksomheder registrere transaktioner og opbevare bilag i et digitalt bogføringssystem, der er godkendt af Erhvervsstyrelsen.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på inforevision.dk

Hvor længe gemmer skat oplysninger?

5. Pligt til at opbevare datagrundlaget - info.skat.dk. Grundlaget for indberetning skal opbevares i 5 år efter reglerne i skatteindberetningslovens § 56, stk. 1.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på info.skat.dk

Hvor længe skal man gemme regninger?

En faktura skal opbevares i 5 år

a. være en faktura, en kvittering eller andre vigtige dokumenter. Ifølge bogføringsloven, som de fleste erhvervsdrivende i Danmark er underlagt, skal en faktura opbevares i minimum 5 år fra den dato, hvor fakturaen er sendt.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på sumup.com

Hvor længe skal man opbevare en faktura?

Ifølge Bogføringsloven er virksomheder forpligtet til at opbevare regnskabsmateriale i mindst fem år fra udgangen af det regnskabsår, materialet vedrører. Denne regel omfatter alle typer af bogføringsdokumenter, herunder fakturaer, kvitteringer og andre bilag.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på ironmountain.com

Hvordan skal bilag opbevares?

Opbevaring af bilag er en vigtig del af en virksomheds regnskab. I 2022 er der vedtaget en ny bogføringslov, der skal gøre op med virksomheders fysiske bilag og gamle ringbind – for over de næste år, skal alle opbevare deres bilag digitalt, ifølge den nye lov.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på kontolink.com

Hvad kræver den nye bogføringslov?

Den nye bogføringslov betyder, at flertallet af virksomheder på et tidspunkt har pligt til at bruge et digitalt bogføringssystem eller en ekstern bogholder. Det indebærer konkret, at du skal sikre, at din virksomheds: transaktioner bogføres i et digitalt bogføringssystem, og at du har en procedure for dette.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på virksomhedsguiden.dk

Hvornår skal selskaber bogføre digitalt?

Selskaber der anvender et ikke-registreret bogføringssystem, skal bogføre digitalt for regnskabsår, der begynder den 1. januar 2025 eller senere. Det betyder, at hvis dit selskab med regnskabsår 1/7-30/6 anvender et registreret bogføringssystem, skal dit selskab bogføre digitalt fra 1. juli 2024.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på martinsen.dk

Er det nødvendigt at bogføre hver dag?

Selvom det ikke er obligatorisk at bogføre hver eneste dag, har du med daglig bogføring den fordel, at du altid har et komplet og opdateret overblik over virksomhedens økonomi. Du er forpligtet til at bogføre, og det skal ske med det samme, du kan finde overskud til det.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på stadsrevisionen.dk

Hvad skal registreres hos Erhvervsstyrelsen?

Selskabets formål skal fremgå af selskabets vedtægter og skal registreres i Erhvervsstyrelsen, så det fremgår af CVR. Formålet beskriver selskabets virksomhed. Det kan fx være at udleje ejendomme, at drive en restaurant, IT-udvikling, osv.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på erhvervsstyrelsen.dk

Er C5 godkendt til ny bogføringslov?

Er C5 godkendt til den nye bogføringslov? Det korte svar er nej. Vil du fremadrettet fortsætte med at bruge Microsoft C5, skal du overholde bogføringsloven med addons.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på itm8.dk

Hvad sker der, hvis man ikke overholder bogføringsloven?

Hvis en virksomhed ikke overholder bogføringspligten, er det et brud på loven. Erhvervstyrelsen fører kontrol med bogføring i virksomheder, og hvis de opdager fejl, kan det føre til bøder og i værste tilfælde politianmeldelse og sanktioner.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på billy.dk

Hvem skal udarbejde en bogføringsprocedure?

Beskrivelse af bogføringsprocedure. Alle virksomheder, som er underlagt bogføringsloven, skal udarbejde en beskrivelse af virksomhedens bogføringsprocedurer. Procedurebeskrivelse skal som minimum indeholde: virksomhedens procedurer for at sikre, at alle virksomhedens transaktioner løbende registreres.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på erhvervsstyrelsen.dk

Er frivillige foreninger omfattet af bogføringsloven?

Det er ikke alle bogføringspligtige virksomheder, foreninger mv., som skal bogføre via et digitalt bogføringssystem. Foreninger, der driver erhvervsmæssige aktiviteter og/eller modtager offentlige tilskud, vil være omfattet reglerne for digital bogføring.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på cisu.dk