Den bogføringspligtige skal opbevare bogførings- og regnskabsmateriale på betryggende vis i 5 år fra udgangen af det regnskabsår, som materialet vedrører. Virksomheder skal sikre sig mod, at regnskabsmaterialet ødelægges, bortskaffes eller forvanskes, ligesom det skal sikres mod fejl og misbrug.
Hvornår må man smide bilag ud?
I 2022 er der vedtaget en ny bogføringslov, der skal gøre op med virksomheders fysiske bilag og gamle ringbind – for over de næste år, skal alle opbevare deres bilag digitalt, ifølge den nye lov. Erhvervsstyrelsen har udarbejdet en vejledning til Bogføringsloven, der opstiller de generelle krav til bogføring.
Hvilke bilag skal gemmes?
Du skal gemme alle dine bilag i indeværende plus de følgende 5 regnskabsår. Bilag i et registreret bogføringssystem bliver opbevaret af udbyderen af systemet i indeværende plus 5 regnskabsår. Det er en stor fordel, fordi du så altid kan være sikker på, at du lever op til bogføringslovens opbevaringspligt.
Hvor længe skal man gemme regninger?
En faktura skal opbevares i 5 år
a. være en faktura, en kvittering eller andre vigtige dokumenter. Ifølge bogføringsloven, som de fleste erhvervsdrivende i Danmark er underlagt, skal en faktura opbevares i minimum 5 år fra den dato, hvor fakturaen er sendt.
Hvor lang tid skal man gemme dokumenter?
Fra regnskabsår der begynder den 1. januar 2021 eller senere, skal danske selskaber opbevare deres selskabsdokumenter efter nye krav. Et af kravene er, at dokumenterne skal opbevares i minimum fem år fra udgangen af det regnskabsår, hvor dokumentet er udarbejdet.
Hvor længe skal bilag og regnskaber gemmes?
Hvor længe skal man gemme personlige papirer?
Kvitteringer og regnskab lavet i forbindelse med forsikring skal gemmes i 3 år. Der findes ingen officielle regler for hvor længe du skal gemme personlige skattepapirer, men for virksomheder er det 5 år. Den en det en regel mange bruger på personlige dokumenter vedr. skat, feriepenge, lønsedler etc.
Hvor mange år skal man gemme lønsedler?
Hvor længe skal jeg gemme lønsedler? Du skal gemme alle dine medarbejders lønsedler i fem år.
Hvor lang tid skal man gemme afdødes papirer?
Men som en slags tommelfingerregel kan kvitteringer, kontoudtog, selvangivelser og opgørelse af dødsboer først smides ud efter 20 år. Juridisk set er der ingen grund til at gemme et tidligere testamente, hvis der er oprettet et nyt, som tilbagekalder det andet, for i så fald er det første ikke længere gyldigt.
Hvad siger den nye bogføringslov?
Den nye bogføringslov betyder, at flertallet af virksomheder på et tidspunkt har pligt til at bruge et digitalt bogføringssystem eller en ekstern bogholder. Det indebærer konkret, at du skal sikre, at din virksomheds: transaktioner bogføres i et digitalt bogføringssystem, og at du har en procedure for dette.
Hvor lang tid skal man gemme fragtbreve?
Hvor længe skal fragtbreve gemmes? Der findes ingen regler om hvor længe fragtbreve skal opbevares.
Hvor længe gemmer skat oplysninger?
5. Pligt til at opbevare datagrundlaget - info.skat.dk. Grundlaget for indberetning skal opbevares i 5 år efter reglerne i skatteindberetningslovens § 56, stk. 1.
Hvor længe skal man opbevare en faktura?
Ifølge Bogføringsloven er virksomheder forpligtet til at opbevare regnskabsmateriale i mindst fem år fra udgangen af det regnskabsår, materialet vedrører. Denne regel omfatter alle typer af bogføringsdokumenter, herunder fakturaer, kvitteringer og andre bilag.
Hvordan skal et bilag se ud?
Bilagene kan indeholde en lang række ting såsom billeder, tabeller, artikeludskrifter, noder, skærmprints fra websites, grafer m.m., som du finder nyttigt for forståelsen af argumentationen i din opgave. Bilagene er elementer, som er for omfangsrige til, at de kan indgå i selve opgaven.
Hvor længe skal man gemme bilag privat?
Den bogføringspligtige skal opbevare bogførings- og regnskabsmateriale på betryggende vis i 5 år fra udgangen af det regnskabsår, som materialet vedrører. Virksomheder skal sikre sig mod, at regnskabsmaterialet ødelægges, bortskaffes eller forvanskes, ligesom det skal sikres mod fejl og misbrug.
Hvor længe må man gemme en personalesag?
Nej, reglerne for databeskyttelse fastsætter ikke en specifik slettefrist. Man skal opbevare oplysningerne så længe, der er et behov for det - men ikke længere. Datatilsynet har i flere konkrete sager udtalt, at hensynet til at kunne dokumentere historikken i en personalesag måtte anses for et sagligt formål.
Hvor længe skal man gemme sine skattepapirer?
Du skal gemme dit regnskab, bogføring og dine bilag i 5 år regnet fra udløbet af det regnskabsår, som materialet vedrører.
Hvilke bilag skal gemmes elektronisk?
- Udstedelsesdato.
- Leverancens art.
- Beløb.
- Afsender og modtager, herunder navn, adresse, samt CVR-nummer eller SE-nummer.
- Oplysning om momsbeløbets størrelse.
- Betalingsoplysninger.
Hvor længe skal man gemme sine kvitteringer?
Hvor længe skal jeg gemme kvitteringen? Gem kvitteringen, indtil du skiller dig af med produktet. Du kan få brug for den, hvis du en dag skal sælge varen videre, eller hvis du skal have erstatning af forsikringsselskabet. Du skal også bruge din kvittering, hvis din vare går i stykker, og du vil reklamere over den.
Hvad gør man med personlige papirer?
Du kan enten selv rive dine private papirer i stykker og aflevere dem i din beholder til papir. Eller du kan aflevere dine fortrolige papirer på genbrugsstationen under fuld sikkerhed.
Hvad sker der, hvis man ikke overholder bogføringsloven?
Hvis en virksomhed ikke overholder bogføringspligten, er det et brud på loven. Erhvervstyrelsen fører kontrol med bogføring i virksomheder, og hvis de opdager fejl, kan det føre til bøder og i værste tilfælde politianmeldelse og sanktioner.
Hvilke bilag skal bogføres digitalt?
Det er således udelukkende registreringer og bilag, der skal opbevares digitalt, hvilket jf. bekendtgørelse nr. 1383 af 29. november 2023 om pligt til opbevaring af bilag i et digitalt bogføringssystem er afgrænset til, at det alene er købs- og salgsbilag, der skal opbevares i bogføringssystemet.
Hvad er god bogføringsskik?
Inden for bogføringsloven er der et begreb, der hedder god bogføringsskik. Det begreb omfatter, at virksomheder skal opbevare deres regnskab og bilag sikkert og dermed sørge for, at det ikke kan udsættes for misbrug. Det kræves derudover, at alt bogføring er sket korrekt, så der ingen fejl og mangler finder sted.