Otte passagerer blev dræbt, og 18 blev kvæstet, da den forreste del af et lyntog på vej mod København med 134 personer ombord blev ramt af en løsrevet transporttrailer fra et modkørende godstog. Togulykken var den mest alvorlige i Danmark i 30 år.
Hvor mange døde af at bygge Storebæltsbroen?
Det kommer frem, at tusindvis af italienere er blevet syge, og mindst 400 personer er døde som konsekvens af forurening fra det stålværk, der leverede stål til byggeriet af Storebæltsbroen. Indbyggerne i byen bliver i unormalt omfang syge af kræft samt hjerte- og lungesygdomme.
Hvor mange døde ved togulykken på Storebælt?
Togulykken på Storebælt onsdag den 2. januar 2019 kostede otte mennesker livet. Syv af dem sad i stillekupéen, hvor ulykken ramte værst. Det var her, den tomme sættevognstrailer borede sig ind gennem togsiden, efter traileren havde revet sig løs fra en godsvogn, der kom kørende fra Sjælland mod Fyn.
Er der nogensinde nogen, der er kørt ud over Storebæltsbroen?
506 gange har der været færdselsuheld på Storebæltsbroen, siden den blev indviet i juni 1998. Ti gange har broen været helt lukket som konsekvens af uheld og ulykker. Ifølge vicepolitiinspektøren har det i flere tilfælde været tæt på at ende helt galt.
Hvor mange milliarder kostede Storebæltsbroen?
Motorvejen over Storebælt blev åbnet 14. juni 1998, mens jernbanen åbnede året forinden, 1. juni 1997. De samlede anlægsomkostninger for hele Storebæltsprojektet beløb sig til 21,4 mia.
Togulykken ved Storebæltsbroen 2019 | Kort dokumentar
Hvor mange døde under opførelsen af Øresundsbroen?
Seks mennesker mistede livet og godt 2.000 medarbejdere blev udsat for en arbejdsulykke i forbindelse med byggeriet af den faste forbindelse over Storebælt.
Hvor meget tjener Storebæltsbroen på en dag?
I sin tid kostede storebæltsprojektet 26,5 milliarder kroner. Opgjort i løbende priser svarer det til cirka 38,1 milliarder kroner i dag. Samlet har Storebæltsbroen siden sin åbning indtjent godt 53 milliarder kroner fra bilister, der har krydset broen, mens baneindtægter løber op i 13 milliarder kroner.
Er Storebæltsbroen verdens længste bro?
Broens længde og højde
Storebæltsbroen er en imponerende konstruktion, der strækker sig over Storebælt og forbinder Sjælland med Fyn. Den består af to hovedkomponenter: Østbroen, som er en hængebro, og Vestbroen, som er en lavbro. Tilsammen udgør disse to dele en af verdens længste broer.
Hvornår er Storebæltsbroen betalt?
Hvornår gælden på Storebæltsbroen endeligt er afviklet, er flere gange blevet skubbet. Gælden er - som det er nu - først betalt i 2032. Det er, fordi broafgifterne bruges til at finansiere for mange nye infrastrukturprojekter, mener kritikere. Gælden på Storebæltsbroen er først betalt i 2032.
Hvem døde i togulykken?
- En 30-årig mand fra Aarhus.
- En 60-årig kvinde fra Odense.
- En 27-årig kvinde fra det centrale Fyn.
- 28-årige Line Grønnemose Henriksen fra det østlige Fyn.
- 59-årige Liss Rasmussen fra Storkøbenhavn.
- 30-årige Kasper Brix Bærndt fra Nordjylland bosat i Grønland.
- 51-årige Bo Schjørmann Wadsager fra det nordlige Fyn.
Hvornår kunne man sidst gå over Storebælt?
14. juni 1998. Bilfærgerne mellem Knudshoved og Halsskov sejlede deres sidste ture. Storebæltsforbindelsen var åben.
Hvornår kørte det første tog under Storebælt?
Den 6. april 1997 kørte det første godstog nemlig igennem den otte kilometer lange tunnel. - Vi har bundet Danmark tættere sammen. Transporttiden for millioner af danskere er blevet markant hurtigere, og så glider godstrafikken mellem øst og vest meget lettere.
Hvor mange døde i togulykken på Storebælt?
Ulykken kostede otte mennesker livet. Ingen enkeltstående personer eller nogen virksomheder vil strafferetligt blive draget til ansvar for togulykken på lavbroen over Storebælt 2. januar 2019. Det har anklagemyndigheden afgjort onsdag eftermiddag, oplyser Fyns Politi.
Hvor mange døde under byggeriet af Lillebæltsbroen?
Da den 1.700 meter lange bro endelig stod færdig i 1970, kunne man notere, at der var sket tre dødsfald i forbindelse med byggeriet.
Hvorfor lyser Storebæltsbroen blå?
Storebæltsbroen vil fredag aften lyses op i blåt til støtte for personer med prostatakræft. Det oplyser Sund & Bælt, der driver broen. Det sker i forbindelse med patientforeningen Propas markering af prostatakræft. Det blå lys tændes, når mørket bryder frem og fortsætter frem til midnat.
Hvor dybt er der i Storebælt?
Tunnelens væg er 40 cm tyk og består af i alt 62.500 betonelementer. Fra havets bund til oversiden af tunnelen er der mellem 12 m og 40 m. Tunnelen er på sit dybeste punkt 75 m under havoverfladen.
Hvad er verdens længste ord?
Det længste engelske ord er også det længste ord i hele verden. Det indeholder næsten 190,000 bogstaver. Det er det kemiske navn titin, det største kendte protein. Det længste ord i den engelske ordbog er dog kun på 45 bogstaver "pneumonoultramicroscopicsilicovolcanoconiosis", hvilket er betegnelsen for en lungesygdom.
Er sund og bælt statsejet?
Som statsejet aktieselskab arbejder vi altid langsigtet og helhedsorienteret. Sund & Bælt leverer analyser af mulige fremtidige trafikale forbindelser, vi etablerer finansieringen af de politisk besluttede løsninger, og vi står for projektering, anlæg, drift og vedligehold af anlæggene i deres samlede levetid.
Hvem ejer BroBizz?
Brobizz A/S er 100 procent ejet af Sund & Bælt Holding A/S. Tidligere blev Brobizz-aftalerne administreret af A/S Storebælt, men i 2013 blev alle Brobizz-aktiviteter overført til Brobizz A/S.
Hvem ejer Sprogø?
I dag er det A/S Storebælt, der ejer Sprogø, men både øen og kvindehjemmet er fredet. Indvendigt er der dog ikke mange spor efter den gamle anstalt: Gymnastiksalen er blevet konferencelokale, pigeværelserne erstattet af kontorer, og der er bygget flere ferielejligheder i de gamle bygninger.
Hvad har det kostet at bygge Storebæltsbroen?
De samlede byggeomkostninger var 21,4 mia. kr i 1988-kroner. Storebæltsforbindelsen er især kendt for sin markante højbro. Solnedgang bag højbroen Højbroen set fra Sprogø.
Hvorfor er broen ikke gratis?
Storebæltsbroen er idag den eneste vejstrækning hvor man i Danmark skal betale en ekstra afgift for at benytte vejstrækningen. Broens indtægter har allerede betalt anlægsomkostningerne stort set. Brugerbetaling for at passere broen idag går stort set i Statskassen.
Er der gæld i Storebæltsbroen?
Gælden på Storebæltsbroen er først betalt i 2032. Derudover skal indtægterne fra broen bruges til at vedligeholde anlægget. Det koster årligt cirka en halv milliard kroner. Indtægterne fra broafgiften bruges desuden til at finanisere nye infrastrukturprojekter.