Hvis du ikke længere ønsker at modtage post i e-Boks, kan du afmelde dig e-Boks. Dette betyder at alle dine e-Boks data vil blive slettet og at det ikke vil være muligt at genskabe dem. Bemærk! Afmeldelse af e-Boks skal ske ved at logge ind via computer, da det ikke er muligt via appen.
Kan man slette en e-Boks?
2.4.2.
Du kan til enhver tid afmelde eller slette din digitale postkasse hos e-Boks. e-Boks vil dog være forpligtet af disse vilkår, så længe du benytter dig af e-Boks.
Kan man slippe for en e-Boks?
Hvem kan blive fritaget
du har en fysisk nedsat funktionsevne, der hindrer dig i at anvende Digital Post. du har ikke adgang til computer, smartphone eller tablet i mit hjem eller opholdssted. du er registreret i CPR som udrejst af Danmark. du er ikke længere registreret med fast bopæl eller opholdssted i Danmark.
Kan man fritages for en e-Boks?
Selvom det er obligatorisk for alle over 15 år at modtage post fra det offentlige digitalt, kan du søge om at blive fritaget. Dog er der visse betingelser, du skal opfylde. Hvis du ønsker at blive fritaget for Digital Post, skal du henvende dig til din lokale Borgerservice.
Kan man afmelde Digital Post?
Du kan også selv gøre det via Digital Post: Log ind på Digital Post på borger.dk med dit MitID. Klik på 'Menu'. Klik på 'Ophæv Fritagelse fra Digital Post'.
Sådan laver du e-boks
Kan man melde sig ud af en e-Boks?
Afmelding af e-Boks
1. Log ind på din e-Boks med MitID. 2. Klik på 'Menu' i toppen af skærmen og vælg 'Afmeld e-Boks' under 'Indstillinger'.
Hvornår lukker en e-Boks?
Derfor er den tidligere løsning til Digital Post blevet udskiftet med en ny den 21. marts 2022. Det er sket som en del af fremtidssikringen af Digital Post, som er blevet til i et samarbejde mellem Digitaliseringsstyrelsen, KL og Danske Regioner.
Er det lovpligtigt at have en e-Boks?
Hvem skal have e-Boks? Digital Post er lovpligtigt, hvilket betyder at alle borgere og virksomheder registreret med et CVR-nummer i Danmark skal have e-Boks. Når det er sagt, kan både enkeltpersoner og virksomheder under særlige tilfælde være fritaget for digital post.
Kan man leve uden MitID?
Som tommelfingerregel har du som borger altid mulighed for at bede en offentlig myndighed om at få adgang til en service uden brug af MitID. Så selvom mange offentlige tjenester i dag kræver, at du som borger logger ind med MitID, kan du faktisk foretage de samme handlinger og anmodninger uden brug af MitID.
Kan man have MitID og være fritaget for Digital Post?
Du kan blive fritaget fra at modtage Digital Post fra det offentlige, hvis du; ikke har adgang til en computer med tilstrækkelig internetforbindelse i dit hjem eller opholdssted. har en fysisk eller kognitiv funktionsnedsættelse, som hindrer dig i at modtage og læse post digitalt. er registreret som udrejst af Danmark.
Hvad er forskellen på e-Boks og Digital Post?
Hvad er forskellen på e-Boks og Digital Post? e-Boks er en privat virksomhed og den forhenværende leverandør af it-løsningen bag Digital Post. Digital Post er derimod en it-løsning, som alene understøtter post fra offentlige myndigheder.
Hvad er alternativet til e-Boks?
E-Boks er dog et gammelt system, og derfor har Danmark nu fået den nye digitale postkasse kaldet mit.dk. Den nye platform gik i luften 21. marts 2022, og fremover vil alle danskere over 15 år modtage digital post i mit.dk. Her hjælper Komputer for alle med de vigtigste spørgsmål om mit.dk.
Er borger.dk og e-Boks det samme?
Du kan læse din digitale post tre steder
borger.dk: Kun Digital Post fra offentlige myndigheder. e-Boks: Digital Post fra offentlige myndigheder samt post fra virksomheder, fx forsikringsselskab eller bank. mit.dk: Digital Post fra offentlige myndigheder samt post fra virksomheder, fx forsikringsselskab eller bank.
Kan man åbne en e-Boks uden MitID?
Kontakt det offentlige med en digital fuldmagt
På www.borger.dk kan du få en digital fuldmagt, så du som pårørende kan handle på en andens vegne i udvalgte selvbetjeningsløsninger fra det offentlige. Ordningen hedder ”Digital Fuldmagt”.
Hvad gør man, hvis man ikke kan logge på e-Boks?
Hvis du oplever udfordringer med at logge ind på e-Boks app, kan det hjælpe at slette appen og installere den igen. Hvis det ikke virker skal man lave en komplet nulstilling af mobiladgang.
Er e-Boks privat?
I e-Boks får du digital post fra det offentlige og fra private virksomheder – fra lønsedler og optagelsesbreve til oplysninger om SU og meget mere. Alt er samlet på ét sted. Nemt, trygt og sikkert.
Kan man nægte at bruge MitID?
Der findes en række krav til, hvordan man som bruger skal kunne håndtere MitID. Hvis man ikke kan leve op til ét eller flere af disse krav, så er man ikke berettiget til at bruge MitID. Borgerservice kan give afslag på at udstede MitID, hvis det vurderes, at brugeren ikke kan leve op til ét eller flere af disse krav.
Kan man blive fritaget for e-boks?
Du kan blive fritaget fra at modtage Digital Post fra det offentlige, hvis du: ikke har adgang til en computer med tilstrækkelig internetforbindelse i dit hjem eller opholdssted. har en fysisk eller kognitiv funktionsnedsættelse, som hindrer dig i at modtage post digitalt. er registreret som udrejst af Danmark.
Kan man have 2 MitID på samme telefon?
Ekstra MitID app
Du kan fx både have MitID appen på din smartphone og tablet. Du kan have op til tre aktive MitID apps.
Hvornår forsvinder en e-Boks?
Pga. coronaepidemien var det ikke muligt at lukke for digital post så længe og skiftet blev derfor udskudt til første kvartal 2022.. Når myndighederne er skiftet til Næste Generation Digital Post vil virksomheder og borger stadig kunne læse digital post fra det offentlige i deres e-Boks hvis de ønsker det.
Er e-Boks og mit.dk det samme?
e-Boks fortsætter med at vise digital post fra det offentlige og med at levere digital post fra private virksomheder nu og fremover. Det kan man ikke. e-Boks og mit.dk har intet med hinanden at gøre. Det er to uafhængige digitale postkasser.
Kan man ringe til en e-Boks?
Har du brug for hjælp til Digital Post, kan du ringe til telefon: 33 98 00 33.
Hvilken app erstatter e-Boks?
Fremover kan virksomheder og borgere frit vælge, om de vil tilgå deres Digital Post fra de tre platforme, som det offentlige stiller rådighed: borger.dk, Virk eller den nye Digital Post-app. Digital Post fra det offentlige vil også kunne læses på de to platforme fra private selskaber, e-Boks og mit.dk.
Hvorfor både e-Boks og Digital Post?
Digital Post er en løsning, hvor du kan modtage digital post fra offentlige myndigheder. Løsningen leveres af e-Boks A/S og er tæt integreret med e-Boks. Det betyder, at borgere og virksomheder kan se deres digitale post fra offentlige myndigheder både på borger.dk hhv. Virk.dk og e-Boks.dk.
Hvor mange danskere bruger e-boks?
5,2 millioner
danskere er brugere af e-Boks i dag, og platformen har mere end 35 millioner logins om måneden. Årsregnskabet for 2023 for e-Boks Group A/S viser en omsætning på 186,8 mio.