Hvor meget du kan få i kilometerpenge afhænger af, hvem du søger fra, hvor SKAT opererer med forskellige satser for kørselsfradrag, kørselsgodtgørelse og Ungdomskort.
Hvor meget får man i kørepenge pr. km?
Satserne for kørsel afhænger af, om det drejer sig om skattefri kørselsgodtgørelse (arbejdskørsel i egen bil) eller befordringsfradrag (kørsel mellem hjem og arbejde). For 2026 er satserne 3,94 kr. pr. km for de første 20.000 km ved erhvervskørsel og 3,17 kr. pr. km i kørselsfradrag for hverdagen.
Hvad er taksten for kilometerpenge i 2026?
Taksten for skattefri kørselsgodtgørelse (kilometerpenge) i 2026 for kørsel i egen bil er 3,94 kr. pr. km for de første 20.000 km og 2,28 kr. pr. km for kørsel derover.
Hvad er reglerne for kilometerpenge?
Du kan få udbetalt kilometerpenge til den del af din rejse, der overstiger 24 kilometer per dag mellem din bopæl og dit uddannelsessted tur/retur. Du kan ikke få kilometerpenge til den del af rejsen, der overstiger 300 kilometer tur/retur.
Kan man både få kilometerpenge og kørselsfradrag?
Kørselsfradrag i stedet for kørselsgodtgørelse
Medarbejderen kan ikke både få kørselsgodtgørelse og kørselsfradrag. Udbetaler du ikke skattefri kørselsgodtgørelse, kan medarbejderen i stedet få kørselsfradrag. Læs mere om Kørselsfradrag.
Jack Odgaard om kørepenge
Hvad er taksten for kørsel i egen bil i 2026?
Taksten for skattefri kørselsgodtgørelse i egen bil i 2026 er 3,94 kr. pr. km for de første 20.000 km og 2,28 kr. pr. km for kørsel derudover. Du kan læse mere om de officielle regler hos SKAT.
Hvordan regner man kilometerpenge ud?
Satser for kilometerpenge i 2022
- Kørsel (bil eller motorcykel) op til 20.000 km/året. 2022 (fra 1. maj): 3,70 kr./km. 2022: 3,51 kr./km. 2021: 3,44 kr./km.
- Kørsel (bil eller motorcykel) ud over 20.000 km/året. 2022 (fra 1. maj): 2,17 kr./km. 2022: 1,98 kr./km. 2021: 1,90 kr./km.
Hvad er taksten for kørsel i egen bil?
Taksten for skattefri kørselsgodtgørelse i egen bil er i 2026 på 3,94 kr. pr. km for de første 20.000 km og 2,28 kr. pr. km for kørsel derover. Du kan se de officielle regler hos SKAT.
Hvor langt skal man køre på arbejde for at få kørselsfradrag?
Du kan få kørselsfradrag for transport til arbejde, hvis du har mere end 12 km til arbejde (samlet over 24 km til og fra arbejde). Du får fradrag for de dage, du reelt kører til og fra arbejde (altså ikke hjemmearbejdsdage, kursusdage, ferie, sygedage mv.).
Hvordan bliver kilometerpenge udbetalt?
inden klokken 19:00 i måneden efter, udbetales dine kilometerpenge til din NemKonto 3-5 hverdage efter - senest den 10. i måneden. Ud over den månedlige udbetaling udbetaler vi ugentligt for rejsedage måneden før, der er indberettet indenfor tidsfristen - sidste frist.
Hvad er statens km-takster?
Statens satser for kørsel i bil/motorcykel 2026
Indtil 20.000 km. årligt: 3,94 kr. pr. km.
Hvad kan man trække fra i kørepenge?
Du kan få kørselsfradrag (befordringsfradrag), hvis du har mere end 24 km i alt til og fra arbejde pr. dag (over 12 km hver vej). Satserne for 2026 er 0 kr. for 0-24 km, 3,17 kr. pr. km for 25-120 km (3,51 kr. i visse yderkommuner), og 1,59 kr. pr. km for kørsel over 120 km.
Kan kørepenge betale sig?
Det kommer helt an på, hvor meget der køres erhvervsmæssigt, og hvilken bil der køres i. I de fleste tilfælde kan det dog bedst betale sig at køre i egen bil og dermed opnå den skattefri kørselsgodtgørelse, og det kan selvsagt også betale sig, hvis man vælger en bil, som kører langt på literen.
Hvor mange dage har man med kørsel?
60-dages-reglen betyder, at du højest kan få skattefri kørselsgodtgørelse for kørsel mellem dit hjem og en specifik arbejdsplads i 60 dage per rullende år, dog vil optællingen nulstilles af 60 dages arbejde andetsteds. Kørslen skal foregå i egen bil. 60-dages-reglen gælder pr. arbejdsplads.
Hvad er satsen på kørepenge?
Satserne for skattefri kørselsgodtgørelse i egen bil eller motorcykel for 2026 er 3,94 kr. pr. km for de første 20.000 km årligt og 2,28 kr. pr. km for kørsel derover. Du kan læse de officielle detaljer hos SKAT.
Hvad får man i kilometerpenge?
Satserne for kilometerpenge (skattefri kørselsgodtgørelse) i 2026 er 3,94 kr. pr. km for de første 20.000 km og 2,28 kr. pr. km for kørsel derover. Hvis du søger transportrabat via et Ungdomskort for studerende, er satsen 1,27 kr. pr. km pr. rejsedag.
Hvad skal jeg tage for kørsel?
Du får ikke kørselsfradrag for de første 24 km, og så får du 2,28 kr. pr. km, når du kører mellem 25-120 km. Hvis du kører over 120 km, så får du yderligere 1,14 kr.
Hvad er km-taksten for kørsel i egen bil?
Satserne for skattefri kørselsgodtgørelse for kørsel i egen bil i 2026 er 3,94 kr. pr. km for de første 20.000 km og 2,28 kr. pr. km for kørsel derover. Du kan læse de officielle detaljer hos SKAT.
Hvornår er man berettiget til kilometerpenge?
Betingelser for at få kilometerpenge: Strækning: Det er ikke muligt at køre med bus, tog eller metro på hele eller dele af strækningen mellem din bopæl og dit uddannelsessted. Det betyder typisk, at der fra din bopæl til første mulige offentlige transportmiddel skal være over 12 kilometer.
Hvad er den høje takst for kørsel?
Den høje kørselstakst (skattefri kørselsgodtgørelse for bil og motorcykel) er 3,94 kr. pr. kilometer i 2026. Den gælder for erhvervsmæssig kørsel op til 20.000 km pr. kalenderår.
Hvor mange kilometer skal man køre for at få fradrag?
Man skal have mere end 12 kilometer hver vej, hvilket svarer til en samlet daglig transport på over 24 kilometer tur/retur. Du kan læse mere om de præcise satser hos SKAT.
Hvad tager man for kørsel som selvstændig?
Så meget kan du få i kørselsfradrag som selvstændig
I 2022 er satsen for kørselsfradraget på 3,51 kr./km før d. 1/5 og på 3,70 kr./km efter d. 1/5 ved kørsel af mindre end 20.000 km/år. Kører du mere end 20.000 km/år, vil satsen for kørselsfradraget før d.