Ja, man kan godt lave erhverv om til bolig, men det kræver en officiel tilladelse fra kommunen, og det afhænger af lokale planer. Processen og betingelserne afhænger af tre vigtige ting: lokalplanen for området, byggetilladelse til ændret anvendelse, og registrering i BBR.
Kan man bo i en erhvervslejlighed?
Nej, det må man som udgangspunkt ikke. Det er ulovligt at bruge et rent erhvervslejemål til fast beboelse og at have sin folkeregisteradresse der.
Kan mit holdingselskab købe mit hus?
Kan jeg købe et hus i mit holdingselskab? Ja, man kan godt købe et hus gennem sit holdingselskab. Dette bevirker, at holdingselskabet ejer huset som en del af sine aktiver.
Hvad betyder blandet bolig og erhverv?
Blandet bolig og erhverv betyder, at en ejendom eller et lejemål bruges til både beboelse og arbejde. Det dækker over bygninger, hvor der er indrettet en kombination af bolig og fx butik, kontor eller værksted.
Kan min virksomhed købe et hus?
En anden fordel ved et selskab er, at du kan købe ejendomme for midler, som ikke er blevet beskattet privat. Er du selvstændig og har en indtægt, kan disse midler bruges til købe ejendomme, inden der betales skat. Du skal selvfølgelig stadigvæk betale 22% i selskabsskat af dit samlede overskud.
Realkreditlån: Derfor bør du konvertere
Kan man lave erhverv om til bolig?
Ja, man kan godt lave erhverv om til bolig, men det kræver en officiel tilladelse fra kommunen, og det afhænger af gældende planer for området. Processen kræver særligt, at man tjekker lokalplanen, søger om byggetilladelse og får ændret BBR-registreringen.
Hvad er 40 %-reglen?
40%-reglen er en skatteregel for udlejning af private boliger, værelser eller sommerhuse. Den betyder, at du efter et fast bundfradrag kan trække 40% fra af det resterende beløb, hvorefter du kun betaler skat af de resterende 60 %. Du kan læse mere hos Skatteforvaltningen.
Er der ejendomsskat på erhvervsejendomme?
Erhvervsejendomme og øvrig ejendom
Uanset hvilken erhvervsejendom du har, betaler du dine ejendomsskatter (grundskyld og evt. dækningsafgift) via Skattekontoen i 2 rater om året.
Kan man købe erhvervsejendom som privat?
Ja, det kan man godt. Man kan købe en erhvervsejendom som privatperson, men det har betydning for skat, ansvar og lån.
Hvornår er boligsalg skattefrit?
Man kan sælge sit hus skattefrit efter parcelhusreglen, hvis du har opfyldt tre hovedkrav: beboelse, ejendomstype og grundstørrelse.
Kan et holdingselskab eje et sommerhus?
Selskaber, foreninger og andre sammenslutninger, private institutioner, stiftelser og legater må ikke erhverve fast ejendom uden miljøministerens tilladelse, medmindre ejendommen skal anvendes til helårsbeboelse eller i erhvervsøjemed.
Hvornår giver det mening at have et holdingselskab?
Det giver især mening at have et holdingselskab ved skattefri geninvestering af overskud, beskyttelse af opsparet formue mod konkurs i driften, samt ved skattefrit salg af anparter/aktier. Du kan læse mere om de officielle rammer hos Virksomhedsguiden.
Kan et ApS købe hus?
Et ApS er velegnet ved køb af investeringsejendomme med flere boliger i samme bygning, hvor det ikke er muligt at udnytte de gunstige finansieringsvilkår ved fx en forældrekøbslejlighed eller mulighed for et senere skattefrit salg, som en enkeltmandsvirksomhed/privatperson har.
Kan man blive smidt ud af et erhvervslejemål?
Hvornår kan lejer ophæve er erhvervslejemål? Lejer kan ophæve lejemålet, hvis udlejer væsentligt misligholder sine forpligtelser — f. eks. ved alvorlige mangler, svigtende vedligeholdelse eller hindringer i lejerens brug.
Hvordan beskattes en erhvervsejendom?
I modsætning til private boliger, der ofte kan sælges skattefrit, er avance på erhvervsejendomme skattepligtig efter ejendomsavancebeskatningsloven. Dette gælder uanset om ejendommen har været anvendt til egen drift, udlejning eller investering. Beskatningen omfatter ikke kun værdistigningen på ejendommen.
Hvad er en erhvervsejerlejlighed?
En erhvervsejerlejlighed giver dig fuld ejendomsret over dit erhvervslokale. Det betyder frihed til at indrette, udvikle og anvende enheden til eget brug – eller til at udleje den og skabe et stabilt afkast.
Hvor meget kan man låne til en erhvervsejendom?
Man kan typisk låne op til 60% til 80% af en erhvervsejendoms værdi, afhængigt af ejendomstypen. Finansieringen deles normalt op i et realkreditlån og en kontant udbetaling eller et banklån.
Hvornår vurderes erhvervsejendomme?
Efter flere års ventetid er processen med nye (endelige) offentlige ejendomsvurderinger for erhvervsejendomme nu i gang. Processen startede i december 2025, og i løbet af 2026 forventer Vurderingsstyrelsen nu langt om længe at udsende alle de resterende vurderinger for 2021 for erhvervsejendomme.
Kan man bo i en erhvervsejendom?
Nej, som udgangspunkt må man ikke bo i en erhvervsejendom, da det betragtes som ulovlig beboelse. For at lovliggøre det, kræver det en officiel tilladelse og en ændring af lokalplanen samt en byggetilladelse fra kommunen.
Er der moms på erhvervsejendomme?
Udlejning og bortforpagtning af fast ejendom er som udgangspunkt momsfrit. Virksomheder skal derfor som udgangspunkt ikke beregne moms af indtægter ved fx udlejning af fast ejendom. Til gengæld har virksomheder så heller ikke fradrag for momsen af udgifter til fx ombygning eller drift af ejendommen.
Hvordan køber man en erhvervsejendom?
At købe en erhvervsejendom kræver klarhed over formål, finansiering og juridisk rådgivning. Processen indebærer typisk at lægge et budget, finde den rette ejendom og gennemgå aftaler med en advokat.
Kan man slippe for at betale ejendomsværdiskat?
Ejere af huse og ejerlejligheder, der står tomme eller som er lejet ud, fordi de ikke kan sælges, kan blive fritaget for at betale ejendomsværdiskat. Det samme gælder dem, som midlertidigt må forlade deres hus pga. en skade.
Hvor meget må en privat udlejer tjene skattefrit?
Hvor meget en privat udlejer må tjene skattefrit i 2026 afhænger af boligtype og udlejningsform: 35.100 kr. via indberettende platform, 13.800 kr. ved ren privat korttidsudlejning, eller 1,33% af boligens værdi (min. 24.000 kr.) ved langtidsudlejning.
Hvad er 70 dages reglen?
Ejere og brugere af fast ejendom, som tjener til ejerens eller brugerens helårsbolig, må højst udleje deres fulde helårsbolig til ferie- og fritidsformål m.v. i 70 dage pr. kalenderår.
Hvornår er en husleje for høj?
En tommelfingerregel er, at hvis din husleje er højere end 750 kr./m2 om året, og du ikke bor i nybyggeri opført efter 1992, så er din husleje efter al sandsynlighed for høj.