Nej, reglerne for databeskyttelse fastsætter ikke en specifik slettefrist. Man skal opbevare oplysningerne så længe, der er et behov for det - men ikke længere. Datatilsynet har i flere konkrete sager udtalt, at hensynet til at kunne dokumentere historikken i en personalesag måtte anses for et sagligt formål.
Hvor længe gemmes en personalesag?
Opbevaring af oplysninger om dig
Dette betyder, at så længe man er ansat, opbevares den samlede personalesag. Der vil kunne være retlig brug for dokumenterne i en personalesag i op til 10 år efter fratrædelse. Herefter arkiveres personalesagen i Stadsarkivet, og kommunen har ikke længere adgang til dokumenterne.
Hvor længe må man gemme personoplysninger?
Du må opbevare personoplysninger, så længe det er nødvendigt for det formål, de er indsamlet til. Dvs. at du kan opbevare projektbeskrivelsen, så længe du arbejder med den eller med det efterfølgende bevilgede projekt. Derefter skal den slettes.
Hvornår skal man slette persondata?
Du skal stadig huske at slette personoplysninger, når det ikke længere er nødvendigt for dig at have dem af hensyn til de formål, du behandler oplysningerne med. Her kan det være en fordel at fastsætte slettefrister. er rettigheder, der skal beskytte privat- livet hos personer, hvis oplysninger bliver behandlet.
Hvor længe skal man gemme private papirer?
Kvitteringer og regnskab lavet i forbindelse med forsikring skal gemmes i 3 år. Der findes ingen officielle regler for hvor længe du skal gemme personlige skattepapirer, men for virksomheder er det 5 år. Den en det en regel mange bruger på personlige dokumenter vedr. skat, feriepenge, lønsedler etc.
Hvor længe skal HR opbevare medarbejderregistreringer?
Hvad gør man med personlige papirer?
Du kan enten selv rive dine private papirer i stykker og aflevere dem i din beholder til papir. Eller du kan aflevere dine fortrolige papirer på genbrugsstationen under fuld sikkerhed.
Hvor lang tid skal man gemme afdødes papirer?
Men som en slags tommelfingerregel kan kvitteringer, kontoudtog, selvangivelser og opgørelse af dødsboer først smides ud efter 20 år. Juridisk set er der ingen grund til at gemme et tidligere testamente, hvis der er oprettet et nyt, som tilbagekalder det andet, for i så fald er det første ikke længere gyldigt.
Kan man altid få slettet sine personoplysninger?
Oplysningerne skal ikke slettes
Politikeren kræver, at historien fjernes, fordi den behandler hans personoplysninger. Da personoplysningerne benyttes til at udøve jeres ytringsfrihed, er jeres virksomhed/organisation i princippet ikke forpligtet til at slette disse oplysninger.
Hvornår er der brud på persondatasikkerheden?
I databeskyttelsesforordningen defineres et brud på persondatasikkerheden på denne måde: ”Et brud på sikkerheden, der fører til hændelig eller ulovlig tilintetgørelse, tab, ændring, uautoriseret videregivelse af eller adgang til personoplysninger, der er transmitteret, opbevaret eller på anden måde behandlet".
Hvor længe skal kommunen gemme sagsakter?
Alle kommuner har oplyst at sagsakter bliver bevaret i mindst 5 år. Der er ikke indgået deciderede aftaler med hver enkelt kommune om opbevaring.
Er navn og adresse personfølsomme oplysninger?
Oplysninger om navn og adresse er som udgangspunkt hverken følsomme eller fortrolige personoplysninger, og derfor vil risikoen for den registrerede (den der videregives oplysninger om) som regel være forholdsvist lille, hvorfor e-mailen ikke behøver at være krypteret.
Hvor længe skal man gemme dokumentation?
Materialet skal opbevares i mindst fem år efter udgangen af det år, hvori kontohaverens status blev fastlagt. Dette svarer til bogføringslovens krav om, at regnskabsmateriale skal opbevares i fem år efter udløbet af det pågældende regnskabsår (bogføringslovens § 10, stk. 1).
Kan en privatperson være dataansvarlig?
En dataansvarlig kan være enten en fysisk person, en juridisk person (selskab), en offentlig myndighed, en institution eller et andet organ.
Hvem må se min personalesag?
Aktindsigt i egen sag reguleres af forvaltningslovens § 10. Af denne fremgår at man har ret til at se samtlige akter i ens egen personalesag. Undtaget er dog hvilke andre ansøgere, der har søgt samme stilling, som den man besidder.
Hvor længe skal data opbevares?
Bogføringsloven siger nemlig, at du skal opbevare regnskabsmateriale i 5 år fra udgangen af det regnskabsår, materialet vedrører. Hvis du ikke på baggrund af anden lovgivning skal gemme personoplysninger, så er det reglerne i GDPR, der afgør, hvor længe du må gemme oplysningerne.
Hvor længe skal kommunen gemme dokumenter?
Sagsmateriale skal dog altid opbevares, så længe der er administrativt behov for det. § 8. Arkivalier, der skal bevares i henhold til bestemmelserne, kan afleveres til landsarkiverne, sædvanligvis når arkivalierne er 30 år gamle, medmindre det i bilaget er bestemt, at aflevering skal ske tidligere.
Hvad er årsagen til langt de fleste brud på persondatasikkerheden i Danmark?
De fleste sikkerhedsbrud er pga.
Det viser, at sikkerhedshændelser ofte handler om adfærd. Utilsigtede hændelser udgør over 80% af de rapporterede overtrædelser, som Datatilsynet har modtaget. Det giver derfor ud fra en risikovurdering mening at fokusere på, hvordan man kan undgå alle disse GDPR-brud.
Er fødselsdag personfølsom oplysning?
Er fødselsdag personfølsom oplysning? Nej - først og fremmest er der hverken i GDPR eller Databeskyttelsesloven noget, der hedder "personfølsomme oplysninger".
Hvad er bøden for brud på GDPR?
Reglerne siger at mindre alvorlige overtrædelser kan koste en virksomhed op til €10 mio. eller 2% af dens årlige omsætning, og at alvorligere overtrædelser kan koste helt op til €20 mio. eller 4% af dens årlige omsætning. Det er altså overtrædelsens karakter der bestemmer bødens størrelse.
Hvor længe må man beholde personoplysninger?
Det korte svar er, at du må opbevare persondata så længe, at du: har en "lovhjemmel" (har fået lov til det fx med samtykke, eller fordi det står i loven), og. du har et "legitimt formål" med opbevaringen.
Hvorfor kan kommunen ikke slette personoplysninger?
Opbevaring af dine personoplysninger
Oplysninger vil som udgangspunkt skulle arkiveres af kommunen, hvorfor disse ikke kan slettes, før kommunen efter arkivreglerne har fået en såkaldt kassationshjemmel hertil, og der samtidig ikke længere er et retligt eller administrativt behov for at gemme oplysningerne.
Hvad er særlige personoplysninger?
Følsomme/særlige kategorier af personoplysninger
Race eller etnisk oprindelse. Politisk, religiøs eller filosofisk overbevisning. Fagforeningsmæssigt tilhørsforhold. Behandling af genetiske data og/eller biometriske data med det formål entydigt at identificere en fysisk person.
Hvad gør man med afdødes regninger?
Håndtering af regninger ved dødsfald
Når en person afgår ved døden, skal der tages stilling til, hvad der skal ske med deres betalingsaftaler og eventuelle gæld. Når banken modtager besked om dødsfaldet, bliver afdødes konti automatisk spærret, og betalinger sættes i bero, indtil en skifteretsattest er udstedt.
Hvor længe gemmes lægejournaler efter død?
Der kan 75 år efter en persons død gives adgang til vedkommendes journal til eksempelvis slægtsforskere eller andre med en interesse i sagen.
Hvor mange år skal man gemme dokumenter?
Fra regnskabsår der begynder den 1. januar 2021 eller senere, skal danske selskaber opbevare deres selskabsdokumenter efter nye krav. Et af kravene er, at dokumenterne skal opbevares i minimum fem år fra udgangen af det regnskabsår, hvor dokumentet er udarbejdet.