Du kan få mellem 0,64 kr. og 3,94 kr. pr. kilometer i skattefri kørselsgodtgørelse afhængigt af dit transportmiddel. Taksterne for erhvervsmæssig kørsel i egen bil (f.eks. til møder eller kundebesøg) fastsættes af Skatterådet og ser således ud:
Hvor meget kan man maksimalt få i kørselsfradrag?
Der er intet samlet øvre loft for selve dit almindelige kørselsfradrag (befordringsfradrag), men der er et særligt loft for lavindkomsttillægget på 30.800 kr. i 2026 for personer med lave indkomster.
Hvor meget får man udbetalt af kørselsgodtgørelse?
Du får ikke kørselsfradrag for de første 24 km, og så får du 2,28 kr. pr. km, når du kører mellem 25-120 km. Hvis du kører over 120 km, så får du yderligere 1,14 kr.
Hvad er taksten for kørsel i egen bil?
Taksten for skattefri kørselsgodtgørelse i egen bil er i 2026 på 3,94 kr. pr. km for de første 20.000 km og 2,28 kr. pr. km for kørsel derover. Du kan se de officielle regler hos SKAT.
Hvad er taksten for kørsel i egen bil i 2026?
Taksten for skattefri kørselsgodtgørelse i egen bil i 2026 er 3,94 kr. pr. km for de første 20.000 km og 2,28 kr. pr. km for kørsel derudover. Du kan læse mere om de officielle regler hos SKAT.
Kørselsgodtgørelse - Skattefri? Hvor meget? Hvornår? 60 dages reglen!
Hvad er satsen for kørepenge i 2026?
Kørselsforhold for 2026 afhænger af, om du søger det private kørselsfradrag eller den skattefri kørselsgodtgørelse fra din arbejdsgiver. Satserne for 2026 er 3,94 kr. pr. km i skattefri godtgørelse (første 20.000 km) samt 2,28 kr. pr. km for det almindelige kørselsfradrag (25-120 km).
Hvornår er man berettiget kørselsgodtgørelse?
Man er berettiget til skattefri kørselsgodtgørelse fra sin arbejdsgiver, når man bruger sit eget private køretøj (bil eller motorcykel) til erhvervsmæssig kørsel, såsom tjenesterejser, kørsel mellem forskellige arbejdspladser eller midlertidig kørsel mellem hjem og arbejde under 60-dages-reglen.
Hvordan beregner jeg kørselsgodtgørelse?
Satser for kørselsfradrag i 2025 og 2026
- 2026. Fradrag pr. km. pr. dag.
- 2025. Fradrag pr. km. pr. dag. 0-24 km. Intet fradrag. Intet fradrag. 25-120 km. 2,28 kr. 2,23 kr. Over 120 km. 1,14 kr. (ekstra i yderkommuner) 1,12 kr. (ekstra i yderkommuner) Fristen ændres meget sjældent, når den først er fastsat. Det skete dog 1.
Hvad er taksten for kilometerpenge i 2026?
Taksten for skattefri kørselsgodtgørelse (kilometerpenge) i 2026 for kørsel i egen bil er 3,94 kr. pr. km for de første 20.000 km og 2,28 kr. pr. km for kørsel derover.
Hvad er taksten for kørepenge?
Satserne for skattefri kørselsgodtgørelse i egen bil eller motorcykel for 2026 er 3,94 kr. pr. km for de første 20.000 km årligt og 2,28 kr. pr. km for kørsel derover. Du kan læse de officielle detaljer hos SKAT.
Kan man både få kørepenge og kørselsfradrag?
Kørselsfradrag i stedet for kørselsgodtgørelse
Medarbejderen kan ikke både få kørselsgodtgørelse og kørselsfradrag. Udbetaler du ikke skattefri kørselsgodtgørelse, kan medarbejderen i stedet få kørselsfradrag. Læs mere om Kørselsfradrag.
Hvor meget giver 1000 kr. i fradrag?
Et fradrag på 1.000 kr. giver dig ikke 1.000 kr. ekstra udbetalt, men sparer dig typisk for mellem 260 kr. og 330 kr. i skat. Hvor meget det præcist er værd, afhænger af typen af fradrag og din lokale skatteprocent. Du kan tjekke dine tal på Skat.dk.
Hvordan fungerer kørselsgodtgørelse?
Kørepenge (formelt kaldet skattefri kørselsgodtgørelse) fungerer ved, at du får udbetalt et fast beløb per kørt kilometer af din arbejdsgiver, når du bruger din egen private bil i arbejdsforhold. Beløbet er baseret på desatser, som SKAT fastsætter hvert år.
Kan man få kørselsfradrag udbetalt hver måned?
Ja, du kan få glæde af dit kørselsfradrag (befordringsfradrag) hver måned ved at indtaste det på din forskudsopgørelse hos SKAT, så det trækkes fra i din skat løbende.
Hvordan får jeg skattefri kørselsgodtgørelse?
Skattefri kørselsgodtgørelse er et beløb, en arbejdsgiver kan udbetale til en ansat for kørsel i eget køretøj i arbejdstiden. Satserne for 2026 er 3,94 kr. pr. km for de første 20.000 km og 2,28 kr. pr. km for kørsel derover. For cykel eller knallert er satsen 0,64 kr. pr. km. Du kan læse mere hos SKAT.
Hvordan ansøger jeg om befordringsgodtgørelse?
Du kan ansøge om befordringsgodtgørelse eller tilskud digitalt via Borger.dk hvis det drejer sig om jobrettede tilbud, eller via din regions digitale portal, hvis det gælder kørsel til sygehus/hospital.
Hvad får man i kørselsgodtgørelse i 2026?
Statens satser for kørselsfradrag 2026
25-120 km.: 2,28 kr. pr. km. Over 120 km.: 1,14 kr.
Hvordan finder jeg ud af om jeg kan få kørselsfradrag?
Hvis du vil finde din kørselsrute ud fra adresser, anbefaler vi, at du bruger kørselsberegneren i TastSelv. Her kan du beregne dit kørselsfradrag, hvis du kender afstanden i kilometer. Beregneren kan også finde fradraget for kørsel over betalingsbro, men ikke transport med færge og fly.
Hvad er den lave sats for kørselsgodtgørelse?
Den lave takst for skattefri kørselsgodtgørelse i egen bil er i 2026 på 2,28 kr. pr. kilometer. Denne takst træder i kraft, når du kører mere end 20.000 kilometer om året for den samme arbejdsgiver. For de første 20.000 km er taksten 3,94 kr. pr. kilometer.
Hvad er kilometer taksten 2026?
Kilometertaksten for skattefri kørselsgodtgørelse i egen bil i 2026 er 3,94 kr. pr. km for de første 20.000 kilometer og 2,28 kr. pr. km for kørsel derover. For det almindelige kørselsfradrag (befordringsfradrag) mellem hjem og arbejde er satserne opdelt efter antal kilometer.
Hvordan kan skat tjekke kørselsfradraget?
Du tjekker og indberetter dit kørselsfradrag via SKAT. Log på TastSelv og indtast det forventede fradrag i felt 417 på forskudsopgørelsen eller beregn dit faktiske fradrag på Årsopgørelsen.
Hvor mange år tilbage kan man rette kørselsfradraget?
Glemt kørselsfradrag i 2025, 2024 eller 2023
Du retter din årsopgørelse for 2025, 2024 eller 2023 ved at logge på TastSelv. Årsopgørelser for 2021 og tidligere kan du kun få rettet under særlige omstændigheder.
Hvor meget får jeg i kørselsgodtgørelse?
Kørselsgodtgørelse for kørsel i egen bil i arbejdsøjemed beregnes ved at gange antal kørte kilometer med statens satser: 3,94 kr. pr. km for de første 20.000 km og 2,28 kr. pr. km for kørsel derover. Du kan bruge Skat TastSelv til officielle beregninger.
Hvad er forskellen på kørselsgodtgørelse og kørselsfradrag?
Forskellen på de to begreber er, at kørselsfradrag er et skattefradrag for at pendle til og fra arbejde, kørselsgodtgørelse er skattefri penge fra din arbejdsgiver for at køre i egen bil i arbejdstiden, og man kan ikke få begge dele for den samme tur.
Hvad er 60-dages-reglen for kørselsgodtgørelse?
60-dages-reglen betyder, at du højest kan modtage skattefri kørselsgodtgørelse fra din arbejdsgiver for kørsel mellem dit hjem og den samme midlertidige arbejdsplads i 60 arbejdsdage inden for en rullende periode på 12 måneder. Læs mere detaljerede anvisninger hos Skatteforvaltningen.