For at kunne sende en EAN-faktura skal man være tilmeldt NemHandelsregisteret. NemHandelsregisteret er en central database, hvor virksomheder kan registrere sig og få et CVR-nummer samt et EAN-nummer. Når man er registreret i NemHandelsregisteret, kan man sende og modtage EAN-fakturaer.
Hvordan fakturerer man via EAN?
For at kunne sende en EAN-faktura til det offentlige skal du først have fat i det 13-cifrede EAN-nummer, hvor du ved en almindelig faktura i stedet ville fakturere via et CVR-nummer. EAN-nummeret kan ses som institutionens eller virksomhedens elektroniske adresse og sikrer, at din faktura ender det rigtige sted.
Er EAN og CVR-nummer det samme?
CVR-nummeret bruges til at identificere virksomheden, og EAN-nummeret sikrer, at dokumenter i forbindelse med elektronisk fakturering bliver sendt til den rigtige bogføringskreds hos os.
Er e-faktura og EAN det samme?
Hvis du skal sende en EAN-faktura, er der krav om et EAN-nummer. Det adskiller sig fra elektroniske fakturaer, hvor der ikke er krav om et EAN-nummer. Her er kravet blot, at du skal benytte et af de forskellige identifikationsnumre, og sende i et særligt format.
Hvordan betaler jeg med EAN-nummer?
Du skal bruge et GLN-nummer (tidligere EAN-nummer) fra din offentlige kunde til at sende fakturaen det rigtige sted hen - og typisk angive kontaktperson, ordrenummer mv. Disse oplysninger har du typisk fået med ordren/opgaven, og ellers kan du spørge din kontaktperson, så du undgår at din faktura bliver afvist.
Sådan genereres fakturanummer automatisk i excel
Hvordan skal en faktura se ud?
- udstedelsesdato (fakturadato)
- fortløbende nummer, der bygger på én eller flere serier, og som identificerer fakturaen.
- sælgers momsregistreringsnummer (cvr-nr. ...
- sælgers navn og adresse.
- købers navn og adresse.
- mængden og arten af de leverede varer eller omfanget og arten af de leverede ydelser.
Hvem tilhører dette EAN-nummer?
Du kan se hvem der har et EAN nummer, eller på anden måde er registreret til elektronisk fakturering, i Nemhandelsregisteret. Nemhandelsregisteret har en søgebar database, så du kan finde det unikke ID for din kunde.
Hvad er min faktureringsadresse?
En faktureringsadresse er køberens officielle adresse, men det er ikke sikkert, at varen skal leveres til denne. Skal varen leveres til en anden adresse end faktureringsadressen, skal dette fremgå af dokumentet.
Hvordan virker et EAN-nummer?
Et EAN-nummer er et unikt identifikationsnummer, der består af 13 cifre. Det bruges til at identificere virksomheder og offentlige institutioner, der er registreret i NemHandelsregisteret. EAN-nummeret spiller en central rolle i EAN-fakturering ved at knytte den elektroniske faktura til den korrekte modtager.
Er CVR-nummer også momsnummer?
Momsnummer - Hvad er et momsnummer? Et momsnummer er et nummer der bruges til at indentificere virksomheder. Din virksomheds momsnummer er dit CVR-nummer med “DK” foran.
Hvordan fakturerer jeg?
- Fakturanummer.
- Fakturadato.
- Din virksomheds (sælgers) navn, adresse og CVR-/SE-nummer.
- Din kundes navn og adresse.
- En beskrivelse af varens art, mængde (omfang) og pris.
- Leveringsdato (hvis den ikke er den samme som fakturadato).
Kan man sende faktura uden CVR-nummer?
Normalt sætter man et CVR nr. på fakturaer, men da du laver en faktura uden CVR nr., skal du i stedet skrive dit CPR nr. på eller som minimum din fødselsdato. Din kunde kan dog bede om hele dit CPR nr.
Hvad er faktureringsoplysninger?
Indhold, der skal fremgå af din faktura
I enhver faktura skal følgende altid indgå: Udstedelsesdato og forfaldsdato. Fakturaens nummer. CVR-nummer samt navn og adresse på din virksomhed.
Hvordan sender jeg en faktura til et EAN-nummer?
Send din første faktura via et EAN-nummer
Hvis du har oprettet et CVR-nummer for din virksomhed, kan du på Virk.dk oprette en EAN-faktura ved at indtaste de påkrævede oplysninger. Når du godkender din EAN-faktura, bliver den sendt til din kunde via et sikkert system.
Kan en privat virksomhed have et EAN-nummer?
Et EAN-nummer er et 13-cifret elektronisk identifikationsnummer, der viser modtager, leveringssted, varelager eller butik. Alle offentlige myndigheder og institutioner skal have et EAN-nummer, men det kan også anvendes af private virksomheder.
Hvad koster det at have et EAN-nummer?
I et GS1-medlemskab er der automatisk inkluderet et GLN/EAN-nummer. Medlemskabet koster 515 DKK / ÅR. Skal du bruge et GTIN (Global Trade Item Number), hvilket er numrene trykt under et standard EAN-13- stregkodesymbol, så skal du have et GS1ID-abonnement.
Hvad er kravene til en faktura?
Krav til indholdet i en forenklet faktura
Fakturanummer (fortløbende nummer) Virksomhedens navn og CVR-nr. (eller SE-nr.) Varens/ydelsens art, antal og pris.
Hvornår kan man fakturere uden moms?
Hvis du har en virksomhed, som ikke er momsregistreret, skal der ikke inkluderes moms på fakturaen. For at en virksomhed ikke skal være momsregistreret kræver det, at omsætningen i virksomheden ikke overstiger 50.000 kr. årligt. I det øjeblik, en virksomhed omsætter for mere, skal virksomheden momsregistreret.
Er det lovpligtigt at sende en faktura?
For hver leverance af momspligtige varer eller ydelser fra en registreret virksomhed skal der udstedes en faktura til modtageren, uanset om modtageren er en anden erhvervsdrivende eller en privatperson.
Hvordan fungerer faktura fabrikker?
Fakturafabrikken sender dermed en falsk faktura til virksomheden, som virksomheden så betaler. På den måde bliver virksomhedens overskud til en omkostning. Derefter tager fakturafabrikken sig betalt for at have foretaget hvidvaskningen og betaler det resterende beløb fra den falske faktura tilbage.