En virksomhed er en organisation, der producerer og sælger varer eller tjenester. Virksomhedsformen muliggør adskillelse af ejerskab og ledelse. Virksomhed bruges ofte synonymt med firma eller foretagende. En virksomhed kan være ejet af privatpersoner, af andre virksomheder eller af staten eller en kombination.
Hvad definerer en virksomhed?
En virksomhed er en kommerciel forretning, der er drevet for at tjene penge til ejeren/ejerne. En virksomhed kan stiftes under mange forskellige virksomhedsformer, bl. a. Anpartsselskab (ApS), Enkeltmandsvirksomhed, interessentskab (I/S), SMBA selskab etc.
Hvordan beskriver man en virksomhed?
Hvilke grundlæggende elementer bør en virksomhedskarakteristik indeholde? Grundlæggende information (navn, selskabsform, virksomhedstype, branche), økonomiske nøgletal, markedsinformation, og interne faktorer som styrker og svagheder.
Hvornår er en virksomhed en virksomhed?
Du skal momsregistrere dig, og altså registrere en virksomhed, når du i løbet af de kommende 12 kalendermåneder står til at omsætte for mere end 50.000 kroner. Det betyder, at hvis du fra maj til maj står til at tjene mere end 4.000 kroner om måneden skal du oprette en virksomhed og momsregistrere dig.
Hvad er en karakteristik af en virksomhed?
En virksomhedskarakteristik er en beskrivelse af virksomhedens væsentligste karakteristika. Den indeholder typisk en beskrivelse af virksomhedens aktiviteter, herunder virksomhedens kernekompetence, ligesom virksomhedens markedsforhold fastlægges.
Søndagsrefleksion - Hvad kendetegner din virksomhed
Hvad kendetegner en stor virksomhed?
Store virksomheder er i analysen defineret som virksomheder med selvstændige aktiviteter i Danmark, der i 2012 havde 1.000 eller flere ansatte globalt. Der er således både danske og udenlandske ejede virksomheder i gruppen, der omfatter i alt 168 virksomheder.
Hvad er en virksomheds kernekompetence?
Virksomheden finder sine kernekompetencer ved at analysere sig selv (set indefra og ud) for at klarlægge, hvad virksomheden er særlig god til, og hvad der skaber værdi for kunden. Der er tre betingelser for, at en kompetence kan kaldes en kernekompetence: Kunderne oplever kompetencen som værdifuld.
Hvordan tjekker man en virksomhed?
Du kan finde alle danske virksomheders navn, CVR-nummer og p-numre i Det centrale virksomhedsregister (CVR).
Hvordan vurderer man en virksomhed?
- Kundesituationen (mange små kunder eller få store kunder)
- Leverandøraftaler og muligheder.
- Virksomhedens fremtidige potentiale (faldende, stabil eller stigende vækst)
- Konkurrencesituationen (antal konkurrenter)
- Virksomhedens produkter (unikke eller let erstattelige)
- Virksomhedens omdømme.
Hvad består en virksomhed af?
En virksomhed er en organisme, der består af mennesker, processer, systemer, strukturer, normer, uskrevne regler, guidelines og love. Og kulturen er det net, der binder alle disse forhold sammen, så de giver mening og er til at navigere i for medarbejdere, ledere og direktion i virksomheden.
Hvad er vigtigt i en virksomhedskarakteristik?
En virksomhedskarakteristik er en beskrivelse af en virksomhed med brug af fagbegreber. Virksomhedens konkurrencedygtighed kan analyseres ved hjælp af begreberne kernekompetence, konkurrencemæssig fordel og kritiske succesfaktorer.
Hvad er forskellen på virksomhed og selskab?
Der er væsentlige forskelle mellem begreberne 'virksomhedstyper' og 'selskabsformer', men den mest væsentlige forskel er hæftelsesformen. I en privat virksomhed hæfter ejerne personligt, mens ejerne i et selskab har begrænset hæftelse.
Hvad er de tre betingelser for, at en kompetence kan kaldes en kernekompetence?
For at en virksomhed har en kernekompetence – og ikke bare en kompetencen – skal mindst disse 3 forhold være opfyldt: Den skal være unik. Den skal være svær at efterligne. Den skal skabe værdi for kunden.
Hvad er en lille virksomhed?
Små virksomheder er virksomheder med mellem 10 og 49 ansatte. Deres årlige omsætning må højst være på 7 mio.
Er hobbyvirksomhed skattefrit?
Hobbyvirksomhed beskattes efter praksis af nettoindkomsten (overskuddet), jf. SL § 4. Nettoindkomsten er indtægt efter fradrag af udgifter forbundet med hobbyvirksomheden (kildeartsbegrænset).
Kan man have en virksomhed uden indtjening?
Det er frivilligt at momsregistrere virksomheder, hvis den momspligtige omsætning er under 50.000 kr. inden for en 12-måneders periode. Det er muligt at registrere en personligt ejet mindre virksomhed (PMV) og få et CVR-nummer uden at registrere sig for moms eller andre pligter.
Hvornår skal man registrere sig som virksomhed?
Hvornår skal man have et CVR-nummer? Det er lovpligtigt at have et CVR-nummer, hvis du har en virksomhed, som omsætter for mere end 50.000 kr. årligt.
Hvad skal der til for at starte en virksomhed?
- Opstart af virksomhed: Hvordan kommer man igang?
- Test din forretningsidé (proof of concept)
- Udarbejd en konkret forretningsplan.
- Find på et godt virksomhedsnavn.
- Vælg virksomhedsform.
- Opret CVR-nummer til din virksomhed.
- Skatte- og momsregler for nystartet virksomhed.
- Lønsedler: Slip for det manuelle arbejde.
Hvad er en ikke-erhvervsmæssig virksomhed?
Din virksomhed er ikke-erhvervsmæssig, når det primære formål med at drive virksomhed ikke er at opnå et overskud, men at dyrke fritids- eller private interesser som fx maleri eller ridesport. Ikke-erhvervsmæssige virksomheder med økonomisk risiko skal betale moms, hvis aktiviteten er momspligtig.
Hvad er en virksomheds indre værdi?
Indre værdi, også kaldet intrinsic value, er en metode til at vurdere, hvad en aktie eller virksomhed faktisk er værd, baseret på dens fundamentale faktorer. Det er en måde at se ud over markedets nuværende pris og fokusere på de underliggende data, der fortæller os, om en investering er over- eller undervurderet.
Hvad er en kritisk succesfaktor?
Definition. En betegnelse for de forhold, som er af afgørende betydning for en virksomheds fremtidige drift og dermed en forudsætning for, at den kan bibeholde sine konkurrencemæssige fordele.
Hvad er SW-modellen?
En SWOT analyse er et simpelt, men effektivt værktøj til at forstå en virksomheds strategiske position. Med SWOT-analysen fokuserer du på fire nøgleelementer for virksomheden: styrker, svagheder, muligheder og trusler (På engelsk: Strengths, Weaknesses, Opportunities, Threats).