Hvor meget stiger grøn ejerafgift i 2025?

Den grønne ejerafgift (og CO2-ejerafgift samt vægtafgift) steg i 2025 med 6,5 procent i forhold til 2024-niveauet (svarende til en samlet stigning på 24,4% i forhold til 2021-satserne). For en typisk benzinbil betød det en stigning på eksempelvis 70 kr. halvårligt.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på motorst.dk

Hvad koster grøn ejerafgift i 2025?

Har du en benzinbil, der er indregistreret første gang i 2018 og kører 19 km pr. liter, skal du i 2025 betale 1.110 kr. halvårligt i periodisk afgift (grøn ejerafgift). Det er en stigning på 70 kr.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på motorst.dk

Hvor meget stiger den grønne afgift i 2026?

De grønne bilafgifter (vægtafgift, grøn ejerafgift og CO2-ejerafgift) stiger med op til 10 procent i 2026, hvilket er den sidste planlagte stigning i denne omgang. Stigningen afhænger af bilens type og alder:

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på fdm.dk

Hvad bliver afgiften i 2025?

Den almindelige elafgift udgør 72 øre pr. kWh i 2025. Der er aftalt lempelser af afgiften frem mod 2030, hvor den vil udgøre 62,3 øre pr. kWh (2025-priser).

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på ae.dk

Er grøn ejerafgift steget?

Ja, den grønne ejerafgift er steget. Som en del af den politiske aftale om grøn omstilling stiger satserne for vægtafgift, grøn ejerafgift og CO2-ejerafgift årligt frem til og med 2026.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på motorst.dk

Passagerer bag i gulplade bil



Hvad kommer min bil til at koster i grøn ejerafgift?

Du kan finde den præcise grønne ejerafgift for din bil ved at slå nummerpladen op i Motorregisterets afgiftsberegner eller ved at logge på TastSelv på skat.dk med dit MitID.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på motorst.dk

Hvilke biler stiger i afgift i 2026?

I 2026 stiger afgiften især på el- og plugin-hybrider med meget udstyr eller høj vægt, samt alle biler på de løbende periodiske grønne ejerafgifter.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på fdm.dk

Hvor kan jeg se min grønne ejerafgift?

Du kan se din grønne ejerafgift ved at logge på Motorregistret med MitID, eller ved at slå bilens nummerplade op på gratis sider som Tjekbil eller Nummerplade.net.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på motorst.dk

Hvor meget stiger ejerafgiften på dieselbiler?

I 2026 forhøjes ejerafgiften med 10 procent. Stigningen gælder alle biler i bestanden – uanset alder, mærke eller drivmiddel. Den eneste undtagelse er udligningsafgiften på dieselbiler, som forbliver uændret.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på asg-digital.dk

Hvilken afgift forsvinder i 2026?

I 2026 er elafgiften nedsat til EU's minimumssats på 1 øre/kWh inkl. moms. Denne markante lempelse af afgiften på el kom som et politisk tiltag i forbindelse med finansloven, hvor regeringen foreslog at reducere satsen fra 90 øre/kWh i 2025 til blot 1 øre/kWh i 2026.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på elberegner.dk

Hvor meget stiger grøn ejerafgift 2027?

Satserne stiger fra 2024 til 2026

Fra 2027 og frem betales afgift efter 2026-satserne. 6,5 pct. 17,2 pct. De ovenstående stigninger af satserne er fastsat i brændstofforbrugsafgiftslovens § 3, stk.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på motorst.dk

Hvilken bil er billigst i vægtafgift?

Biler med billig vægtafgift eller grøn ejerafgift er typisk minibil-modeller og mikrobiler med et højt brændstoftal over 20-25 km/l, såsom Kia Picanto, Citroën C1 og Toyota Yaris.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på bilpriser.dk

Er vægtafgift og grøn afgift det samme?

Nej, vægtafgift og grøn ejerafgift er ikke det samme, selvom FDM og Motorstyrelsen samlet kalder dem for periodiske afgifter. Forskellen afhænger af, hvornår din bil er lavet.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på fdm.dk

Hvor meget stiger grøn afgift i 2026?

Den grønne ejerafgift (og vægtafgift) stiger i 2026 med op til 10 procent i forhold til 2025, hvilket bringer den samlede stigning op på 36,9 procent sammenlignet med 2021-niveauet. Dette er det sidste år med de planlagte årlige stigninger fra de tidligere politiske aftaleer.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på fdm.dk

Hvad er den billigste grøn ejerafgift?

Den billigste grønne ejerafgift og CO2-ejerafgift er for biler, der udleder højst 58 gram CO2 pr. kilometer eller kører langt over 50 km pr. liter. For disse biler er den halvårlige afgift på 390 kr. (eksklusive eventuel udligningsafgift for dieselbiler).

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på altombilen.dk

Hvordan beregnes grøn ejerafgift?

Du kan beregne den grønne ejerafgift for din bil ved at bruge Motorstyrelsens Periodiske Afgifter, hvor du skal bruge bilens brændstofstype, indregistreringsdato og brændstoføkonomi eller CO2-udledning.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på motorst.dk

Hvornår bliver dieselbiler forbudt?

Samfundsøkonomi. Et stop for salg af benzin- og dieselbiler i 2030 vil sikre, at omstillingen mod en fossilfri vejtransport i 2050 bliver hensigtsmæssig.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på klimaraadet.dk

Hvad koster en dieselbil i vægtafgift?

Prisen på vægtafgift for en dieselbil afhænger af bilens vægt, indregistreringsdato og om den har partikelfilter. Ud over den normale vægt- eller ejerafgift skal dieselbiler altid betale en ekstra udligningsafgift samt evt. et årligt tillæg på 1.000 kr., hvis bilen mangler et dertil indrettet partikelfilter.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på motorst.dk

Hvornår skiftede man fra vægtafgift til grøn ejerafgift?

Vægtafgift blev afløst af grøn ejerafgift den 1. juli 1997. Hvor den gamle vægtafgift blev beregnet ud fra bilens vægt, afhænger den grønne ejerafgift af bilens brændstofforbrug (hvor langt den kører på literen).

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på if.dk

Hvad sker der, hvis man glemmer at betale grøn ejerafgift?

Hvis du ikke betaler de periodiske afgifter til tiden, beder Motorstyrelsen politiet om at inddrage nummerpladerne. Herefter kan du ikke få bilen registreret med nummerplader, før vi har registreret, at du har betalt.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på motorst.dk

Hvor kan jeg se, hvad min bil koster i vægtafgift?

Du kan nemt se din bils vægtafgift eller grønne ejerafgift ved at bruge TjekBil, Skats Motorregister eller Nummerplade.net. Du skal blot indtaste bilens nummerplade.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på tjekbil.dk

Hvor længe kan man vente med at betale grøn ejerafgift?

Sidste rettidige betaling er den 8. i måneden efter afgiftens forfaldstid, medmindre anden dato er anført på indbetalingskortet. Det vil eksempelvis sige, at en afgift der forfalder til betaling i februar måned, skal betales senest 8. marts.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på info.skat.dk

Hvilke biler stiger i vægtafgift?

Det afhænger af, hvornår bilen er registreret: Biler registreret før 1. juli 2021 betaler vægtafgift. Biler registreret mellem 1997 og 2021 betaler grøn ejerafgift.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på gjensidige.dk

Hvilken bil skal jeg vælge i 2026?

Det afhænger af dit behov, men de bedste valg i 2026 er Citroën Ë-C3 til budget, Renault 5 E-Tech til hverdag, og Skoda Enyaq til familie. Du kan se FDM's guide til elbiler for flere tests.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på fdm.dk

Hvad sker der med afgiften på elbiler i 2027?

I 2027 stiger registreringsafgiften på elbiler, fordi rabatten til elbiler sænkes fra 52% til 44%, og grænsen for, hvornår en elbil koster afgift, falder fra ca. 419.000 kr. til 366.000 kr. Ifølge FDM vil dyre elbiler stige mærkbart med op til 45.000 kr., mens de billigste biler under 300.000 kr. fortsat går fri.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på fdm.dk