Børn skulle efterhånden overtage voksenopgaver, og mange deltog i arbejdet, fra de var små, idet de indgik i den helhed, som arbejds- og familieliv udgjorde. Børn krævede dog også pasning, og der var udgifter til mad og tøj. Grænsen mellem barndom og voksenliv afhang imidlertid af, i hvilket miljø man var født.
Hvordan var det at være barn i 1950'erne?
50-erne var en tid fyldt med småborgerlighed, bornerthed, autoritetstro, snobberi, klasseforskelle og rigtig meget ægte fattigdom. Børneopdragelse i moderne forstand eksisterede ikke, eller sagt på en anden måde: Det eneste mål med vores opdragelse var, at vi som børn kunne leve op til de voksnes forventninger.
Hvordan var det at være barn under besættelsen?
Modstandsfolk brugte ofte børn til at gå ud med beskeder om mødesteder og mødetider, fordi børn kunne færdes frit i dagtimerne uden at risikere at blive tilbageholdt af tyske soldater. Da børnene generelt ikke fik ret meget at vide, har de ikke vidst, hvad deres beskeder betød, og derfor kunne de ikke afsløre noget.
Hvordan var børnearbejde i gamle dage?
Når bøndernes børn var 10-12 år, blev de sendt ud for at tjene på andre gårde. Pigerne kunne blive sat til at malke, og drengene vogtede får og køer. En arbejdsdag var typisk 14-16 timer, lønnen var lav og den mad, børnene fik, var ofte dårlig og ensformig. Børnene var en arbejdskraft man ikke kunne undvære.
Hvordan legede børn i gamle dage?
Børnene spillede bold, legede skjul, røver og soldater, dansede i rundkreds med sanglege, legede med dukker, spillede klink, top, hinker ruder, nipsede nipsenåle og spillede terre med sten- eller marmorterninger.
Hvordan var det at være barn i fortiden? | HVAD FORTIDEN?
Hvordan var det at være barn i vikingetiden?
I vikingetiden var børnenes liv ikke adskilt fra de voksnes, som det er i dag. Allerede i en ung alder blev børnene sat til at arbejde. De var en del af familien og skulle hjælpe til med de daglige gøremål – det skal børn nu også i dag. Omfanget af arbejdet var dog større end i dag.
Hvordan døbte man børn i gamle dage?
Indtil reformationen i 1500-tallet var det mest almindelige, at man ved dåben skulle dyppes helt ned under vandet. Det er derfor, at man i mange af de danske middelalderkirker ser de middelalderlige døbefonte i sten, hvor børnene kunne dyppes helt ned under vandet.
Hvad lavede børn i gamle dage?
Børn skulle efterhånden overtage voksenopgaver, og mange deltog i arbejdet, fra de var små, idet de indgik i den helhed, som arbejds- og familieliv udgjorde. Børn krævede dog også pasning, og der var udgifter til mad og tøj. Grænsen mellem barndom og voksenliv afhang imidlertid af, i hvilket miljø man var født.
Hvor mange timer gik man i skole i gamle dage?
1900-tallet
21 og 18 ugentlige timer, som skolerne i byen og på landet var forpligtet til at give i 41 uger om året. Klassekvotienterne blev sat ned til 37 elever på landet og 35 i købstæderne. Loven udvidede fagkredsen med nye obligatoriske fag som historie, geografi, sang og for drengenes vedkommende gymnastik.
Hvorfor slog man børn i gamle dage?
De var som regel fattige bønder, som både havde brug for arbejdskraft og de penge, de fik for at tage barnet. Nogle helt små, forældreløse børn, som ikke var gamle nok til at arbejde, fik en grufuld skæbne: Gårdmænd tog børnene for at få pengene, og bagefter slog de dem ihjel.
Hvor mange døde den 9. april?
9. april. Dermed var de samlede personeltab for Danmark den 9. april 16 dræbte og 21 sårede.
Hvad spiste man under besættelsen?
Rationering betød, at man under besættelsen måtte bruge andre varer, end dem man plejede. Opfindsomheden var stor, og havregryn, ærter, kartofler, byg og grøntsager i store mængder blev brugt til at strække de små forsyninger af hvedemel, kød og smør.
Hvordan var livet under besættelsen?
I de første år af Besættelsen var mange danskeres hverdag ikke forandret så meget. Børn gik i skole og legede, som de plejede. De voksne gik på arbejde, handlede ind og opførte sig nogenlunde, som de plejede. Den store forskel var, at der var tyske soldater i gaderne.
Hvad legede børn med i 50'erne?
På de lange sommeraftener legede de trekroneskjul, dåseskjul og sprang elastik eller tov. Så var pigerne også med, men ellers legede drengene ikke med piger. De hønsede også, det vil sige spillede med hønseringe - og med marmorkugler, ler- og glas-kugler.
Hvordan var det at være ung i 50'erne?
Ungdommen begyndte i stigende grad at hænge ud i gader og stræder uden steder at gå hen. Mange betragtede ungdommen som noget farligt, og der kom især fokus på den utilpassede del af ungdommen, der tog afstand fra forældrenes regelrette og kedelige liv.
Hvem er født i 1950?
- Mustafa Abdul-Jelil.
- Fletcher Abram.
- Jussi Adler-Olsen.
- Helle Aggernæs.
- Ernani Aguiar.
- Anders Ahnfelt-Rønne.
- Chantal Akerman.
- Moin Akhter.
Hvor mange børn fik man i gamle dage?
En kvinde kunne godt få op til 8 børn, men ikke alle børnene blev voksne. Omkring år 1800 døde 25% af alle spæd- børn, inden de blev 1 år. Det vil sige, at hvis en mor fik 8 børn i hele sit liv, ville 2 af disse børn dø, inden de blev 1 år.
Hvilket år stoppede man med at gå i skole om lørdagen?
Man stoppede med at gå i skole om lørdagen i 1972. Selvom seks dages undervisning lyder af meget, så var skoledagen også markant kortere. I langt de fleste tilfælde varede en skoledag kun mellem 2 og 4 timer, imens den i dag varer noget længere, men der er derimod færre af dem.
Hvornår blev klassens time afskaffet?
Det betød, at eleverne som hidtil selv kunne tage spørgsmål op til diskussion. Men med folkeskolereformen i 2014 blev klassens tid afskaffet.
Hvor ofte gik man i bad i gamle dage?
af de norske boliger badeværelse, og man gik ud fra, at de fleste mennesker tog bad 2-3 gange om året (22). I 1959 havde 18 pct. af de norske husstande badeværelse (23).
Hvordan fødte man i gamle dage?
Kvinden kunne føde i sengen, stående, eller, hvad der synes mest almindeligt, siddende. Hun sad - måske på hug eller knæ på et halmknippe, i en af jordemoderen medbragt fødestol, eller på en hjælpekones skød. Men også hendes mand kunne være til stede og fungere som fødestol.
Hvad legede børn med i gamle dage?
Kunne de komme til at lege var det typisk; sjipning, hinke, kugler og boldspil. Denne leg beskrives blandt andet i Tudemarie, hvor familien leger legen i Søndermarken. Legen kendes stadig af de fleste børn i dag.
Hvordan opdragede man børn i gamle dage?
I gamle dage skulle drenge opdrages, så de kunne blive ordentlige voksne mænd, der kunne passe deres bondegård, store herregård eller købmandsforretningen eller et værksted. Piger skulle opdrages til at blive gode koner og husmødre, der kunne tage sig af børnene, madlavning og familiens tøj.
Hvorfor skal barnet sove i dåbskjolen?
Barnedåbens traditioner
Det er for eksempel tradition, at barnet skal sove sin første søvn efter dåben i dåbskjolen, da det ifølge gammel overtro skulle sikre barnet godt liv. I gamle dage mente man også, at en lang søvn i dåbskjolen var ensbetydende med et langt liv.
Kan man få sit barn døbt en lørdag?
Præsten træffer afgørelse. Præsten kan dog godt sige ja til en dåb, selvom et par ikke har særlig tilknytning til kirken. Forældrene ønsker deres barn døbt en lørdag. Menighedsrådet bør så vidt muligt tilbyde lørdagsdåb nogle gange om året.