- Markér den celle i regnearket, hvor du vil angive formlen.
- Skriv = (lighedstegn) efterfulgt af de konstanter og operatorer (op til 8.192 tegn), du vil bruge i beregningen. I vores eksempel skal du skrive =1+1. ...
- Tryk på Enter (Windows) eller Enter (Mac).
Hvorfor regner Excel ikke?
Når en formel ikke beregnes, skal du kontrollere, om automatisk beregning er aktiveret i Excel. Formler udfører ikke beregninger, hvis manuel beregning er aktiveret. Følg disse trin for at se, om Automatisk beregning er slået til. Vælg fanen Filer, vælg Indstillinger, og vælg derefter kategorien formler.
Hvordan får man Excel til at beregne en ligning?
Vælg Indsæt > Ligning , eller tryk på Alt + =. Vælg den ligning, du skal bruge.
Hvordan regner jeg med procent i Excel?
- Markér en tom celle.
- Skriv =42/50, og tryk derefter på Enter. Resultatet er 0,84.
- Markér den celle, der indeholder resultatet fra trin 2.
- På fanen Hjem skal du vælge . Resultatet er 84,00 %, hvilket er procentdelen af korrekte svar i testen.
Hvordan laver jeg et regnestykke i Excel?
Multiplicere tal i en celle
Hvis du vil udføre denne opgave, skal du bruge den aritmetiske operator * (stjerne). Hvis du f. eks. skriver =5*10 i en celle, viser cellen resultatet 50.
Sådan laver du en samlet kolonneformel i Excel: Brug af Microsoft Excel
Hvordan får man Excel til at regne automatisk?
Markér en celle ud for de tal, du vil lægge sammen, vælg Autosum på fanen Hjem , tryk på Enter (Windows) eller Retur (Mac), og det var det! Når du vælger Autosum, indsætter Excel automatisk en formel (der bruger funktionen SUM) til at lægge tallene sammen.
Hvordan skriver man formler i Excel?
- Markér en celle.
- Skriv lighedstegnet =.
- Skriv eller markér en celle, eller skriv en funktion, f. eks SUM.
- Angiv en operator, f. eks. ...
- Tryk på Enter for at få resultatet. Resultatet vises i cellen, men du kan altid se formlen i Formellinjen.
Hvordan trækker man 20% fra et beløb?
er 20% af de 100 kr. Så når du skal trække momsen fra på et beløb med moms, så skal du altså kun trække 20% fra: 100 kr. * (1 – 0,20) = 80 kr.
Hvad er 20% af 1500 kr.?
Læg procent til et tal
X udgør procentsatsen. Eksempel kunne være at man vil finde ud af hvad 1500 bliver, hvis man lægger 20% oveni. Bruger man samme formel som tidligere =1500*20% bliver resultatet 300.
Hvordan kan man beregne procent?
Hvis man skal finde en procentdel af et tal, kan man starte med at dividere tallet med 100. Det gør man, fordi procent betyder hundrededele og hvis man dividerer tallet med 100, har man én hundrededel af tallet. Herefter ganger man med procenttallet og får dermed resultatet.
Hvordan laver man målsøgning i Excel?
- Klik på What If-analyse under fanen Data, og klik derefter på Målsøgning.
- I feltet Angiv celle skal du angive referencen til den celle, der indeholder den formel, du vil løse. ...
- I feltet med til-værdi skal du skrive formlens resultat, som du vil bruge.
Hvordan regner man minus i Excel?
Subtrahere tal i en celle
Hvis du vil udføre simpel subtraktion, skal du bruge den aritmetiske operator - (minustegn). Hvis du f. eks. angiver formlen =10-5 i en celle, vises 5 som resultatet i cellen.
Hvordan laver man i anden i Excel?
Den simpleste måde at skrive potenser og eksponenter på, er med cirkumfleks, dvs. dette tegn: ^. Har man således funktionen 5x, hvor x er indholdet i celle B2, bliver syntaxen så 5^(B2), og tilsvarende, er det indholdet i celle B2 der skal sættes i anden bliver syntaxen (B2)^2.
Hvorfor virker min Excel ikke?
Word eller Excel, ikke fungerer korrekt, kan det nogle gange løse problemet at genstarte det. Hvis det ikke virker, kan du prøve at reparere det. Når du er færdig, kan det være nødvendigt at genstarte computeren. Disse trin til at få adgang til reparationsværktøjet varierer afhængigt af dit operativsystem.
Hvordan laver jeg kvadratrod i Excel?
Du kan beregne kvadratroden af et tal i Excel med potensfunktionen, der er repræsenteret af karatsymbolet ^. Brug formlen =N^2, hvor N er enten et tal eller den celle, du vil beregne kvadratroden af. Denne formel kan bruges flere gange i et regneark.
Hvordan får man problemløser i Excel?
Klik på Data > Problemløser. Når du har defineret et problem, skal du klikke på Indstillinger i dialogboksen Parametre til Problemløser.
Hvad er 20% fra 300?
Eksempel på udregning med rabat:
Rabatten er 20 % af 300 kr. Dvs. Man sparer altså 60 kr.
Hvordan regner man med procent i Excel?
- Klik på en tom celle.
- Skriv =150/0,75, og tryk derefter på Enter. Resultatet er 200.
- Markér den celle, der indeholder resultatet fra trin 2.
- Klik på Regnskabstalformat på fanen Hjem. Resultatet er kr. 200,00, hvilket er skjortens oprindelige pris.
Hvad er 10% af et beløb?
Procent er altid en andel af noget. Forestil dig, at en vare koster 200 kr., og prisen stiger med 10 %. Stigning = 10 100 * 200 = 20 kr.
Hvad er 10% af 500?
Forklaring af metoderne (svært)
Det påstås altså at vi kan finde 10% af 500 ved at regne: 500100⋅10=50. Hvorfor er det mon rigtigt? Jo altså, procent betyder hundrededele så ved at dividere 500 med 100 finder vi 1 hundrededel. Dem skal vi så have 10 af, og derfor ganger vi med 10.
Hvad er formlen for procentregning?
Hvor mange procent udgør et tal af et andet? Når man skal beregne, hvor mange procent et tal udgør af et andet tal, skal man dividere de to tal og gange med 100 %.
Hvordan regner man 20% ud?
Vil man finde 20% af et beløb, ganges med 0,20, for 33% 0,33 osv. 125% af et ukendt beløb giver 900, vi ønsker at finde det ukendte beløb. 900 ⋅ 100 125 = 720 kr. Hvor mange procent er 80 kr.
Hvordan laver man sum i Excel?
Hvis du vil lægge tallene i en kolonne eller række sammen, kan Excel gøre det for dig. Markér en celle ud for de tal, du vil lægge sammen, vælg Autosum på fanen Hjem, tryk på Enter, og så er du færdig. Når du vælger Autosum, indsætter Excel automatisk en formel (der bruger funktionen SUM) til at lægge tallene sammen.
Hvordan laver man lopslag i Excel?
I sin simpleste form lyder funktionen LOPSLAG: =LOPSLAG(Det, du vil slå op, hvor du vil søge efter det, kolonnenummeret i det område, der indeholder den værdi, der skal returneres, returnerer et omtrentligt eller nøjagtigt match – angivet som 1/SAND eller 0/FALSK).
Hvordan laver man funktioner i Excel?
Klik på et bogstav for at gå til funktioner, der starter med dette. Eller tryk på Ctrl+F for at finde en funktion ved at skrive de første bogstaver eller et beskrivende ord. For at få detaljerede oplysninger om en funktion skal du klikke på dens navn i den første kolonne.