Hvornår har kommunen Journaliseringspligt?

Der er kun pligt til at journalisere et dokument, hvis følgende betingelser er opfyldt: Dokumentet er modtaget, afsendt eller oprettet af en forvaltningsmyndighed som led i administrativ sagsbehandling i forbindelse med dens virksomhed. Dokumentet har betydning for en sag eller sagsbehandlingen i øvrigt.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på ombudsmanden.dk

Hvornår har kommunen notatpligt?

En myndighed har notatpligt i afgørelsessager, når den mundtligt eller på anden måde modtager oplysninger om sagens faktiske grundlag eller eksterne faglige vurderinger, der er af betydning for sagens afgørelse. Pligten til at tage notat gælder også i forhold til væsentlige sagsekspeditionsskridt.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på ombudsmanden.dk

Hvor hurtigt skal man journalisere?

Hovedreglen er, at sædvanlige papirbreve (f. eks. breve fra eller til en borger) skal være journaliseret 3-4 arbejdsdage efter modtagelsen eller afsendelsen. E-mails skal være journaliseret senest 7 arbejdsdage efter modtagelsen eller afsendelsen.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på aktindsigtshaandbogen.dk

Hvad er forskellen på notatpligt og journaliseringspligt?

Notatpligten betyder, i forsimplet form, at vi har pligt til at notere oplysninger, som vi modtager mundtligt eller på anden måde. Notatpligten gælder i afgørelsessager. Journaliseringspligten beskriver, at vi har pligt til at journalisere doku- menter, der er modtaget eller afsendt.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på mariagerfjord.dk

Hvad vil det sige at journalisere?

Journalisering er en myndigheds systematiske registrering af, hvad der er foretaget af sagsbehandlingsskridt i en konkret sag med angivelse af dato og ofte også udførende og/eller godkendende medarbejder.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på ombudsmand.gl

Korrekt journalisering - Haderslev Kommune



Hvornår er der journaliseringspligt?

Der er kun pligt til at journalisere et dokument, hvis følgende betingelser er opfyldt: Dokumentet er modtaget, afsendt eller oprettet af en forvaltningsmyndighed som led i administrativ sagsbehandling i forbindelse med dens virksomhed. Dokumentet har betydning for en sag eller sagsbehandlingen i øvrigt.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på ombudsmanden.dk

Hvem kan få aktindsigt efter offentlighedsloven?

Alle har ret til at søge om aktindsigt uanset statsborgerskab, bopæl og som udgangspunkt også alder og mental tilstand. Der er heller ingen krav om, at du skal begrunde din anmodning om aktindsigt, og du behøver ikke selv at være involveret i sagen. Som part i sagen vil du dog ofte kunne få flere oplysninger.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på borger.dk

Hvor længe skal journaler opbevares?

Opbevaringsperioden for læger, tandlæger, kliniske tandteknikere, tandplejere, kiropraktorer, jordemødre og kliniske diætisters patientjournaler er mindst 10 år regnet fra den seneste optegnelse i patientjournalen. Hvorimod alle andre autoriserede sundhedspersoner skal opbevare deres patientjournaler i mindst 5 år.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på stps.dk

Kan man få aktindsigt i interne dokumenter?

Interne arbejdsdokumenter er som udgangspunkt ikke omfattet af retten til aktindsigt. Som interne dokumenter anses dokumenter, der er ikke er afgivet til udenforstående, f. eks. interne mails og dokumenter udarbejdet til eget brug.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på hedensted.dk

Kan man få journal fra psykolog?

Autoriserede psykologer har pligt til at føre ordnede optegnelser. Det betyder, at alle væsentlige oplysninger om klientens forløb skal noteres i journalen, og at der ikke skal indhentes samtykke for journalføringen. Hvis en klient ønsker det, har klienten ret til at få aktindsigt i egen journal.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på dp.dk

Hvor lang tid har kommunen til at behandle en sag?

Parter i en sag bør under alle omstændigheder have et svar fra myndigheden, inden 1 måned efter at myndigheden har modtaget sagen. (På nogle sagsområder er der fastsat særlige frister).

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på ombudsmanden.dk

Hvor hurtigt skal en kommune svare?

Vi besvarer breve eller e-mails, der kræver et svar, så hurtigt som muligt og senest inden 7 arbejdsdage efter, at vi har modtaget henvendelsen. Hvis kommunen kan give et endeligt svar eller træffe en afgørelse, skal kommunen altså svare borgeren inden 7 arbejdsdage efter modtagelsen.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på glostrup.dk

Hvor lang tid har kommunen til at behandle en ansøgning?

Vi opgør derfor sagsbehandlingstiden som den tid, der går fra vi modtager din ansøgning, til du får en afgørelse. Du kan forvente, at det tager under 5 måneder at behandle din ansøgning, hvis du har søgt om en af de fem nedenstående kategorier. I øjeblikket tager sagsbehandlingen ca. 3 måneder i gennemsnit.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på kk.dk

Hvorfor har man notatpligt?

En myndighed skal skrive et notat til en sag om oplysninger af betydning for sagens afgørelse. Formålet med notatpligten er at sikre, at oplysninger ikke går tabt, hvis sagen f. eks. bliver givet til en anden sagsbehandler.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på ombudsmand.gl

Hvilke forvaltningsretlige principper findes der?

Forvaltningsretlige grundsætninger
  • Officialmaksimen. ...
  • Lighedsgrundsætningen. ...
  • Proportionalitetsprincippet. ...
  • “Skøn under regel”

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på lobpa.dk

Kan kommunen trække en afgørelse tilbage?

Det skal dog allerede her slås fast, at det helt klare udgangspunkt er, at forvaltningsafgørelser er bindende og ikke umiddelbart kan tilbagekaldes og ændres.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på jurabibliotek.dk

Kan man blive nægtet aktindsigt?

En myndighed kan give afslag på en anmodning om aktindsigt, hvis myndigheden mener, at anmodningen tjener et retsstridigt formål, eller hvis anmodningen har et chikanøst formål. Det står i offentlighedslovens § 9, stk. 2, nr. 2.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på ast.dk

Hvad er interne dokumenter?

Interne arbejdsdokumenter er dokumenter, der er udarbejdet af en myndighed til eget brug, dvs. de er ikke afgivet til udenforstående. Det kan f. eks. være brevveksling - både på papir og e-mail - mellem forskellige enheder inden for samme myndighed.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på retsinformation.dk

Hvad kan man ikke få aktindsigt i?

Efter offentlighedslovens § 30, nr. 1, kan der ikke meddeles aktindsigt i oplysninger om enkeltpersoners private, herunder økonomiske, forhold. Denne type oplysninger vil den, der søger om aktindsigt, altså ikke kunne få udleveret.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på ombudsmanden.dk

Kan man finde gamle journaler?

Fra du er fyldt 15 år, har du som udgangspunkt ret til aktindsigt i din journal. Du har ret til at få udleveret en kopi af journalen, ikke den originale journal. Hvis der er en manuel (papirbaseret) journal om dig, har du også ret til at få række oplysninger fra den på en let forståelig måde.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på stps.dk

Hvem har journalføringspligt?

Journalen er et arbejdsredskab for autoriserede og ikke-autoriserede sundhedspersoner. Du skal føre journal, hvis du udfører sundhedsfaglige opgaver som en del af dit arbejde. Når du fører patientjournalen, skal du skrive det, der er nødvendigt for god pleje og behandling. Læs mere om hvad der gælder for din faggruppe.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på stps.dk

Kan pårørende få aktindsigt?

De nærmeste pårørende vil i den situation have adgang til aktindsigt i de oplysninger i patientens journal, som har betydning for deres stillingtagen. Det bemærkes, at det vil bero på et konkret skøn i den enkelte situation, hvilke personer der må anses for nærmeste pårørende.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på retsinformation.dk

Kan man søge aktindsigt hos kommunen?

Hvis du ønsker at få adgang til dokumenter eller oplysninger fra en offentlig myndighed mv. (fx staten eller kommunen), kan du søge om aktindsigt hos myndigheden. Offentligheden, fx borgere og pressen, har som hovedregel ret til indsigt i sager i det offentlige.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på aalborg.dk

Hvad skal journaliseres?

Pligten til journalisering omfatter afsendte dokumenter, modtagne dokumenter og interne dokumenter i endelig form. Et dokuments betydning for sagen eller sagsbehandlingen afgøres på det tidspunkt, hvor dokumentet modtages eller afsendes, eller i forhold til et internt dokument når dette forelig- ger i endelig form.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på medarbejder.kk.dk

Hvornår er der notatpligt?

HVOR FINDES REGLERNE OM NOTATPLIGT? når den mundtligt eller på anden måde bliver bekendt med oplysninger om en sags faktiske grundlag eller eksterne faglige vurderinger, der er af betydning for sagens afgørelse snarest muligt gøre notat om indholdet af oplysningerne eller vurderingerne.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på kk.dk