- Visionær ledelse. En god leder er visionær og forstår at definere klare mål og retninger i virksomheden eller organisationen. ...
- Effektiv kommunikation. ...
- Beslutningsdygtighed. ...
- Forståelse for menneskene. ...
- Teamudvikling. ...
- Resultatorienteret tilgang. ...
- Evnen til at uddelegere. ...
- Ærlighed og integritet.
Hvad skal der til for at være en god leder?
En god leder er ærlig, pålidelig og etisk. Han/hun er kendt for at holde sit løfte og handle i overensstemmelse med egne værdier og virksomhedens fælles mål. En god leder er troværdig og respekteret af sine medarbejdere og kolleger, da lederen altid handler på en retfærdig og ansvarlig måde.
Hvad er en leders vigtigste opgave?
Som leder er din (vigtigste) opgave at inspirere dine medarbejdere til at undersøge, om tingene kan gøres på mere meningsfulde måder – og det kræver mod at have en praksisnær tilgang i sin ledelse.
Hvad kendetegner en stærk leder?
Kendetegn for den autoritære leder:
Søger ikke aktivt sine medarbejderes input og idéer. Vægter succeskriterier og resultater højere end vejen dertil. Insisterer ofte på egen holdning under dialog med teamet. Har altid den endelige beslutningskraft og træffer derfor de endelige beslutninger.
Hvad er en dårlig leder?
Dårlig ledelse er næsten synonym med dårlig kommunikation. Det kan være manglende evne til at lytte, eller manglende informationer. I nogle tilfælde kan det også handle om at den dårlige leder simpelt hen skaber modstand og usikkerhed med sin kommunikationsform. God kommunikation er et MUST i god ledelse.
Martin Thorborg: Det har gjort mig til en god leder
Hvad er det vigtigste din leder skal være opmærksom på?
Nøgleordene er balancegang og at være sig selv. Lederskab er en svær størrelse i dag, idet det kræver modsatrettede styrker af én og samme person; at evne og have øje for både proces og individ samtidigt. En god leder balancerer mellem: Kontrol og inspiration.
Hvad kendetegner en dårlig arbejdsplads?
5 tegn på et dårligt arbejdsmiljø:
Der er ikke fællesskab mellem kollegaerne. Der er stor udskiftning i ansatte (mange opsigelser og/eller fyringer) Du oplever, at der ikke bliver taget hensyn til de ansattes behov. Ledelsen lytter ikke, når der bliver påpeget problemer – både psykiske, fysiske og sociale.
Hvilke 4 ledelsesstile findes der?
Teorien bag situationsbestemt ledelse
Toppen af modellen illustrerer de fire ledelsesstile – Stil 1 (Instruerende), Sil 2 (Coachende), Stil 3 (Støttende) og Stil 4 (Delegerende). Disse ledelsesstile svarer til de fire udviklingsniveauer - U1, U2, U3 og U4 - vist i bunden af modellen.
Kan en leder være TR?
En leder-TR vælges med udgangspunkt i Rammeaftale om Medindflydelse og Medbestemmelse, i daglig tale kaldet MED-aftalen. At kunne lade sig repræsentere af en leder-TR er således en ret som ledere har ifølge den overenskomst der er indgået for ledende sygeplejersker.
Hvilke kompetencer skal en leder have?
- Motiverende og engagerende.
- Evnen til at skabe et godt arbejdsmiljø
- God til kommunikation.
- Struktureret og har overblik.
- Gode samarbejdsevner.
Hvordan bliver jeg en bedre leder?
- Skab de optimale rammer. ...
- Kend dit hold. ...
- Giv holdet medbestemmelse. ...
- Coach dine medarbejdere. ...
- Du skal opfordre til kreativitet. ...
- Du skal udvikle dine egne strategikompetencer. ...
- Hav en plan og gå forrest. ...
- Vær risikovillig.
Hvad forventes af en leder?
En leder skal kende sine medarbejderes styrker og svagheder og uddelegere opgaver, der matcher medarbejderens kompetencer og interesser. Det er også forventet, at lederen hjælper medarbejderne med at udvikle deres stærke sider, og udfordrer dem med nye opgaver, selvom de måske ikke føler sig helt klar til dem.
Hvad er en tydelig leder?
Hvad er tydelig ledelse? At være tydelig handler om at kende sig selv og turde stå ved det – både de sider man godt kan lide hos sig selv og de sider, man er mindre glad for. Det er når vi kan lede os selv, at vi har de bedste forudsætninger for at lede andre – ledelse starter altid med at kigge indad.
Hvad er en leders opgave?
En leders opgaver19 består i at planlægge, fordele og kontrollere ar bejdet, samt at træffe de nødvendige beslutninger. Repræsentative Varetagelsen af den faglige side af arbejdet, herunder planlægning og kontrol. Udarbej delse af regler og arbejdsdeling.
Hvad er et god egenskab?
evnen og viljen til at indgå i en arbejdsproces, hvor både proces og resultater er vigtige. Der skal herske respekt for andres synspunkter, an- dre personer, vilje til åbenhed, lydhørhed, loyalitet og ærlighed.
Hvad er mit ledelsesgrundlag?
Et ledelsesgrundlag handler om at gøre noget. Om adfærd og handlinger, ikke om tanker og holdninger. Det, du skriver, definerer dig som leder – din måde at begå ledelse på. Din måde at invitere til dialog og sam- arbejde til fælles gavn og trivsel.
Hvordan skaber en leder tillid?
- VÆR INTERESSERET, OG TAL BEGRÆNSET OM DIG SELV. ...
- SIG, HVAD DU MENER, OG MEN, HVAD DU SIGER. ...
- KOMMUNIKÉR OFTE, PRÆCIST OG UBESVÆRET. ...
- VÆR ÆRLIG, OG FORKLAR DINE FØLELSER. ...
- STØT ANDRES BESLUTNINGER, OG TAG DEL I RISIKOEN. ...
- OVERHOLD AFTALER, OG LEVÉR DEN AFTALTE KVALITET.
Hvad skal en tillidsmand kunne?
Du skal både kunne være talerør og formidler, lønforhandler, bisidder, omsorgsperson, støtte for kolleger ved advarsler og afskedigelser og forhandler ved besparelser og nedskæringer. Her finder du gode råd til nogle af de vigtigste situationer, opgaver og roller, du har som tillidsrepræsentant: TR og klubarbejde.
Hvad er en stærk leder?
Visionær ledelse
En god leder er visionær og forstår at definere klare mål og retninger i virksomheden eller organisationen. Det er gennem innovativ tænkning og strategisk planlægning, at den gode leder formår at inspirere sit team, der vil drive organisationen mod vækst.
Hvad er god faglig ledelse?
Faglig ledelse handler om at lede opad med udgangspunkt i medarbejdernes faglige kompetencer og om at bruge de faglige ressourcer til at sikre høj kvalitet i arbejdet. En faglig leder har indsigt i kerneopgaven og formår at sætte en faglig retning for, hvordan opgaverne skal løses.
Hvad er instruerende ledelsesstil?
Instruerende, den autokratiske leder:
Medarbejderen har ikke de nødvendige kompetencer til at løse den opgave, som lederen har stillet. Til gengæld har medarbejderen et højt engagement, og derfor bør lederen give klare instrukser, mens der kun er behov for minimal støtte.
Hvordan konfronterer man en leder?
- Tager fat i problemerne men først efter en længere vurdering af situationen.
- Sørger af og til efter konsensusløsninger eller forståelse, hvor det ikke er hensigtsmæssigt.
- Sikrer sig helst opbakning eller skal samle sig lidt for at løse kritiske situationer.
Hvad gør man med en dårlig leder?
- Begynd med forventningsafstemning. ...
- Sæt dig i chefens sted, og skru ned for brok. ...
- Tal med din chef – men kom selv med løsningerne. ...
- Vælg dine kampe med omhu. ...
- Kæmp ikke alene. ...
- Gå til din tillids- eller arbejdsmiljørepræsentant. ...
- Ring til DJ. ...
- Klag til Arbejdstilsynet.
Hvad kendetegner et dårligt psykisk arbejdsmiljø?
Et dårligt psykisk arbejdsmiljø kan være kendetegnende ved: for stor arbejdsmængde og tidspres. modstridende og uklare krav. manglende mulighed for støtte og hjælp.
Hvad giver god trivsel på arbejdspladsen?
Man opnår trivsel på arbejdspladsen ved at sikre gode arbejdsvilkår og lønninger – ligesom fokus skal være på at skabe et arbejdsmiljø, der fremmer medarbejdernes motivation, arbejdsglæde og trivsel. Du kan også læse om trivsel på arbejdspladsen her.