Sådan sender du en EAN-faktura Her kan du oprette en faktura eller kreditnota og indtaste institutionens eller virksomhedens EAN-nummer samt udfylde de andre påkrævede felter. Herefter kan du godkende fakturaen, hvor systemet sender fakturaen til den pågældende offentlige institution eller virksomhed.
Hvordan sender jeg en faktura via EAN?
Send din første faktura via et EAN-nummer
Hvis du har oprettet et CVR-nummer for din virksomhed, kan du på Virk.dk oprette en EAN-faktura ved at indtaste de påkrævede oplysninger. Når du godkender din EAN-faktura, bliver den sendt til din kunde via et sikkert system.
Hvordan betaler jeg med EAN?
Der findes forskellige måder, hvorpå man kan håndtere EAN-betaling. Man kan lave EAN-fakturaer på Virks hjemmeside. Her logger man ind med virksomheds-NemID og udfylder de påkrævede felter, hvorefter systemet selv sender fakturaen til den pågældende institution.
Er EAN og CVR-nummer det samme?
CVR-nummeret bruges til at identificere virksomheden, og EAN-nummeret sikrer, at dokumenter i forbindelse med elektronisk fakturering bliver sendt til den rigtige bogføringskreds hos os.
Kan man sende faktura uden CVR-nummer?
Normalt sætter man et CVR nr. på fakturaer, men da du laver en faktura uden CVR nr., skal du i stedet skrive dit CPR nr. på eller som minimum din fødselsdato. Din kunde kan dog bede om hele dit CPR nr.
Bogfør med Billy: Sådan sender du en EAN faktura
Hvordan sender man en regning til kommunen?
På www.virk.dk kan virksomheden gratis indberette fakturaer til det offentlige. Hvis du i din virksomhed har et økonomisystem, så kan det være at dette system kan sættes op til at sende E-fakturaer direkte til det offentlige, kontakt evt. din it-leverandør.
Hvad er Nemhandelsregistret?
Nemhandelsregistret (NHR) er det autoritative register for alle modtagere i Nemhandel i Danmark. I NHR registrerer alle modtagere sig med de profiler og roller, som de understøtter i forhold til modtagelse, hvilket implicit giver de dokumenttyper, som kan sendes til den enkelte modtager.
Hvem udsteder EAN nummeret?
Hvem udsteder EAN-nummeret? I Danmark er det GS1, der står for tildelingen af EAN-numre til private virksomheder.
Hvad er EAN reference?
Reference og EAN-nummer: En EAN-faktura skal altid indeholde en reference fra den offentlige institution samt et 13-cifret EAN-nummer. Dette nummer er unikt for hver offentlig institution og sikrer, at fakturaen bliver behandlet korrekt.
Hvordan kan jeg sende en faktura?
- Udstedelsesdatoen – også betegnet fakturadato.
- Fakturanummer – det skal være fortløbende, dvs. ...
- CPR-nummer på dig som sælger.
- Navn og adresse på dig som sælger.
- Din kundes navn, adresse og CVR nummer (hvis det er en virksomhed)
Er det lovpligtigt at sende en faktura?
For hver leverance af momspligtige varer eller ydelser fra en registreret virksomhed skal der udstedes en faktura til modtageren, uanset om modtageren er en anden erhvervsdrivende eller en privatperson.
Hvad er min faktureringsadresse?
En faktureringsadresse er køberens officielle adresse, men det er ikke sikkert, at varen skal leveres til denne. Skal varen leveres til en anden adresse end faktureringsadressen, skal dette fremgå af dokumentet.
Hvordan virker et EAN-nummer?
Et EAN-nummer er et unikt identifikationsnummer, der består af 13 cifre. Det bruges til at identificere virksomheder og offentlige institutioner, der er registreret i NemHandelsregisteret. EAN-nummeret spiller en central rolle i EAN-fakturering ved at knytte den elektroniske faktura til den korrekte modtager.
Hvordan sender man et kontoudtog?
Det er dog langt fra alle banker, der gemmer kontoudtog direkte i netbanken, så du kan enten bruge e-Boks eller kontakte banken direkte. Kontakt din bankrådgiver og bed vedkommende om at sende dem direkte til dig. Du kan også kontakte din banks kundeservice og få dem til at hjælpe dig.
Hvordan betaler man med EAN?
Sådan sender du en EAN-faktura
Her kan du oprette en faktura eller kreditnota og indtaste institutionens eller virksomhedens EAN-nummer samt udfylde de andre påkrævede felter. Herefter kan du godkende fakturaen, hvor systemet sender fakturaen til den pågældende offentlige institution eller virksomhed.
Kan alle sende EAN faktura?
Siden 2005 er det blevet et krav for alle offentlige myndigheder (staten, kommuner og regioner) at skulle modtage alle faktura som EAN-faktura. EAN-fakturering betyder, at du skal bruge OIOUBL formatet og sende fakturaen til det unikke 13-cifrede internationale identifikationsnummer som hver offentlig myndighed har.
Hvordan sender man en faktura til det offentlige?
Offentlige kunder modtager kun e-faktura
Når du har kunder i staten, regioner eller kommuner, for eksempel statslige styrelser, regionale sygehuse eller skoler, skal du altid sende din regning som e-faktura. Gør du ikke det, bliver din faktura afvist.
Hvordan laver man selv en kvittering?
- Dato.
- Navn og adresse på sælger (CVR-nummer og SE-nummer)
- En beskrivelse af de købte varer eller tjenesteydelser.
- Antallet eller mængden af de købte varer.
- Prisen pr. enhed.
- Den samlede betaling.
- Gældende skatter eller afgifter.
- Returret.
Hvad koster det at have et EAN-nummer?
I et GS1-medlemskab er der automatisk inkluderet et GLN/EAN-nummer. Medlemskabet koster 515 DKK / ÅR. Skal du bruge et GTIN (Global Trade Item Number), hvilket er numrene trykt under et standard EAN-13- stregkodesymbol, så skal du have et GS1ID-abonnement.
Hvor kan man tjekke EAN nummeret?
Skal du handle med det offentlige, så kan du ofte finde din kundes EAN-nummer ved en Google søgning a la "EAN nummer + kommunens navn". Så kommer der ofte en side frem, hvor du kan søge på den konkrete forvaltning eller fx skole, institution eller lign. Men det betyder også at EAN-nummeret for din kommune er 1 nummer.
Hvad er forskellen på EAN og GLN?
EAN og GLN er praktisk talt det samme. EAN står for "Europæisk Artikel Nummer", men set i lyset af, at numrene bruges til meget andet end varesporing, så har man opfundet den nye betegnes GLN ("Global Location Number") som bruges specifikt til udveksling af elektroniske dokumenter.