Refleksion kommer af latin, og en ordbogsforklaring kan være tilbagekast, afspejling, genspejling. Det handler om eftertanke, også den tanke som kommer efter noget. Ved at reflektere over og se sammenhængen mellem handling og resultat, styrker vi muligheden for, at vi lærer til næste gang.
Hvorfor er refleksion vigtig?
Målet med refleksion er at skabe mulighed for erkendelser, som kan føre til, at den enkelte ændrer metoder i sit arbejde eller fastholder de gode handlinger. Refleksion kan handle om indhold, en undersøgelse af et problem. Refleksion over hvad vi opfatter, tænker, føler og handler på grundlag af.
Hvad er formålet med refleksion?
Kernen i refleksion er at stoppe op for at tænke og at skabe en distance til egne umiddelbare antagelser og handlinger ved at spejle disse i noget uden for situationen og en selv. Det kan være i form af tidligere erfaringer, andres perspektiv eller i form af relevant teoretisk viden.
Hvad gør refleksion?
En refleksion er en undersøgelse, hvor man vender og drejer et emne og formidler sine tanker og overvejelser. Man undrer sig, tænker, overvejer, giver udkast til forklaringer og perspektiver, men man argumenterer ikke for dem.
Hvad er vigtigt i en reflekterende artikel?
Den reflekterende artikel er personligt og åbent så læseren kan tænke med. Den reflekterende artikel blander det almene med det konkrete og indeholder derfor både personlige erfaringer og konkrete eksempler som mere almene betragtninger. En forfatter skal så at sige ”tænke højt” gennem sproget.
Matchpoints 2017: VOXPOP: Hvorfor er det vigtigt at markere reformationsjubilæet?
Hvad betyder det at reflektere?
At reflektere er det samme som at tænke over, at overveje, at fundere. Så når du reflekterer over noget i dansktimen, gennemtænker du det eller funderer over det. Du prøver at finde begrundelser, betydninger og måske løsninger.
Hvorfor reflekterer man?
Refleksion kommer af latin, og en ordbogsforklaring kan være tilbagekast, afspejling, genspejling. Det handler om eftertanke, også den tanke som kommer efter noget. Ved at reflektere over og se sammenhængen mellem handling og resultat, styrker vi muligheden for, at vi lærer til næste gang.
Hvordan laver man en god refleksion?
Når du skriver reflekterende, skal du beskrive den undren og de overvejelser, som dit emne sætter i gang i dig selv. Refleksion som skrivehandling har ikke til formål at overbevise din modtager om et bestemt synspunkt, men at inddrage modtageren i dine tanker om emnet. Refleksionen går dybere, end en diskussion gør.
Hvad er didaktisk refleksion?
Overordnet set er didaktiske refleksioner, overvejelser over forholdet mellem undervisning og læring. Det er refleksioner over målsætning, planlægning, gennemførelse, evaluering og udvikling af pædagogisk virksomhed.
Hvad er etiske refleksioner?
Den etiske refleksion er en bevidstgørelse, der tydeliggør hvilke værdier og holdninger, der bør præge arbejdet, så etikken og høj faglig kvalitet opretholdes.
Hvad er refleksionsmodellen?
Det er et værktøj, som eleven anvender. Refleksion er en proces, hvor eleven sætter spørgsmål ved en handling, adfærd eller kommunikation, som eleven har oplevet. Når eleven reflekterer inddrages både den teoretiske viden og praktisk erfaring. Det kan være en undren, der sætter refleksionsprocessen i gang.
Hvad er den didaktiske model?
Den didaktiske relationsmodel handler om relationerne mellem elementerne: læringsforudsætninger, rammefaktorer, mål, indhold, læreprocessen, vurdering/evaluering. Det er ikke muligt at påvirke et område af modellen, uden at det har effekt på de andre fem elementer.
Hvad er spejl refleksion?
De fleste overflader er uregelmæssige, og lys der rammer en uregelmæssig overflade, bliver diffust reflekteret Da et spejl har en meget glat overflade, bliver lyset jævnt reflekteres fra det. Denne type af refleksion, der kaldes almindelig refleksion, gør det muligt at billedet ses i spejle.
Hvad skal en refleksion indeholde?
Udgangspunktet for dine refleksioner på det abstrakte niveau skal være konkrete eksempler. De konkrete eksempler er situationer og oplevelser fra hverdagen, men kan også være en tekst. Det kan være oplevelser med Instagram, en oplevelse med et filmklip eller ved læsningen af et digt.
Hvad er refleksiv praksis?
Refleksiv praksislæring forkortes RPL og er en professionsdidaktik, som har til hensigt at udvikle studerendes evne til at træffe kvalificerede beslutninger og udvikle praksis på baggrund af kritisk refleksion, professionel identitet, dømmekraft og handlekompetence.
Hvad er et refleksionsspørgsmål?
Samtalen kan forme sig som en drøftelse mellem alle eller som et interview med den fagperson, som har oplevet situationen, hvor øvrige deltagere fungerer som medreflekterende kolleger. Hvad er fagpersonens intention med det? Hvad tror I er Oscars oplevelse af situationen?
Hvorfor er didaktik vigtigt?
Didaktikken hjælper til at sætte ord på det, man gør. Når man for eksempel bruger begreber som forudsætning, rammefaktorer, fysisk miljø, tavs viden og børnehavekultur, har alle disse begreber til formål at beskrive det virkelige liv i børnehaven.
Hvad er læringsforudsætninger?
Læringsforudsætninger drejer sig om den lærendes, hvilket i erhvervsuddannelserne vil sige elevens forudsætninger for at lære og deltage i læreprocesser.
Hvad er det fælles tredje?
Vi er ofte tilbøjelige til at sætte en person lig med de meninger, som vedkommende giver udtryk for. Men relationen til en anden person er langt mere end det, der ligger i meningen i et enkelt udsagn om et sagligt indhold. Når vi fokuserer på indholdet i en kommunikation, kaldes det at skabe et fælles tredje.
Hvordan skriver man reflekterende?
Det er vigtigt at anvende en klar og præcis skrivestil, når man skriver en reflekterende artikel. Dette indebærer at undgå unødigt komplicerede sætninger og at holde sig til emnet. Brug korte afsnit for at gøre det lettere for læseren at følge med og forstå indholdet.
Hvad er en refleksionstekst?
Refleksionsteksten (del B) reflekterer danskfagligt over de formidlingsmæssige valg og begrunder valgene med udgangspunkt i argumentopbygning samt sproglige og retoriske valg afstemt efter en teoretisk defineret modtager. Dette understøttes med karakteristiske eksempler fra selve kronikken.
Hvordan laver man en god delkonklusion?
- markere klart, hvad der var formålet med det foregående afsnit.
- vise hvilke resultater, du opnåede.
- pege på de områder, hvor du stadig mangler svar (og forklare, at du kommer ind på det i opgavens næste afsnit).
- finde stoffet til opgavens endelige konklusion.
Hvad er refleksiv funktion?
Refleksiv funktion er en evne, som hos den enkelte person kan være mere eller mindre veludviklet. Refleksiv funktion foregår automatisk og kommer til udtryk i personens forståelse af adfærd -både egen og tilknytningpersoners. På denne vis er mentalisering en intrapersonel evne. Det er en evne i den enkelte person.
Hvordan starter man en refleksion?
Spontan skriftlig refleksion er karakteriseret ved, at man skriver spontant om noget, man har oplevet, noget man forventer at opleve, noget man tænker om en konkret person (ex. en sund person) eller en aktivitet (ex. arbejdet i studiegrupper) eller måske noget, man oplever konkret netop nu (ex.
Hvorfor reflektere hvid?
Hvide overflader reflekterer hele spektret af farvet lys, mens sorte overflader absorberer lys i stedet for at reflektere det. Når lys rammer et farvet objekt vil noget af det reflekteres og noget af det absorberes. Det lys, der reflekteres og ikke bliver absorberet opfatter øjet og hjernen som objektets farve.