Når noget er for godt til at være sandt, så er det som regel også det. Og står der lige pludselig flere tusinde kroner på ens konto, uden man ved hvorfor, så kan man ikke bare vælge at beholde pengene selv. Det er nemlig strafbart at tage penge, hvis nogen ved en fejl overfører penge til ens konto.
Hvad gør man, hvis man har sendt penge forkert?
Hvad gør jeg, hvis jeg har overført til den forkerte? Hvis du ved hvem der ejer kontoen, skal du kontakte modtageren, og få vedkommende til at sende pengene tilbage til dit registrerings- og kontonummer. Kender du ikke ejeren skal du kontakte os.
Kan man trække en pengeoverførsel tilbage?
Ja. Du kan kontakte din bank og kræve, at den straks tilbagefører pengene til din konto. Det gør du ved at sende en såkaldt indsigelse til din bank. Banken har typisk en indsigelsesblanket, du kan udfylde.
Hvad gør man, hvis man har sendt penge til den forkerte på MobilePay?
Har du sendt penge til det forkerte telefonnummer? Vi har desværre ikke mulighed for at trække overførslen tilbage, når du har betalt for en vare og sendt pengene til et forkert nummer. Hvis det er din situation, så skal du selv kontakte modtageren.
Kan man annullere en overførsel?
Du kan kun annullere en pengeoverførsel, hvis den ikke er blevet hentet af modtageren. Hvis du sendte penge til en bankkonto, kan du annullere overførslen, hvis den ikke er blevet gennemført af din modtagers bank. For at anmode om en tilbagebetaling skal du ringe til kundeservice.
De 4 værste PENGE FEJL du skal undgå i 20'erne
Kan man kræve penge tilbage?
Sælgeren har som udgangspunkt et forsøg til at løse fejl på varen. Lykkes det ikke inden for rimelig tid – højest et par uger - kan du få hævet købet og kræve pengene tilbage. Sælgeren kan dog have to til tre forsøg, hvis det for eksempel drejer sig om en "periodisk fejl", som kan være svær at lokalisere.
Kan man slette en bankoverførsel?
Har virksomheden oprettet en betaling med nogle forkerte data, kan du selv rette den, hvis betalingen ikke er gennemført. Er betalingen gennemført, kan du ikke rette den. Prøv i stedet at kontakte modtageren af betalingen.
Kan man fortryde en overførsel i MobilePay?
Vil du fortryde? MobilePay er ikke en bindende aftale. Hvis du ønsker at fortryde din aftale om MobilePay inden for de første 14 dage, kan du som privat forbruger gøre det her.
Kan man tilbagekalde en MobilePay betaling?
Når du har godkendt betalingen, kan du ikke tilbagekalde den. Hvis du mener, der er gennemført betalinger via MobilePay, som du ikke har godkendt, medvirket til eller foretaget, skal du kontakte Danske Bank snarest muligt, efter du er blevet opmærksom på den uautoriserede betaling.
Kan banken tilbageholde penge?
Gæld til banker og private
Banken kan i trække penge fra din lønkonto eller opsparingskonto til at betale din gæld, hvis du ikke har overholdt dine aftaler med banken. Det kaldes modregning. Banken skal stadig respektere, at du har ret til et minimumsbeløb hver måned og må derfor ikke tage alle dine penge.
Kan man få pengene tilbage for en vare?
Butikker bestemmer, om du kan fortryde dit køb
Et køb er i udgangspunktet en bindende aftale, og du har ifølge købeloven ikke krav på at kunne fortryde et køb i en fysisk butik. Butikker tilbyder dig ofte retten til at bytte en vare eller at returnere varen og få pengene tilbage.
Kan man fortryde en straks overførsel?
Du kan ikke fortryde en straksoverførsel.
Hvad dækker banken ved svindel?
Banken dækker, men...
Normalvis skal du selv dække op til 375 kr., hvilket kan ses som en slags selvrisiko, du kan risikere at betale, hvis du ikke har passet godt nok på dine oplysninger. Hvis du for eksempel har “hjulpet” svindlerne ved uagtet at have gjort din PIN-kode tilgængelig, skal du selv dække op til 375 kr.
Kan jeg stoppe en overførsel?
Stop en betaling
I menuen i din Netbank vælger du kontobevægelser under 'Forbrug og budget'. Klik på 'Vis kommende' betalinger øverst i din posteringsoversigt. Klik på den betaling, du ønsker at stoppe. I det nye vindue, der åbner, klikker du på knappe 'Stop betaling' i øverste højre hjørne.
Hvornår kan man lave en indsigelse?
Hvornår kan man lave en indsigelse? Du kan gøre en indsigelse i en række situationer, hvor du ikke mener at have været ansvarlig for at skylde eller bruge penge. Det kan for eksempel være hvis en anden har misbrugt eller stjålet dit kort. Det kan også være hvis du har betalt for varer, som du endnu ikke har modtaget.
Kan man trække en betaling tilbage på MasterCard?
Fordi du har betalt dit MasterCard, kan du i visse tilfælde få tilbageført betalingen via dit pengeinstitut, hvis du kan dokumentere, at varen afviger væsentligt fra det, du bestilte. Kontakt dit pengeinstitut for at høre nærmere herom.
Kan man trække sine penge tilbage på MobilePay?
Vi har desværre ikke mulighed for at trække overførslen tilbage, når du har betalt for en vare og sendt pengene til et forkert nummer. Hvis det er din situation, så skal du selv kontakte modtageren.
Kan MobilePay overførsel annulleres?
Når en kunde har trykket 'Betal', og den tilknyttede transaktion har fået status som reserveret, kan virksomheden vælge at annullere betalingen.
Kan banken tilbageføre MobilePay?
Hvis overførslen er sket til en privat person, svarer det til en overførsel fra en konto til en anden. Her har banken ikke pligt til at refundere den forkerte overførsel. Når man anvender Mobilepay, er det ens eget ansvar, at det er det rigtige beløb og det rigtige nummer, der indtastes.
Kan MobilePay misbruges?
MobilePay er et betalingsinstrument ligesom fx dine betalingskort, og kriminelle kan misbruge MobilePay, hvis de har afluret din kode.
Kan man få penge tilbage, hvis man er blevet svindlet?
Banken kan i nogle tilfælde tilbageføre din penge til dig, hvis du er blevet snydt. Har du betalt med kontooverførsel, kan banken ikke tilbageføre dine penge til dig. Afviser banken at give dig pengene tilbage, selvom du har krav på det, kan du klage til det finansielle ankenævn.
Hvad er max beløb man kan overføre på MobilePay?
Du kan overføre op til 10.000 kroner til andre privatpersoner inden for 24 timer – og op til 300.000 kroner inden for 365 dage. For betalinger til virksomheder kan du i løbet af 30 dage betale op til 300.000 kroner.
Hvad gør jeg, hvis jeg har overført penge til en forkert konto?
Hvad gør jeg, hvis jeg har overført til den forkerte? Hvis du ved hvem der ejer kontoen, skal du kontakte modtageren, og få vedkommende til at sende pengene tilbage til dit registrerings- og kontonummer. Kender du ikke ejeren skal du kontakte os.
Hvordan annullerer man en overførsel?
- Log på mobilbank og tryk på 'Overfør' i den nederste menu.
- Vælg 'Faste overførsler' og tryk på den aftale, hvor du vil slette en fremtidig overførsel.
- Vælg 'Slet' nederst på siden og tryk på 'Godkend'.
- Indtast din servicekode for at bekræfte.
Hvordan afviser jeg en betaling?
Du kan kontakte din bank, eller afmelde via Netbank. Hvordan afviser jeg en opkrævning i Betalingsservice ? Du skal gå til menupunktet "Betalinger" og finde den betaling, du ønsker at afvise. Ved at trykke på betalingen, får du vist detaljer for betalingen og nederst er der en knap til at afvise betalingen.