Enhver kan som udgangspunkt få aktindsigt i domme og kendelser.
Hvornår har man ikke ret til aktindsigt?
Offentlighedsloven giver dig blandt andet ikke ret til at søge om aktindsigt i: Sager om ansættelse og forfremmelse samt ansættelsesforhold i det offentlige, dog med undtagelse af oplysninger om navn, stilling, uddannelse, arbejdsopgaver, lønforhold og tjenesterejser.
Hvem må søge aktindsigt?
Alle har ret til at søge om aktindsigt uanset statsborgerskab, bopæl og som udgangspunkt også alder og mental tilstand. Der er heller ingen krav om, at du skal begrunde din anmodning om aktindsigt, og du behøver ikke selv at være involveret i sagen. Som part i sagen vil du dog ofte kunne få flere oplysninger.
Hvad koster det at søge aktindsigt?
Hvis elektronisk aktindsigt omfatter mere end 100 sider, kan myndigheden kræve 100 kr. men ikke mere uanset hvor mange sider, der er tale om. Det bemærkes, at de samme betalingsregler gælder for anmodninger om dataudtræk.
Kan man blive nægtet aktindsigt?
En myndighed kan give afslag på en anmodning om aktindsigt, hvis myndigheden mener, at anmodningen tjener et retsstridigt formål, eller hvis anmodningen har et chikanøst formål. Det står i offentlighedslovens § 9, stk. 2, nr. 2.
Hvad er aktindsigt?
Kan pårørende få aktindsigt?
De nærmeste pårørende vil i den situation have adgang til aktindsigt i de oplysninger i patientens journal, som har betydning for deres stillingtagen. Det bemærkes, at det vil bero på et konkret skøn i den enkelte situation, hvilke personer der må anses for nærmeste pårørende.
Kan man få at vide, hvem der har anmeldt en?
Du får brevet, senest 10 dage efter at Udbetaling Danmark har modtaget anmeldelsen. Du har nemlig ret til at vide, at Udbetaling Danmark har modtaget oplysninger om dig. Du har også krav på at få alle de oplysninger, som Udbetaling Danmark har fået, og som de har om den person, der har anmeldt dig.
Hvad skriver man i en ansøgning om aktindsigt?
Din ansøgning om aktindsigt skal indeholde de oplysninger, som er nødvendige for, at kommunen kan finde den sag eller de dokumenter, du ønsker aktindsigt i. Derudover skal ansøgningen have et tema, fx "brevveksling, der vedrører smiley-ordningen".
Kan jeg se, hvad politiet ved om mig?
Hvis du ønsker at få indsigt i, om politiet behandler oplysninger om dig, skal du rette henvendelse til den enkelte politikreds eller Rigspolitiets Databeskyttelsesenhed. Adgangen til indsigt reguleres af retshåndhævelsesloven, EU's databeskyttelsesforordning og databeskyttelsesloven.
Hvor lang tid tager aktindsigt?
En myndighed skal efter disse regler snarest afgøre, om en anmodning om aktindsigt kan imødekommes. En anmodning om aktindsigt skal færdigbehandles inden 7 arbejdsdage efter modtagelsen, medmindre det undtagelsesvis ikke er muligt f. eks. på grund af sagens omfang eller kompleksitet.
Hvad er forskellen på aktindsigt og indsigt?
Reglerne om aktindsigt giver ikke alene adgang til oplysninger om dig som part i en sag, men også oplysninger om andre parter. Indsigtsretten drejer sig om indsigt i personoplysninger om dig selv i it-systemer og manuelle registre.
Hvor kan jeg se min journal fra politiet?
Du modtager en kvittering for anmeldelsen i din e-Boks og på borger.dk. Hvis du er fritaget for digital post, får du kvitteringen med almindeligt brev. På kvitteringen kan du se politiets journalnummer på sagen.
Kan man søge aktindsigt i afdødes journal?
Aktindsigt i afdødes journal
Nærmeste pårørende til en afdød patient har ikke en egentlig ret til aktindsigt i den afdødes journal.
Hvad er interne dokumenter?
Interne arbejdsdokumenter er dokumenter, der er udarbejdet af en myndighed til eget brug, dvs. de er ikke afgivet til udenforstående. Det kan f. eks. være brevveksling - både på papir og e-mail - mellem forskellige enheder inden for samme myndighed.
Hvordan søger jeg aktindsigt i min journal?
Ønsker man aktindsigt i sin patientjournal, skal man henvende sig til den myndighed, institution eller sundhedsperson, der har ansvaret for patientjournalen. Der er ingen særlige krav til, hvordan aktindsigtsanmodningen skal se ud.
Hvornår er der notatpligt?
En myndighed har notatpligt i afgørelsessager, når den mundtligt eller på anden måde modtager oplysninger om sagens faktiske grundlag eller eksterne faglige vurderinger, der er af betydning for sagens afgørelse. Pligten til at tage notat gælder også i forhold til væsentlige sagsekspeditionsskridt.
Hvem har søgt på mig?
I CPR registerindsigt kan du se, hvilke oplysninger der er registreret om dig i Det Centrale Personregister (CPR). Du kan også se, hvilke oplysninger der er registreret om børn, du har forældremyndigheden over. Registerindsigten er gratis.
Kan politiet se, hvad du søger på?
Politiet kan give afslag på en anmodning om indsigt i oplysninger, hvis din interesse i at få meddelelse bør vige for hensynet til private eller offentlige interesser.
Hvem har søgt på mit cpr-nummer?
Svaret på spørgsmålet er ikke mere kryptisk, end det kan findes ved at gå ind på cpr.dk og så klikke sig videre ind via NemID til det, der hedder registerindsigt. Her optræder en liste og offentlige og private organisationer, der abonnerer på adresse- og navneændringer i relation til dit personnummer.
Hvad kan man ikke få aktindsigt i?
Efter offentlighedslovens § 30, nr. 1, kan der ikke meddeles aktindsigt i oplysninger om enkeltpersoners private, herunder økonomiske, forhold. Denne type oplysninger vil den, der søger om aktindsigt, altså ikke kunne få udleveret.
Kan man få aktindsigt i Familieretshuset?
Ønsker du aktindsigt i din sag, skal du blot skrive til Familieretshuset, at du ønsker aktindsigt. Det er ikke mit råd, at man ubetinget altid skal overdænge Familieretshuset med anmodning om aktindsigt. Husk på, at det også generelt er medvirkende til at trække sagerne ud.
Kan man få aktindsigt i egen personalesag?
offentlighedslovens § 21, stk. 2. Det betyder, at der som udgangspunkt ikke kan gives aktindsigt i en offentlig ansats personalesag. Det omfatter både den typiske konkrete personalesag, der oprettes ved en medarbejders ansættelse, og andre konkrete sager om særlige ansættelsesmæssige forhold om den enkelte ansatte.
Kan man se om man er blevet meldt til politiet?
Du modtager en kvittering for anmeldelsen i din e-Boks og på borger.dk. Hvis du er fritaget for digital post, får du kvitteringen med almindeligt brev. journalnummer på sagen. Det kan du altid henvise til, hvis du skal i kontakt med politiet om sagen.
Kan man spore en anonym underretning?
Som anonym underretter vil du ikke modtage et kvitteringsbrev. Du kan være anonym, når du foretager en underretning. Det kræver, at du selv sikrer, at kommunen ikke nemt kan spore dig via din underretning.
Kan man anmelde skattesnyd anonymt?
Anmeldelse af sort arbejde og skattesnyd
For at anmelde sort arbejde eller skattesnyd, ring til 72 22 28 11 (du kan kun være anonym, hvis du skjuler dit nummer og undlader at præsentere dig). Du bedes give os en konkret beskrivelse af, hvad det drejer sig om, og hvor og hvornår det er sket.