Parlamentet og Rådet vedtager lovgivning ved hjælp af den almindelige lovgivningsprocedure. De fleste EU-love vedtages via den almindelige lovgivningsprocedure, hvor Europa-Parlamentet (som er direkte valgt) og Rådet (som består af ministre fra de 27 EU-lande) har lige meget at skulle have sagt.
Hvordan fungerer lovgivningen i EU?
En EU-lov kaldes for en retsakt. De mest almindelige former for retsakter kaldes forordninger og direktiver. En forordning er en bindende retsakt, der gælder direkte i medlemslandene. Det betyder, at EU har besluttet, hvordan de danske domstole og myndigheder skal anvende forordningen.
Hvem bestemmer lovene i EU?
Langt de fleste europæiske love vedtages i fællesskab af Europa-Parlamentet og Rådet efter forslag fra Europa-Kommissionen. Proceduren er kendt som den almindelige lovgivningsprocedure eller fælles beslutningstagning.
Hvem kan fremsætte lovforslag i EU?
Kommissionen fremsætter et lovforslag, der sendes til Ministerrådet, som beder Europa-Parlamentet om en udtalelse. Europa-Parlamentet afgiver sin udtalelse med et flertal af de tilstedeværende medlemmer. Ofte vil Europa-Parlamentet vedtage en række ændringsforslag til Kommissionens lovforslag.
Er et EU-direktiv bindende?
Retsakterne, som vedtages i EU, kan være i form af forordninger, direktiver eller afgørelser, som er bindende for medlemsstaterne.
Hvordan vedtager EU LOVE?
Er EU-domstolens afgørelser bindende?
Den nationale ret, som er adressat, er bundet af den anlagte fortolkning, når den træffer afgørelse i den tvist, der verserer for den. Domstolens dom er på samme måde bindende for de øvrige nationale domstole, for hvilke der måtte være indbragt et identisk spørgsmål.
Hvilke love kan EU ikke bestemme skal gælde i Danmark?
EU kan vedtage regler, som beskytter børn på arbejdsmarkedet, men EU kan ikke lovgive om børneopdragelse. EU kan nemlig kun lave fælles regler på de områder, hvor landene har givet EU magt til at bestemme. Landene har aftalt, hvad EU må lovgive om, og har skrevet det ind i EU's traktater.
Hvordan laver Europa-Parlamentet love?
Parlamentet og Rådet vedtager lovgivning ved hjælp af den almindelige lovgivningsprocedure. De fleste EU-love vedtages via den almindelige lovgivningsprocedure, hvor Europa-Parlamentet (som er direkte valgt) og Rådet (som består af ministre fra de 27 EU-lande) har lige meget at skulle have sagt.
Hvordan foregår lovgivningsprocessen i Danmark?
Lovgivningsarbejdet foregår skiftevis i Folketingssalen og i et af Folketingets udvalg. Udvalgene arbejder med lovforslagene mellem behandlingerne i Folketingssalen, og det er med til at sikre grundighed i lovgivningsarbejdet. Folketinget har selv vedtaget en minimumsbehandlingstid for lovforslag på 40 dage.
Hvordan finansieres EU?
EU's budget finansieres ved EU's såkaldte egne indtægter. Disse indtægter er dels baseret på bidrag fra medlemslandene, dels på bl. a. toldindtægter og afgifter, som samhandelen med tredjelande genererer.
Hvad lovgiver EU ikke om?
EU's lovgivning dækker derfor ikke alle politikområder. EU kan f. eks. ikke lovgive om plejehjem og skoler.
Hvem bestemmer mest i EU?
Det Europæiske Råd fastsætter Unionens vigtigste politiske prioriteter og overordnede politiske kurs. Det ledes af en formand, som vælges for 2½ år. Det Europæiske Råd vedtager ikke EU-love.
Hvem sidder i EU-domstolen?
Består af en dommer fra hvert medlemsstat samt 11 generaladvokater. Koncentrerer sig om de væsentlige og principielle sager. Arbejder også med appelsager, fortolker love og kan annullerer EU-retsakter.
Hvor mange gange skal et lovforslag behandles, før det kan vedtages?
Lovforslag skal behandles i en proces, som lovforslag og beslutningsforslag skal igennem for at kunne vedtages af Folketinget. Love skal igennem 3 behandlinger. Beslutningsforslag skal alene behandles af Folketinget 2 gange.
Hvilke love laver EU?
EU's lovgivning bidrager til at opnå målene i EU-traktaterne og føre EU-politikkerne ud i livet. Der er to hovedtyper af EU-love – primær og afledt lovgivning.
Hvem betaler til EU?
Danmark betaler til EU's budget via bidrag baseret på landenes ikke genanvendte plastemballage, told og afgifter, moms og bruttonationalindkomsten (BNI). Som udgangspunkt betaler alle medlemslande den samme procentdel af deres BNI, men nogle lande, inklusiv Danmark, får en rabat på BNI-bidraget.
Hvad er lovgivningsprocessen i EU?
Den almindelige lovgivningsprocedure begynder med forelæggelsen af et lovgivningsmæssigt forslag for Europa-Parlamentet og Rådet. Den almindelige lovgivningsprocedure gælder for tiden på 85 definerede politikområder, som dækker størstedelen af EU's kompetenceområder. "Initiativretten" ligger hos Europa-Kommissionen.
Hvordan opstår lovgivning?
Et lovforslag får lovskraft, når et flertal af Folketinget har vedtaget det, og regeringen har stadfæstet det. I praksis fremsætter regeringen lovforslag, som efter behandling i Folketinget bliver vedtaget af Folketinget, når forhandlinger mellem regeringen og partierne har sikret et flertal.
Hvem sammensætter den lovgivende magt?
I Danmark er den lovgivende magt samlet i Folketinget og Kongen (Dronningen), mens den udøvende magt er hos Kongen, der formelt udpeger regeringen.
Hvem fremsætter lovforslag i EU?
Det er som udgangspunkt Kommissionen, der kommer med forslag til EU-lovgivning. I langt de fleste tilfælde vedtages forslagene af Europa-Parlamentet og Ministerrådet i fællesskab. På enkelte følsomme områder, såsom skattepolitik, er det dog kun Ministerrådet, der vedtager lovgivningen.
Hvem kan vedtage love i EU?
EU laver mange forskellige regler for medlemslandene gennem lovgivning. EU's love kaldes for retsakter, og de bliver vedtaget af Ministerrådet og Europa-Parlamentet.
Hvem kan stille forslag til ny lovgivning i EU?
Kommissionen fremsætter forslag til lovgivning og politikker på eget initiativ. Den kan også reagere på opfordringer til at gøre det fra: Det Europæiske Råd (EU-landenes stats- og regeringschefer) Rådet for Den Europæiske Union (EU-landenes ministre)
Hvorfor blev Danmark tvunget til at åbne for salget af energidrikke?
Energidrikke blev tilladt herhjemme i 2009. I 2012 var salget næsten femdoblet til ni millioner liter om året. "Det voldsomt stigende forbrug af disse drikke udgør også et generelt sundhedsproblem og det er derfor ærgerligt, at EU har tvunget os til at tillade dem.
Er EU over grundloven?
Skulle der opstå konflikt mellem EU's lovgivning og den danske lovgivning, står EU-loven over den danske. EU's lovgivning har nemlig forrang i medlemslandene. Det har EU-Domstolen besluttet.
Hvor meget gæld må man have i EU?
Ifølge ØMU-kriterierne, som er fastlagt i Maastricht-traktaten, må ØMU-gælden under normale omstændigheder maksimalt udgøre 60 pct. af BNP. De 27 EU-lande havde ved udgangen af 2023 sam- let set en gæld på 81,7 pct. af BNP, mens de 20 eurolande havde en gæld på 88,6 pct.