Den bogføringspligtige skal opbevare bogførings- og regnskabsmateriale på betryggende vis i 5 år fra udgangen af det regnskabsår, som materialet vedrører. Virksomheder skal sikre sig mod, at regnskabsmaterialet ødelægges, bortskaffes eller forvanskes, ligesom det skal sikres mod fejl og misbrug.
Hvor mange regnskabsår skal man gemme?
Du skal gemme alle dine bilag i indeværende plus de følgende 5 regnskabsår. Bilag i et registreret bogføringssystem bliver opbevaret af udbyderen af systemet i indeværende plus 5 regnskabsår. Det er en stor fordel, fordi du så altid kan være sikker på, at du lever op til bogføringslovens opbevaringspligt.
Hvor længe skal man gemme dokumentation?
Materialet skal opbevares i mindst fem år efter udgangen af det år, hvori kontohaverens status blev fastlagt. Dette svarer til bogføringslovens krav om, at regnskabsmateriale skal opbevares i fem år efter udløbet af det pågældende regnskabsår (bogføringslovens § 10, stk. 1).
Hvor længe skal man opbevare regnskabsmaterialet?
Opbevare regnskabsmateriale på betryggende vis i 5 år fra udgangen af det regnskabsår, som materialet vedrører (§ 12) Sikre regnskabsmaterialet mod fejl, og mod at det ødelægges, bortskaffes, forvanskes eller misbruges (§ 13)
Hvor lang tid skal man gemme afdødes papirer?
Men som en slags tommelfingerregel kan kvitteringer, kontoudtog, selvangivelser og opgørelse af dødsboer først smides ud efter 20 år. Juridisk set er der ingen grund til at gemme et tidligere testamente, hvis der er oprettet et nyt, som tilbagekalder det andet, for i så fald er det første ikke længere gyldigt.
Hvor længe skal bilag og regnskaber gemmes?
Hvad gør man med afdødes regninger?
Håndtering af regninger ved dødsfald
Når en person afgår ved døden, skal der tages stilling til, hvad der skal ske med deres betalingsaftaler og eventuelle gæld. Når banken modtager besked om dødsfaldet, bliver afdødes konti automatisk spærret, og betalinger sættes i bero, indtil en skifteretsattest er udstedt.
Hvor længe skal man gemme regninger?
En faktura skal opbevares i 5 år
a. være en faktura, en kvittering eller andre vigtige dokumenter. Ifølge bogføringsloven, som de fleste erhvervsdrivende i Danmark er underlagt, skal en faktura opbevares i minimum 5 år fra den dato, hvor fakturaen er sendt.
Hvor mange år skal man gemme personlige papirer?
Der findes ingen officielle regler for hvor længe du skal gemme personlige skattepapirer, men for virksomheder er det 5 år. Den en det en regel mange bruger på personlige dokumenter vedr. skat, feriepenge, lønsedler etc. Registreringsattest på bil ( kun så længe du ejer den).
Hvor længe skal foreninger gemme regnskaber?
Når I har bilag på alle foreningens økonomiske handlinger, kan I forhindre, at der opstår tvivl om, hvad foreningens midler er brugt til. Bilagene er også grundlaget for jeres bogføring og dermed for regnskabet i jeres forening. Vi anbefaler, at I gemmer alle de originale, daterede bilag i mindst 5 år.
Hvor længe gemmer SKAT oplysninger?
5. Pligt til at opbevare datagrundlaget - info.skat.dk. Grundlaget for indberetning skal opbevares i 5 år efter reglerne i skatteindberetningslovens § 56, stk. 1.
Hvor mange år skal man gemme lønsedler?
Hvor længe skal jeg gemme lønsedler? Du skal gemme alle dine medarbejders lønsedler i fem år.
Hvor længe skal man gemme journaler?
Opbevaringsperioden for læger, tandlæger, kliniske tandteknikere, tandplejere, kiropraktorer, jordemødre og kliniske diætisters patientjournaler er mindst 10 år regnet fra den seneste optegnelse i patientjournalen. Hvorimod alle andre autoriserede sundhedspersoner skal opbevare deres patientjournaler i mindst 5 år.
Hvor længe skal man gemme sine skattepapirer?
Du skal gemme dit regnskab, bogføring og dine bilag i 5 år regnet fra udløbet af det regnskabsår, som materialet vedrører.
Hvor lang tid skal man gemme dokumenter?
Fra regnskabsår der begynder den 1. januar 2021 eller senere, skal danske selskaber opbevare deres selskabsdokumenter efter nye krav. Et af kravene er, at dokumenterne skal opbevares i minimum fem år fra udgangen af det regnskabsår, hvor dokumentet er udarbejdet.
Hvor længe skal man opbevare en faktura?
Ifølge Bogføringsloven er virksomheder forpligtet til at opbevare regnskabsmateriale i mindst fem år fra udgangen af det regnskabsår, materialet vedrører. Denne regel omfatter alle typer af bogføringsdokumenter, herunder fakturaer, kvitteringer og andre bilag.
Hvilke bilag skal gemmes elektronisk?
- Udstedelsesdato.
- Leverancens art.
- Beløb.
- Afsender og modtager, herunder navn, adresse, samt CVR-nummer eller SE-nummer.
- Oplysning om momsbeløbets størrelse.
- Betalingsoplysninger.
Hvor længe skal man gemme et regnskab?
Den bogføringspligtige skal opbevare bogførings- og regnskabsmateriale på betryggende vis i 5 år fra udgangen af det regnskabsår, som materialet vedrører. Virksomheder skal sikre sig mod, at regnskabsmaterialet ødelægges, bortskaffes eller forvanskes, ligesom det skal sikres mod fejl og misbrug.
Hvor længe skal bestyrelsesreferater gemmes?
Referater fra bestyrelsesmøder og generalforsamlinger skal som udgangspunkt arkiveres og opbevares på ubestemt tid. Dette er særligt vigtigt i ejer- andels- og grundejerforeninger, hvor beslutninger kan have stor betydning for ejendommens brug og dermed de enkelte medlemmers privatøkonomi.
Hvor mange penge må en forening have?
1. Foreninger med en omsætning under 50.000 kroner om året. Foreninger er ligesom virksomheder fritaget fra at betale moms af eventuelle salg af ydelser og varer, når foreningen sælger for under 50.000 kroner årligt. Det betyder altså, at I over 12 måneder ikke må have solgt for mere end 50.000 kroner.
Hvad gør man med personlige papirer?
Du kan enten selv rive dine private papirer i stykker og aflevere dem i din beholder til papir. Eller du kan aflevere dine fortrolige papirer på genbrugsstationen under fuld sikkerhed.
Hvor lang tid må dit pengeinstitut gemme personoplysninger?
Egen bank må mig bekendt gemme sine oplysninger ubegrænset. Der gælder den normale forældelsesfrist på 5 år ikke.
Hvor længe skal man gemme årsopgørelser?
marts 2025. Her kan du se, om du skal have penge tilbage eller har betalt for lidt i skat sidste år. Fristen for at rette årsopgørelsen for 2024 er 1. maj 2025.
Hvor længe skal man gemme kontoudtog?
I Danmark skal virksomheder opbevare alle bilag, som kontoudtog anses for at være, i mindst 5 år. Dette krav sikrer, at virksomhederne kan fremlægge nødvendige dokumenter ved eventuelle revisioner eller finansielle undersøgelser.
Hvor længe skal man gemme patientjournaler?
Læger, tandlæger, kiropraktorer, jordemødre, kliniske diætister, kliniske tandteknikere og tandplejere skal opbevare deres patientjournaler i mindst 10 år (opbevaringsperioden), jf. dog stk. 5. Stk.
Hvor lang tid skal man gemme fragtbreve?
Hvor længe skal fragtbreve gemmes? Der findes ingen regler om hvor længe fragtbreve skal opbevares.