Du skal gemme dit regnskab, bogføring og dine bilag i 5 år regnet fra udløbet af det regnskabsår, som materialet vedrører. Regnskabsmaterialet for 2011 skal du fx opbevare til og med 31. december 2016 – også selv om din virksomhed stopper inden.
Hvor længe skal man opbevare skattepapirer?
Den bogføringspligtige skal opbevare bogførings- og regnskabsmateriale på betryggende vis i 5 år fra udgangen af det regnskabsår, som materialet vedrører.
Hvor lang tid skal man gemme afdødes papirer?
Men som en slags tommelfingerregel kan kvitteringer, kontoudtog, selvangivelser og opgørelse af dødsboer først smides ud efter 20 år. Juridisk set er der ingen grund til at gemme et tidligere testamente, hvis der er oprettet et nyt, som tilbagekalder det andet, for i så fald er det første ikke længere gyldigt.
Hvor mange år skal man gemme skattepapirer?
Opbevaringspligtens periode for regnskabsmaterialet er 5 år efter udløbet af de pågældende regnskabsår.
Hvilke bilag skal gemmes elektronisk?
- Udstedelsesdato.
- Leverancens art.
- Beløb.
- Afsender og modtager, herunder navn, adresse, samt CVR-nummer eller SE-nummer.
- Oplysning om momsbeløbets størrelse.
- Betalingsoplysninger.
Skatteopgørelser: Hvor længe skal du opbevare dem?
Hvor længe gemmer SKAT oplysninger?
5. Pligt til at opbevare datagrundlaget - info.skat.dk. Grundlaget for indberetning skal opbevares i 5 år efter reglerne i skatteindberetningslovens § 56, stk. 1.
Hvor lang tid skal papir gemmes?
Kvitteringer og regnskab lavet i forbindelse med forsikring skal gemmes i 3 år. Der findes ingen officielle regler for hvor længe du skal gemme personlige skattepapirer, men for virksomheder er det 5 år. Den en det en regel mange bruger på personlige dokumenter vedr. skat, feriepenge, lønsedler etc.
Hvor længe skal man gemme regninger?
En faktura skal opbevares i 5 år
a. være en faktura, en kvittering eller andre vigtige dokumenter. Ifølge bogføringsloven, som de fleste erhvervsdrivende i Danmark er underlagt, skal en faktura opbevares i minimum 5 år fra den dato, hvor fakturaen er sendt.
Hvor længe skal man gemme sine lønsedler?
Når du har tjekket lønsedlen, skal du gemme den i mindst 5 år. Lønsedlen er din dokumentation overfor både din arbejdsgiver og SKAT. Se også Hjælp fra Faglig hjælp og Retssager.
Hvor længe må man ligge død i eget hjem?
Hvor længe må afdøde ligge inden en ceremoni? Som hovedregel skal bisættelsen eller begravelsen efter dødsfald afholdes indenfor 8 dage (dødsdagen medregnet). Det er en af årsagerne til at det er vigtigt hurtigt at indgive en anmeldelse af dødsfald så vi kan planlægge ceremonien.
Hvor længe skal man gemme sine kvitteringer?
Hvor længe skal jeg gemme kvitteringen? Gem kvitteringen, indtil du skiller dig af med produktet. Du kan få brug for den, hvis du en dag skal sælge varen videre, eller hvis du skal have erstatning af forsikringsselskabet. Du skal også bruge din kvittering, hvis din vare går i stykker, og du vil reklamere over den.
Hvad gør man med afdødes regninger?
Håndtering af regninger ved dødsfald
Når en person afgår ved døden, skal der tages stilling til, hvad der skal ske med deres betalingsaftaler og eventuelle gæld. Når banken modtager besked om dødsfaldet, bliver afdødes konti automatisk spærret, og betalinger sættes i bero, indtil en skifteretsattest er udstedt.
Hvor mange år skal man gemme dokumenter?
Fra regnskabsår der begynder den 1. januar 2021 eller senere, skal danske selskaber opbevare deres selskabsdokumenter efter nye krav. Et af kravene er, at dokumenterne skal opbevares i minimum fem år fra udgangen af det regnskabsår, hvor dokumentet er udarbejdet.
Hvor længe skal man gemme fragtbreve?
Hvor længe skal fragtbreve gemmes? Der findes ingen regler om hvor længe fragtbreve skal opbevares.
Hvor længe kan man indberette fradrag?
Fristen for at rette årsopgørelsen for 2024 er 1. maj 2025. Hvis du skal give oplysninger, inden der dannes en årsopgørelse, skal du senest oplyse den 1. juli. Når du har oplyst og godkendt indberetningen, vil årsopgørelsen blive dannet. Du kan så se, om du skal betale mere i skat eller have penge tilbage.
Hvor længe må man gemme en personalesag?
Nej, reglerne for databeskyttelse fastsætter ikke en specifik slettefrist. Man skal opbevare oplysningerne så længe, der er et behov for det - men ikke længere. Datatilsynet har i flere konkrete sager udtalt, at hensynet til at kunne dokumentere historikken i en personalesag måtte anses for et sagligt formål.
Hvilke bilag skal gemmes?
Du skal gemme alle dine bilag i indeværende plus de følgende 5 regnskabsår. Bilag i et registreret bogføringssystem bliver opbevaret af udbyderen af systemet i indeværende plus 5 regnskabsår. Det er en stor fordel, fordi du så altid kan være sikker på, at du lever op til bogføringslovens opbevaringspligt.
Hvor længe skal man opbevare kvitteringer?
Ifølge Bogføringsloven skal kvitteringer opbevares i mindst fem år. Med de nye regler kan de opbevares elektronisk i stedet for fysisk.
Hvor længe skal man gemme en journal?
Opbevaringsperioden for læger, tandlæger, kliniske tandteknikere, tandplejere, kiropraktorer, jordemødre og kliniske diætisters patientjournaler er mindst 10 år regnet fra den seneste optegnelse i patientjournalen. Hvorimod alle andre autoriserede sundhedspersoner skal opbevare deres patientjournaler i mindst 5 år.
Kan man bytte tøj uden bon?
Butikker kan kræve, at du medbringer en original, udprintet kvittering, hvis en vare skal byttes til kontanter eller en anden vare. Omvendt kan du klare dig med en elektronisk kvittering eller et billede af din bon, hvis din vare går i stykker, og den skal repareres.
Hvor længe skal man gemme kontoudtog?
I Danmark skal virksomheder opbevare alle bilag, som kontoudtog anses for at være, i mindst 5 år. Dette krav sikrer, at virksomhederne kan fremlægge nødvendige dokumenter ved eventuelle revisioner eller finansielle undersøgelser.
Hvor længe skal man gemme kontrakter?
Der står i forældelseslovens § 5: "§ 4. Forældelsesfristen er 5 år ved fordringer, som støttes på aftale om udførelse af arbejde som led i et ansættelsesforhold." Normalt skal I derfor gemme ansættelseskontrakten i op til 5 år efter fratrædelse.
Hvad er vigtige papirer?
I kategorien papirrod finder man alt fra skole- & uddannelsespapirer, notater, fakturaer og kvitteringer, børnetegninger, løse madopskrifter, brochurer, vigtige papirer som dåbsattester, skøder, registreringsattester, fotografier, reklamer, aviser, blade og magasiner, forsikringspapirer, bankudskrifter etc.
Hvor lang tid tager papir om at nedbryde?
Mens plasten tager hundrede af år om at nedbryde, kan papirdelen tage to år om at nedbryde. Faktisk er papir og pap noget af det letteste at genanvende, så at cigaretpakkerne ender deres dage i naturen og på gaderne er i høj grad et spild af gode ressourcer.