Hvornår blev vægtafgiften afskaffet?

Vægtafgiften blev ikke fuldstændigt afskaffet, men den blev afløst for nye biler den 1. juli 1997, hvor den grønne ejerafgift blev indført. Vægtafgiften gælder derfor stadig for ældre biler, der er indregistreret første gang før den 1. juli 1997.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på lex.dk

Hvornår stoppede vægtafgiften?

For biler registreret før 1. juli 1997 betales vægtafgift. For biler registreret mellem 1. juli 1997 og 30 juni 2021 gælder grøn ejerafgift.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på samlino.dk

Hvad bliver min vægtafgift i 2026?

Du kan beregne din præcise vægtafgift, grøn ejerafgift eller CO2-afgift for 2026 ved at bruge den officielle Motorstyrelsens selvbetjening eller ved at slå din bil op i Motorregistret. I 2026 stiger de generelle vægtafgifter med 17,2 procent i forhold til 2024-niveauet.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på motorst.dk

Hvornår skiftede man fra vægtafgift til grøn ejerafgift?

Vægtafgift blev afløst af grøn ejerafgift den 1. juli 1997. Hvor den gamle vægtafgift blev beregnet ud fra bilens vægt, afhænger den grønne ejerafgift af bilens brændstofforbrug (hvor langt den kører på literen).

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på if.dk

Er vægtafgiften sat ned?

I 2026 stiger vægtafgiften med 17,2 procent i forhold til 2024. Det samme gælder grøn ejerafgift og CO2-ejerafgift. Satserne bliver ikke sat ned igen efter 2026.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på gjensidige.dk

Hvor meget stiger afgiften på biler i 2026?

De periodiske afgifter på biler stiger i 2026, hvor vægtafgiften og den grønne ejerafgift for ældre biler forhøjes med 17,2 procent, mens den almindelige ejerafgift for nyere biler stiger med op til 10 procent, ifølge FDM.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på fdm.dk

Hvis man ikke betaler vægtafgiften?

Hvis du ikke betaler din vægtafgift, vil du først pålægges renter og rykkergebyrer (typisk 65 kr. pr. rykker). I yderste konsekvens beder Motorstyrelsen politiet om at inddrage (klippe) bilens nummerplader. Hvis nummerpladerne bliver inddraget, er det ulovligt at køre i bilen, og du skal betale for et nyt sæt nummerplader for at få den på vejen igen.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på motorst.dk

Hvad er forskellen på vægtafgift og grøn ejerafgift?

Forskellen på de to afgifter afhænger af bilens alder: vægtafgift beregnes ud fra bilens vægt, mens grøn ejerafgift beregnes efter hvor langt bilen kører på literen (brændstofforbrug).

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på motorst.dk

Hvilken bil er billigst i vægtafgift?

Biler med billig vægtafgift eller grøn ejerafgift er typisk minibil-modeller og mikrobiler med et højt brændstoftal over 20-25 km/l, såsom Kia Picanto, Citroën C1 og Toyota Yaris.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på bilpriser.dk

Hvad kommer min bil til at koster i grøn ejerafgift?

Du kan finde den præcise grønne ejerafgift for din bil ved at slå nummerpladen op i Motorregisterets afgiftsberegner eller ved at logge på TastSelv på skat.dk med dit MitID.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på motorst.dk

Hvor meget stiger grøn ejerafgift 2027?

Satserne stiger fra 2024 til 2026

Fra 2027 og frem betales afgift efter 2026-satserne. 6,5 pct. 17,2 pct. De ovenstående stigninger af satserne er fastsat i brændstofforbrugsafgiftslovens § 3, stk.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på motorst.dk

Hvorfor er min vægtafgift steget?

Vægtafgiften (og andre periodiske afgifter som grøn ejerafgift og CO2-ejerafgift) stiger, fordi Folketinget har vedtaget årlige forhøjelser som led i en politisk aftale om den grønne omstilling af vejtransporten.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på motorst.dk

Hvornår får man vægtafgift tilbage efter salg af bil?

Sælger du din bil, kort efter du har betalt vægtafgiften eller den grønne ejerafgift, får du denne refunderet af SKAT for den tid, du ikke har ejet bilen, efter den er omregistreret.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på biltorvet.dk

Hvad skal jeg betale i vægtafgift i 2026?

Du kan beregne din præcise vægtafgift, grøn ejerafgift eller CO2-afgift for 2026 ved at bruge den officielle Motorstyrelsens selvbetjening eller ved at slå din bil op i Motorregistret. I 2026 stiger de generelle vægtafgifter med 17,2 procent i forhold til 2024-niveauet.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på motorst.dk

Hvad sker der med afgiften på elbiler i 2027?

I 2027 stiger registreringsafgiften på elbiler, fordi rabatten til elbiler sænkes fra 52% til 44%, og grænsen for, hvornår en elbil koster afgift, falder fra ca. 419.000 kr. til 366.000 kr. Ifølge FDM vil dyre elbiler stige mærkbart med op til 45.000 kr., mens de billigste biler under 300.000 kr. fortsat går fri.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på fdm.dk

Hvad sker der, hvis man betaler vægtafgift for sent?

Hvis du ikke betaler de periodiske afgifter til tiden, beder Motorstyrelsen politiet om at inddrage nummerpladerne. Herefter kan du ikke få bilen registreret med nummerplader, før vi har registreret, at du har betalt.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på motorst.dk

Hvor gammel skal en bil være før den bliver billigere i vægtafgift?

Afgiften sættes automatisk ned, når der opkræves vægtafgift første gang, efter bilen er fyldt 35 år, uanset om bilen er registreret til veterankørsel eller ej. Frem til 2026 vil vægtafgifter for veteranbiler (og andre biler) løbende stige.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på fdm.dk

Hvilken bil får man mest for pengene?

Man får mest bil for pengene ved at vælge modeller, der kombinerer en lav indkøbspris, et lavt værditab og god plads. Blandt de bedste valg er Dacia Sandero (billigst og mest praktisk), Renault Clio (mest udstyr for pengene i klassen) og Hyundai i10 (lang garanti og høj kvalitet). For elbiler giver modeller som Ford Capri og Kia EV3 eller en prisreducering på Tesla Model 3 meget værdi pr. krone.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på elbiil.dk

Hvilke biler har 0% i rente?

Flere bilmærker tilbyder i øjeblikket 0% i variabel rente ved finansiering af udvalgte nye modeller, herunder mærker som Toyota (fx bZ4X), XPENG (fx G6) og Lexus (fx RZ). Tilbuddene er som regel kampagnebaserede og kræver ofte en udbetaling på 20%.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på xpeng.com

Hvilke biler stiger i afgift i 2026?

I 2026 stiger afgiften især på el- og plugin-hybrider med meget udstyr eller høj vægt, samt alle biler på de løbende periodiske grønne ejerafgifter.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på fdm.dk

Hvornår blev vægtafgift til grøn ejerafgift?

Vægtafgift blev afløst af grøn ejerafgift den 1. juli 1997. Hvor den gamle vægtafgift blev beregnet ud fra bilens vægt, afhænger den grønne ejerafgift af bilens brændstofforbrug (hvor langt den kører på literen).

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på if.dk

Hvornår forfalder vægtafgiften?

Hvornår betales vægtafgift i Danmark

Du modtager opkrævningen fra SKAT cirka 14 dage før forfaldsdatoen, og betalingen skal være modtaget senest på forfaldsdagen for at undgå rykkergebyr. De fire kvartalsvise forfaldsdatoer er: - 10. januar (for perioden oktober-december) - 10. april (for perioden januar-marts) - 10.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på bileksportdanmark.dk

Kan man køre i en bil uden afgift?

Ifølge den danske lovgivning, må personer med bopæl i Danmark kun køre i dansk indregistrerede biler i landet. Dog er der få undtagelser, og én af dem er blandt andet, hvis du bor i Danmark, men arbejder i udlandet for en udenlandsk arbejdsgiver – så må du gerne køre i en bil uden at betale dansk registreringsafgift.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på bilplus.dk

Hvor kan man se om man har betalt sin vægtafgift?

Du kan tjekke, om din vægtafgift (grøn ejerafgift) er betalt, ved at logge ind i Motorregistret med dit MitID. Her finder du et overblik over dine køretøjer og status på de periodiske afgifter.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på motorst.dk

Hvor mange gange betaler man vægtafgift om året?

Man betaler som regel vægtafgift eller andre periodiske bilafgifter 2 gange om året (halvårligt), men det kan også være 1 gang om året (årligt) eller 4 gange om året (kvartalsvist) afhængigt af køretøjet.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på motorst.dk