Det betaler Storebæltsbroen for Indtægterne på Storebæltsbroen er med til at finansiere anden infrastruktur i Danmark.
Hvornår blev Storebæltsbroen betalt af?
Hvornår gælden på Storebæltsbroen endeligt er afviklet, er flere gange blevet skubbet. Gælden er - som det er nu - først betalt i 2032. Det er, fordi broafgifterne bruges til at finansiere for mange nye infrastrukturprojekter, mener kritikere. Gælden på Storebæltsbroen er først betalt i 2032.
Hvad går pengene fra Storebælt til?
Gælden på Storebæltsbroen er først betalt i 2032. Derudover skal indtægterne fra broen bruges til at vedligeholde anlægget. Det koster årligt cirka en halv milliard kroner. Indtægterne fra broafgiften bruges desuden til at finanisere nye infrastrukturprojekter.
Hvorfor er Storebælt ikke gratis?
Oprindeligt ville Storebæltsbroen have tilbagebetalt sin gæld i 2022, men datoen er blevet udskudt til 2034, fordi broafgiften gennem tiden også er blevet brugt til at finansiere byggeri af andre infrastrukturprojekter.
Hvor mange milliarder kostede Storebæltsbroen?
Motorvejen over Storebælt blev åbnet 14. juni 1998, mens jernbanen åbnede året forinden, 1. juni 1997. De samlede anlægsomkostninger for hele Storebæltsprojektet beløb sig til 21,4 mia.
Explainer: Derfor skal du betale for at køre på Storebæltsbroen l Bemærk
Hvor mange døde af at bygge Storebæltsbroen?
Det kommer frem, at tusindvis af italienere er blevet syge, og mindst 400 personer er døde som konsekvens af forurening fra det stålværk, der leverede stål til byggeriet af Storebæltsbroen. Indbyggerne i byen bliver i unormalt omfang syge af kræft samt hjerte- og lungesygdomme.
Hvorfor skal man betale for at køre over Storebælt?
Det betaler Storebæltsbroen for
Indtægterne på Storebæltsbroen er med til at finansiere anden infrastruktur i Danmark.
Hvad tjener staten på Storebæltsbroen?
Storebæltsbroens overskud - der i 2021 lød på 2,4 milliarder kroner før skat og renter - går til Sund & Bælt, der er ejet af staten. Overskuddet fra Sund & Bælt kan staten så bruge.
Er Øresundsbroen betalt?
Øresundsbroen er ligesom Storebæltsbroen finansieret med statslån, som skal betales tilbage af brugerne. Beløbene, der skal betales tilbage, er nogenlunde ens.
Hvem ejer As Storebælt?
A/S Storebælt er datterselskab i Sund & Bælt Holding A/S, som også ejer selskaberne A/S Øresund, Sund & Bælt Partner A/S, Femern A/S og Brobizz A/S.
Er Storebælt tjent ind?
Opgjort i løbende priser svarer det til cirka 38,1 milliarder kroner i dag. Samlet har Storebæltsbroen siden sin åbning indtjent godt 53 milliarder kroner fra bilister, der har krydset broen, mens baneindtægter løber op i 13 milliarder kroner. Drift og reinvesteringer har kostet knap 11 milliarder kroner gennem årene.
Hvornår trækker Storebælt pengene?
Indtægter fra Storebæltsbroen er regnet med i finanslovsaftalen for 2018, der blandt andet indeholder medfinansiering af motorvejsudvidelsen på Vestfyn frem til og med 2024. I aftalen om infrastrukturplan 2035, der blev lavet i 2021, trækkes der 7,9 milliarder ud af Storebæltsforbindelsen i perioden 2024-2030.
Hvor mange døde under opførelsen af Øresundsbroen?
Seks mennesker mistede livet og godt 2.000 medarbejdere blev udsat for en arbejdsulykke i forbindelse med byggeriet af den faste forbindelse over Storebælt.
Er Storebæltsbroen statsejet?
Den samlede pris beløb sig til 21,4 mia. kroner i 1988-priser. Storebæltsforbindelsen er et brugerfinansieret anlæg, der bliver administreret af A/S Storebælt. Sidstnævnte er en del af Sund & Bælt Holding, der ejes af den danske stat.
Hvorfor er broen rød i dag?
Efter solnedgang kan rejsende over Storebælt nyde et smukt syn, når broens pyloner lyses op i en rød nuance. Det sker i forbindelse med World Heart Day, som Hjerteforeningen står bag i Danmark.
Kan man betale med euro på Storebæltsbroen?
Du kan også betale med betalingskort, bizz eller nummerplade i kontantbanerne. Det vil dog være hurtigere at betale med kort i kortbanerne. Du kan både betale med Danske kroner (DKK) og Euro (EUR).
Hvilke biler kan køre billigt over Storebælt?
Køretøjet skal minimum opfylde Euronorm 6 eller være en el- eller brintbil. Køretøjet skal være registreret på en Storebælt Erhvervsaftale. Køretøjet skal benytte automatisk betaling som bizz eller nummerplade, og køretøjets nummerplade, landekode og euronorm eller drivmiddel skal være registreret hos din udsteder.
Hvorfor er broen ikke gratis?
Storebæltsbroen er idag den eneste vejstrækning hvor man i Danmark skal betale en ekstra afgift for at benytte vejstrækningen. Broens indtægter har allerede betalt anlægsomkostningerne stort set. Brugerbetaling for at passere broen idag går stort set i Statskassen.
Er Storebæltsbroen betalt tilbage?
Storebæltsbro betalt i 2032
Tilbagebetalingstiden er uændret 34 år. Dermed ventes Storebæltsbroen at være betalt i 2032. Sund & Bælt Holding A/S forventer at kunne udlodde et ekstraordinært udbytte til staten på knap 1,4 milliarder kroner i 2020 på baggrund af udbytteudlodning fra A/S Storebælt, skriver Sund & Bælt.
Hvad tjener staten mest på?
Statens indtægter består primært af forskellige skatter på personindkomst, afgifter fra moms, told og lignende samt selskabsskatter. I 2022 udgjorde personskatter og arbejdsmarkedsbidrag 695,4 mia. kr., mens moms og told mv. androg i alt 353,7 mia.
Er det billigere at køre over Storebælt i elbil?
Grøn rabat er en straksrabat på 13 % af listeprisen, som gives til erhvervskøretøjer, der minimum opfylder Euronorm 6 eller er en brint- eller elbil.
Hvornår lukker Storebæltsbroen vind?
Allerede ved 10 m/s skal vindfølsomme køretøjer være særligt opmærksomme, når de kører over broen, og når vinden kommer over 15 m/s og sidevind, forbyder Storebæltsbroen kørsel over broen for vindfølsomme køretøjer. Hvis vinden når de 25 m/s med blæst af stormstyrke, indstilles al biltrafik på broen.