Reparationer kan du klage over i op til tre år. Det gælder både, når du får repareret en vare, der er mere end to år gammel, og når reparationen sker inden for de to års reklamationsret. Gem kvitteringen for din reparation. Så har du et bevis, hvis du får behov for at klage.
Hvor lang garanti er der på reservedele?
Svar: Som udgangspunkt er der også reklamationsret i henhold til købeloven på reservedele. Man kan således altid klage inden, der er gået 2 år, hvis der er mangler ved en reservedel.
Er der altid 2 års garanti?
Ifølge EU-lovgivningen skal du give forbrugeren en garanti på mindst 2 år (lovpligtig garanti), som skal sikre ham eller hende mod mangelfulde varer og varer, der ikke ser ud som eller fungerer som annonceret. I visse lande kan lovgivningen kræve, at du giver længere garanti.
Hvor længe må en reparation vare?
Som udgangspunkt har sælgeren kun ét forsøg til at reparere din vare, og dette skal ske inden for rimelig tid. Rimelig tid er 1-2 uger. Er det en særlig kompliceret fejl, eller stiller sælgeren en lånegenstand til rådighed, kan sælgeren have flere forsøg eller længere tid til at reparere.
Hvor lang tid garanti er der på vare?
Købeloven giver dig 2 års reklamationsret, og det er ikke muligt at aftale en kortere frist, eller at reklamationsretten ikke gælder for alle dele af varen.
Håndtering af garantireparationer hos bilforhandleren / Sådan vinder du
Er der garanti på reparationer?
Reparationer kan du klage over i tre år
Reparationer kan du klage over i op til tre år. Det gælder både, når du får repareret en vare, der er mere end to år gammel, og når reparationen sker inden for de to års reklamationsret. Gem kvitteringen for din reparation. Så har du et bevis, hvis du får behov for at klage.
Hvor lang tid skal en håndværker give garanti?
Når der er tale om aftaler og arbejder udført for en privat person, eller en forbruger som “vi” også , så er garantien på 10 år for skjulte fejl og mangler. Hvilket blot hører under den almindelige forældelsesfrist.
Hvor mange gange må et firma reparere en vare?
Som udgangspunkt har en sælger 1-2 forsøg til at reparere en fejl og bringe varen i orden, når fejlen er sælgerens ansvar.
Hvor længe skal man kunne få reservedele?
For nye køle/fryseapparater og opvaskemaskiner til husholdninger skal der være adgang til reservedele i mindst 7 år. Reservedele skal kunne udskiftes ved hjælp af værktøj, der kan købes i almindelig handel, og uden at gøre permanent skade på apparatet.
Hvornår gælder reklamationsretten ikke?
Reklamationsret er en rettighed
Opstår fejlen 1,5 år efter du købte varen, kan du reklamere til sælgeren, men er fejlen først opstået efter de to år, har du ikke længere ret til at reklamere – heller ikke selvom sælgeren er ansvarlig for fejlen.
Hvad er forskellen på garanti og reklamation?
Reklamationsretten i henhold til købeloven giver ret til at reklamere over fejl inden for de første 2 år, men det er stadig et krav ifølge købeloven, at fejlen var tilstede på købstidspunktet (men måske først har vist sig ved senere brug). En garanti dækker som udgangspunkt også fejl, som opstår efter købstidspunktet.
Hvornår skal der stilles garanti?
Det er normalt aftalt i købsaftalen hvornår bankgarantien skal stilles. Typisk skal den stilles 8-10 hverdage efter at begge parter har underskrevet købsaftalen. Bankgarantien kan ikke stilles før der er indgået en aftale, og det er derfor ikke nok, at det kun er dig eller sælger der har underskrevet aftalen.
Hvad betyder 12 måneders garanti?
De første 12 måneder gælder formodningsreglen ved køb af brugte biler. Det betyder, at der i sagen formodes, at bilen havde fejl, da du købte den. Forhandleren skal derfor, i løbet af de første 12 mdr. efter leveringen, bevise at en fejl ikke var til stede, hvis sælgeren ikke vil dække reklamationen.
Er der 2 års garanti på elektronik?
Ifølge købeloven har du to års reklamationsret. Derudover kan der være en garanti på produktet. Forsikringen vil typisk have en længere løbetid end reklamationsretten eller den garanti, der muligvis er på varen. Tænk derfor på, hvor lang levetid det produkt, du køber, forventes at have.
Er der garanti på service?
Sådan beholder du garantien på din bil. Du beholder fabriksgarantien på din bil, hvis du får lavet service på din bil efter bilproducentens forskrifter, og det gælder både ved autoriserede værksteder og frie værksteder.
Hvem har bevisbyrden ved reklamation?
Garanti-udstederen har bevisbyrden ved garanti
Køber du en vare med garanti, er det altid op til den, der har givet dig garantien (sælgeren eller producenten) at bevise, at den fejl der opstået ikke er dækket af garantien.
Er der garanti på reservedele?
Et værksted kan give garanti på såvel reservedelene som på det udførte reparationsarbejde. Det er en ekstra service fra værkstedets side, som medfører at opstår der fejl, så dækker garantien udbedringen.
Hvornår har man krav på en ny vare?
Sælgeren har som udgangspunkt et forsøg til at løse fejl på varen. Lykkes det ikke inden for rimelig tid – højest et par uger - kan du få hævet købet og kræve pengene tilbage. Sælgeren kan dog have to til tre forsøg, hvis det for eksempel drejer sig om en "periodisk fejl", som kan være svær at lokalisere.
Hvad er afhjælpning?
Afhjælpning er en misligholdelsesbeføjelse forbrugeren har ved fx en mangel ved den købte salgsgenstand, eller den leverede tjenesteydelse. Formålet med afhjælpning er, at salgsgenstanden bliver kontraktmæssig, således at forbrugeren dermed stilles lige så godt, som hvis der fra start var leveret en mangelfri ydelse.
Hvor længe må en reklamation tage?
Du har to års reklamationsret på varen, hvis fejlen var til stede på købstidspunktet. Varen er til reparation - hvor længe må det tage? Der er grænser for, hvor længe butikken kan have varen til reparation, hvis fejlen er omfattet af den toårige reklamationsret.
Hvad er en faktisk mangel?
En juridisk term, der referer til en fejl eller mangel ved en vare eller en tjenesteydelse, som påvirker varens eller tjenesteydelsens anvendelighed og værdi.
Kan man nægte at betale en håndværker?
Som udgangspunkt må du kun nægte at betale det beløb, som svarer til manglen eller det arbejde, der endnu ikke er udført. Således at du kan få en anden håndværker til at udføre det.
Er der garanti på elektrikerarbejde?
Gå altid efter el-mærket, når du har brug for en autoriseret elinstallatør. Det er din sikkerhed for, at du får leveret et professionelt stykke arbejde, og at de udførte installationer til enhver tid er af højeste kvalitet.
Hvor meget må et tilbud afvige?
Hvor meget må et overslag afvige? Der findes ingen formelle regler for, hvor meget et overslag må afvige i den reelle pris. Som vi så ovenfor, er der dog generel konsensus om, at hvis prisen stiger med mere end 15% fra det oprindelige overslag, skal bygherren involveres.