Hver gang du enten køber eller sælger, en vare eller ydelse, fungerer et bilag som dokumentation på, at handlen har fundet sted. Et bilag kan altså være dokumenter såsom: faktura, regning, kvitteringer, kontrakter osv.
Hvad skal der stå på et bilag?
- Fortløbende bilagsnummer.
- Dato.
- Sælgers oplysninger og CVR-nummer.
- Købers navn, adresse og evt. CVR-nummer.
- Købets art.
- Gældende momssats.
- Momsbeløb.
Er en faktura en kvittering?
Forskellen mellem en faktura og en kvittering
Fakturaer udstedes, inden kunden sender betalingen, hvorimod en kvittering udstedes, efter at betalingen er modtaget. Fakturaen fungerer som en anmodning om betaling, og kvitteringen fungerer som et bevis på betaling.
Hvad indeholder et bilag?
Et bilag er altid skriftligt, men kan indeholde mange forskellige oplysninger. Det primære formål er at dokumentere for givne køb eller salg. I regnskaber skal der være et bilag for enhver bogføring af den ene eller anden slags; bogførte tilbud, ordrer, fakturaer, kreditnotaer, kontoudtog og rykkere.
Er faktura et krav?
Det er et lovkrav, at der ved al salg fra en virksomhed, som er omfattet af momsreglerne, skal udstedes enten en almindelig faktura, en forenklet faktura eller kassebon. Dette gælder uanset om køber er en erhvervsdrivende eller en privatperson.
Tilknyt bilag til faktura
Er en faktura en regning?
En sælger opretter en faktura og sender til kunden, hvorimod kunden modtager en regning fra sælgeren. Fakturaen er en anmodning om betaling, og en regning er noget, der skal betales. En kvittering er ikke det samme som en faktura, da dette er dokumentation på, at kunden har betalt.
Er faktura lovpligtig?
For hver leverance af momspligtige varer eller ydelser fra en registreret virksomhed skal der udstedes en faktura til modtageren, uanset om modtageren er en anden erhvervsdrivende eller en privatperson.
Hvornår er noget et bilag?
Et bilag eller appendiks er en samling af det materiale, du gerne vil stille til rådighed for læseren, men som ikke hører hjemme inde i opgaven, fx på grund af materialets omfang. Bilag tæller derfor normalt ikke med i opgivelsen af tegn i din opgave.
Hvilke bilag skal gemmes?
Du skal gemme alle dine bilag i indeværende plus de følgende 5 regnskabsår. Bilag i et registreret bogføringssystem bliver opbevaret af udbyderen af systemet i indeværende plus 5 regnskabsår. Det er en stor fordel, fordi du så altid kan være sikker på, at du lever op til bogføringslovens opbevaringspligt.
Hvordan skal et bilag se ud?
Bilagene kan indeholde en lang række ting såsom billeder, tabeller, artikeludskrifter, noder, skærmprints fra websites, grafer m.m., som du finder nyttigt for forståelsen af argumentationen i din opgave. Bilagene er elementer, som er for omfangsrige til, at de kan indgå i selve opgaven.
Er en bon en faktura?
Hvad er forskellen på en kvittering og en faktura? Den overordnede forskel mellem en kvittering og en faktura er, at en faktura har en forfaldsdato. Det har en kvittering ikke, men derimod bare en betalingsdato.
Er billede af kvittering nok?
Et foto af kvitteringen er at regne for en digital kopi af din bon, og den er også et gyldigt bevis for dit køb. Du kan derfor tage et billede af hele bonen, så teksten er til at læse, og opbevare billedet i stedet. Digitale kvitteringer er et andet godt alternativ til papirkvitteringer.
Hvad betyder en faktura?
En faktura er et økonomisk dokument, som sælger sender til køber, ved salg af en vare eller ydelse. Fakturaens funktion er at opkræve penge fra en køber, og fakturaen bliver brugt som bilag i både købers og sælgers regnskab. En faktura bliver også ofte kaldt en regning.
Hvad er et bilag i en opgave?
Bilag er kopier af tekster, billeder, statistikker, grafer el. lign. som du bruger i din opgave på en måde, som du gerne vil have, at din læser har mulighed for at få hurtig adgang til.
Hvordan vedhæfter man et bilag?
- Tryk ind på fanen "Salg".
- Vælg "Fakturering" og derefter "Faktura".
- Opret en ny faktura eller tryk på "Rediger" på en allerede eksisterende faktura.
- Tryk på "Vedhæftede bilag".
- Tryk på fanen "Dokumenter fra Inbox".
- Marker de bilag du ønsker at vedhæfte, og tryk på knappen "OK".
Hvad kan et bilag være?
Hver gang du enten køber eller sælger, en vare eller ydelse, fungerer et bilag som dokumentation på, at handlen har fundet sted. Et bilag kan altså være dokumenter såsom: faktura, regning, kvitteringer, kontrakter osv.
Hvad skal en faktura indeholde i skat?
- Fakturanummer.
- Fakturadato.
- Sælgers navn og adresse samt cvr-/se-nummer.
- Kundens navn og adresse.
- Varens art, mængde og pris.
- Leveringsdato (hvis den ikke er den samme som fakturadato)
- Momsgrundlaget, pris pr. ...
- Gældende momssats.
Hvornår må man smide bilag ud?
Den bogføringspligtige skal opbevare bogførings- og regnskabsmateriale på betryggende vis i 5 år fra udgangen af det regnskabsår, som materialet vedrører. Virksomheder skal sikre sig mod, at regnskabsmaterialet ødelægges, bortskaffes eller forvanskes, ligesom det skal sikres mod fejl og misbrug.
Hvad skal et bilag indeholde?
- Fakturanummer.
- Fakturadato.
- Sælgers oplysninger inkl. CVR-nummer.
- Købers oplysninger inkl. CVR-nummer (hvis køber har et)
- Hvor stor en del af det handlende beløb der er moms.
Er appendix og bilag det samme?
Et bilag (eller appendiks) er et anvendeligt værktøj til at levere yderligere oplysninger til afhandlingen.
Hvad er reglerne for en faktura?
- udstedelsesdato (fakturadato)
- fortløbende nummer, der bygger på én eller flere serier, og som identificerer fakturaen.
- sælgers momsregistreringsnummer (cvr-nr. ...
- sælgers navn og adresse.
- købers navn og adresse.
- mængden og arten af de leverede varer eller omfanget og arten af de leverede ydelser.
Hvad er en nul faktura?
Nul-fakturaer benyttes i forbindelse med projekter til blandt andet at flytte igangværende arbejde eller slut fakturering af et projekt, hvor restbeløbet ikke skal faktures eller krediteres.