Hvornår har man ikke ret til aktindsigt?

Offentlighedsloven giver dig blandt andet ikke ret til at søge om aktindsigt i: Sager om ansættelse og forfremmelse samt ansættelsesforhold i det offentlige, dog med undtagelse af oplysninger om navn, stilling, uddannelse, arbejdsopgaver, lønforhold og tjenesterejser.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på legaldesk.dk

Hvad er ikke omfattet af aktindsigt?

Visse sagstyper er som udgangspunkt helt undtaget fra retten til aktindsigt. Det gælder først og fremmest straffesager og offentligt ansattes personalesager. I offentligt ansattes personalesager kan du dog få oplysninger om den ansattes navn, stilling, uddannelse, arbejdsopgaver, lønmæssige forhold og tjenesterejser.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på rn.dk

Hvad er reglerne for aktindsigt?

Alle har ret til at søge om aktindsigt uanset statsborgerskab, bopæl og som udgangspunkt også alder og mental tilstand. Der er heller ingen krav om, at du skal begrunde din anmodning om aktindsigt, og du behøver ikke selv at være involveret i sagen. Som part i sagen vil du dog ofte kunne få flere oplysninger.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på borger.dk

Hvor langt tilbage kan man søge om aktindsigt?

7-dagesfristen for færdigbehandlingen af en aktindsigtsanmodning er ikke absolut, men kan undtagelsesvis udsættes navnlig som følge af sagens omfang eller kompleksitet. Med udtrykket sagens omfang sigtes først og fremmest til antallet af dokumenter, der er omfattet af den enkelte anmodning om aktindsigt.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på aktindsigtshaandbogen.dk

Hvornår er et dokument internt?

Interne arbejdsdokumenter er som udgangspunkt ikke omfattet af retten til aktindsigt. Som interne dokumenter anses dokumenter, der er ikke er afgivet til udenforstående, f. eks. interne mails og dokumenter udarbejdet til eget brug.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på hedensted.dk

Ret til aktindsigt



Er interne dokumenter altid undtaget fra aktindsigt?

Formkrav til dokumenterne

Et dokument, der ellers er internt, jf. offentlighedslovens § 23, stk. 1, er som udgangspunkt undergivet aktindsigt, hvis dokumentet foreligger i endelig form. Et dokument, der fortsat er i udkast eller anden lignende foreløbig form, er således ikke omfattet af bestemmelsen.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på aktindsigtshaandbogen.dk

Kan man underskrive et dokument?

Ja, elektroniske og digitale underskrifter er bindende, selvom det kan variere afhængigt af stat og land. Begge type underskrifter er juridisk bindende egenskaber ved ethvert dokument, du underskriver.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på experience.dropbox.com

Kan man finde gamle journaler?

Fra du er fyldt 15 år, har du som udgangspunkt ret til aktindsigt i din journal. Du har ret til at få udleveret en kopi af journalen, ikke den originale journal. Hvis der er en manuel (papirbaseret) journal om dig, har du også ret til at få række oplysninger fra den på en let forståelig måde.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på stps.dk

Kan pårørende få aktindsigt?

De nærmeste pårørende vil i den situation have adgang til aktindsigt i de oplysninger i patientens journal, som har betydning for deres stillingtagen. Det bemærkes, at det vil bero på et konkret skøn i den enkelte situation, hvilke personer der må anses for nærmeste pårørende.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på retsinformation.dk

Kan man få at vide, hvem der har anmeldt en?

Du får brevet, senest 10 dage efter at Udbetaling Danmark har modtaget anmeldelsen. Du har nemlig ret til at vide, at Udbetaling Danmark har modtaget oplysninger om dig. Du har også krav på at få alle de oplysninger, som Udbetaling Danmark har fået, og som de har om den person, der har anmeldt dig.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på borger.dk

Hvad koster det at få aktindsigt?

Der kan ikke kræves betaling for aktindsigt i elektronisk form, når der er tale om mindre end 100 sider. Hvis elektronisk aktindsigt omfatter mere end 100 sider, kan myndigheden kræve 100 kr. men ikke mere uanset hvor mange sider, der er tale om.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på journalistforbundet.dk

Hvornår er der notatpligt?

En myndighed har notatpligt i afgørelsessager, når den mundtligt eller på anden måde modtager oplysninger om sagens faktiske grundlag eller eksterne faglige vurderinger, der er af betydning for sagens afgørelse. Pligten til at tage notat gælder også i forhold til væsentlige sagsekspeditionsskridt.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på ombudsmanden.dk

Hvor klager man over manglende aktindsigt?

Du kan klage over afslag på aktindsigt direkte til den myndighed, der er øverste klageinstans i forhold til afgørelsen eller behandlingen i øvrigt af den sag, som anmodningen om aktindsigt vedrører. Du skal indsende din klage til den myndighed, der har truffet afgørelsen.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på borger.dk

Hvad er underlagt aktindsigt?

Retten til aktindsigt omfatter alene dokumenter, der vedrører sagen. Ved vurderingen af, om dokumenter vedrører det emne, som der er søgt om aktindsigt i, er det ikke afgørende, om dokumenterne er journaliseret på kun en enkelt sag.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på aktindsigtshaandbogen.dk

Hvad er forskellen på aktindsigt og indsigt?

Reglerne om aktindsigt giver ikke alene adgang til oplysninger om dig som part i en sag, men også oplysninger om andre parter. Indsigtsretten drejer sig om indsigt i personoplysninger om dig selv i it-systemer og manuelle registre.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på lejre.dk

Hvilken lov gælder for aktindsigt?

Offentlighedsloven. Offentlighedsloven har til formål at sikre åbenhed hos myndighederne, hvilket er udmøntet i en adgang for alle borgere til at søge aktindsigt i myndighedernes dokumenter. Den gældende offentlighedslov bygger på Offentlighedskommissionens betænkning fra 2009. Loven trådte i kraft pr.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på aktindsigtshaandbogen.dk

Hvad kan man ikke få aktindsigt i?

Efter offentlighedslovens § 30, nr. 1, kan der ikke meddeles aktindsigt i oplysninger om enkeltpersoners private, herunder økonomiske, forhold. Denne type oplysninger vil den, der søger om aktindsigt, altså ikke kunne få udleveret.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på ombudsmanden.dk

Kan jeg få min afdøde mors journal?

Vi kan desværre ikke tilbyde rådgivning til pårørende, der ønsker aktindsigt i journaler. Du skal kontakte den læge eller det sygehus, der har den pågældende journal. Du har som udgangspunkt tavshedspligt, også om oplysninger om en afdød patient.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på laeger.dk

Hvorfor kan man ikke læse sin journal fra egen læge?

Du har ret til at læse din egen journal fra besøg hos lægen, undersøgelser og behandlinger. Du skal kontakte din læge eller hospitalet, hvis du vil have aktindsigt. Personale i sundhedsvæsenet skal føre journal over patienter. På den måde bliver dit behandlingsforløb dokumenteret, og det øger din sikkerhed som patient.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på aeldresagen.dk

Hvor længe gemmes lægejournaler efter død?

Der kan 75 år efter en persons død gives adgang til vedkommendes journal til eksempelvis slægtsforskere eller andre med en interesse i sagen.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på pri.rn.dk

Kan kommunen se min journal?

Adgang til min journal. Synlighed: Hvem kan se min journal? Sundhedsfaglige og andre udvalgte medarbejdere fra kommuner, offentlige sygehuse, praktiserende læger, praktiserende speciallæger og privathospitaler, som har dig i behandling, har adgang til din journal.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på sundhed.dk

Hvor længe gemmes journaler?

Opbevaringsperioden for læger, tandlæger, kliniske tandteknikere, tandplejere, kiropraktorer, jordemødre og kliniske diætisters patientjournaler er mindst 10 år regnet fra den seneste optegnelse i patientjournalen. Hvorimod alle andre autoriserede sundhedspersoner skal opbevare deres patientjournaler i mindst 5 år.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på stps.dk

Hvad er en gyldig underskrift?

En underskrift er juridisk gyldig, når en række grundlæggende krav er opfyldt. Kravene er blandt andet, at underskriften er unik, at den er afgivet frivilligt, og at hensigten med underskriften er at godkende en aftale eller et dokument.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på dokument24.dk

Er Penneo gratis?

Signer dokumenter gratis med Penneo

Du behøver ikke lede længere. Prøv Penneo Sign. Vores løsning hjælper dig med at slippe af med papirbaserede processer og automatisere manuelt arbejde, så du kan give dine kunder en moderne oplevelse og forbedre medarbejdertilfredsheden.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på penneo.com

Hvad er kravene til en underskrift?

Der findes som sådan ikke krav til, hvad din underskrift skal indeholde da din underskrift er personlig. Den kan i teorien blot bestå af krusseduller, dine initialer eller lignende. I mange dokumenter vil det dog være påkrævet at ens fulde navn skal opgives, men der er intet krav til underskriften.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på juf.dk