Den bogføringspligtige skal opbevare bogførings- og regnskabsmateriale på betryggende vis i 5 år fra udgangen af det regnskabsår, som materialet vedrører. Virksomheder skal sikre sig mod, at regnskabsmaterialet ødelægges, bortskaffes eller forvanskes, ligesom det skal sikres mod fejl og misbrug.
Hvor længe skal man gemme dokumentation?
Materialet skal opbevares i mindst fem år efter udgangen af det år, hvori kontohaverens status blev fastlagt. Dette svarer til bogføringslovens krav om, at regnskabsmateriale skal opbevares i fem år efter udløbet af det pågældende regnskabsår (bogføringslovens § 10, stk. 1).
Hvor længe skal foreninger gemme regnskaber?
Når I har bilag på alle foreningens økonomiske handlinger, kan I forhindre, at der opstår tvivl om, hvad foreningens midler er brugt til. Bilagene er også grundlaget for jeres bogføring og dermed for regnskabet i jeres forening. Vi anbefaler, at I gemmer alle de originale, daterede bilag i mindst 5 år.
Hvor længe skal skattepapirer gemmes?
Der findes ingen officielle regler for hvor længe du skal gemme personlige skattepapirer, men for virksomheder er det 5 år. Den en det en regel mange bruger på personlige dokumenter vedr. skat, feriepenge, lønsedler etc. Registreringsattest på bil ( kun så længe du ejer den).
Hvor længe skal man opbevare dokumenter?
Fra regnskabsår der begynder den 1. januar 2021 eller senere, skal danske selskaber opbevare deres selskabsdokumenter efter nye krav. Et af kravene er, at dokumenterne skal opbevares i minimum fem år fra udgangen af det regnskabsår, hvor dokumentet er udarbejdet.
LAGER OG OMKOSTNINGER PÅ SOLGT VARER
Hvor længe skal jeg gemme mit regnskab?
Den bogføringspligtige skal opbevare bogførings- og regnskabsmateriale på betryggende vis i 5 år fra udgangen af det regnskabsår, som materialet vedrører. Virksomheder skal sikre sig mod, at regnskabsmaterialet ødelægges, bortskaffes eller forvanskes, ligesom det skal sikres mod fejl og misbrug.
Hvor længe skal man gemme sine lønsedler?
Når du har tjekket lønsedlen, skal du gemme den i mindst 5 år. Lønsedlen er din dokumentation overfor både din arbejdsgiver og SKAT. Se også Hjælp fra Faglig hjælp og Retssager.
Hvor lang tid skal man gemme afdødes papirer?
Men som en slags tommelfingerregel kan kvitteringer, kontoudtog, selvangivelser og opgørelse af dødsboer først smides ud efter 20 år. Juridisk set er der ingen grund til at gemme et tidligere testamente, hvis der er oprettet et nyt, som tilbagekalder det andet, for i så fald er det første ikke længere gyldigt.
Hvor længe skal man gemme sin selvangivelse?
Grundlaget for indberetning skal opbevares i 5 år efter reglerne i skatteindberetningslovens § 56, stk.
Er årsrapport og årsregnskab det samme?
En årsrapport er en redegørelse for virksomhedens økonomi og fremdrift og består bl. a. af et årsregnskab.
Hvor længe skal bestyrelsesreferater gemmes?
Referater fra bestyrelsesmøder og generalforsamlinger skal som udgangspunkt arkiveres og opbevares på ubestemt tid. Dette er særligt vigtigt i ejer- andels- og grundejerforeninger, hvor beslutninger kan have stor betydning for ejendommens brug og dermed de enkelte medlemmers privatøkonomi.
Hvor mange penge må en forening have?
1. Foreninger med en omsætning under 50.000 kroner om året. Foreninger er ligesom virksomheder fritaget fra at betale moms af eventuelle salg af ydelser og varer, når foreningen sælger for under 50.000 kroner årligt. Det betyder altså, at I over 12 måneder ikke må have solgt for mere end 50.000 kroner.
Hvor længe skal kvitteringer gemmes?
Ifølge Bogføringsloven skal kvitteringer opbevares i mindst fem år. Med de nye regler kan de opbevares elektronisk i stedet for fysisk.
Hvor længe skal man gemme kontoudtog?
I Danmark skal virksomheder opbevare alle bilag, som kontoudtog anses for at være, i mindst 5 år. Dette krav sikrer, at virksomhederne kan fremlægge nødvendige dokumenter ved eventuelle revisioner eller finansielle undersøgelser.
Hvor længe skal man gemme journaler?
Opbevaringsperioden for læger, tandlæger, kliniske tandteknikere, tandplejere, kiropraktorer, jordemødre og kliniske diætisters patientjournaler er mindst 10 år regnet fra den seneste optegnelse i patientjournalen. Hvorimod alle andre autoriserede sundhedspersoner skal opbevare deres patientjournaler i mindst 5 år.
Hvor længe skal regnskab gemmes?
Den bogføringspligtige skal opbevare regnskabsmaterialet på betryggende vis i 5 år fra udgangen af det regnskabsår, materialet vedrører. Opbevaringen skal ske på en måde, som i hele opbevaringsperioden muliggør en selvstændig og entydig fremfinding af det pågældende regnskabsmateriale.
Kan skat gå 10 år tilbage?
Skatte- og afgiftskrav, der er afledt af en ansættelse, der efter fristreglerne i SFL §§ 27 og 32 kan foretages uden for den ordinære ansættelsesfrist på 3 år, er ikke undergivet den korte forældelsesfrist på 3 år, men alene en absolut forældelsesfrist på 10 år. SFL § 34 a, stk. 4 - forældelsesfristen er 10 år.
Kan man trække restaurantbesøg fra i skat?
Forplejning på restaurant (repræsentationsmoms)
Du kan også trække 100 % af momsen fra de udgifter, som virksomheden afholder internt i virksomheden og for forretningsforbindelser. Holder virksomheden møder for egne ansatte ude i byen, kan du trække 25% af momsen fra.
Hvad gør man med afdødes regninger?
Håndtering af regninger ved dødsfald
Når en person afgår ved døden, skal der tages stilling til, hvad der skal ske med deres betalingsaftaler og eventuelle gæld. Når banken modtager besked om dødsfaldet, bliver afdødes konti automatisk spærret, og betalinger sættes i bero, indtil en skifteretsattest er udstedt.
Hvor længe gemmes lægejournaler efter død?
Der kan 75 år efter en persons død gives adgang til vedkommendes journal til eksempelvis slægtsforskere eller andre med en interesse i sagen.
Hvad sker der med ens CPR-nummer, når man dør?
personer, der er skattepligtige, eller som skal registreres i en dansk kirkebog. Personer, der dør, forsvinder eller udvandrer, bliver fortsat stående i CPR. For tiden omfatter CPR oplysninger om ca. 8,4 mio.
Hvor længe må man gemme en personalesag?
Nej, reglerne for databeskyttelse fastsætter ikke en specifik slettefrist. Man skal opbevare oplysningerne så længe, der er et behov for det - men ikke længere. Datatilsynet har i flere konkrete sager udtalt, at hensynet til at kunne dokumentere historikken i en personalesag måtte anses for et sagligt formål.
Hvilke bilag skal gemmes digitalt?
- udstedelsesdato.
- leverancens art.
- beløb.
- navn, adresse og CVR- eller SE-nummer på køber og sælger.
- momsbeløbet.
- betalingsoplysninger.
Hvor længe gemmer skat oplysninger?
For den gennemsnitlige skatteyder findes der ingen bestemmelser om, hvor lang tid der af hensyn til Skat skal opbevares dokumentation. Erhvervsdrivende skal efter mindstekravsbekendtgørelsen opbevare bogførings- og regnskabsmateriale i fem år fra udløbet af et givent regnskabsår.