Bogføringsloven siger nemlig, at du skal opbevare regnskabsmateriale i 5 år fra udgangen af det regnskabsår, materialet vedrører. Hvis du ikke på baggrund af anden lovgivning skal gemme personoplysninger, så er det reglerne i GDPR, der afgør, hvor længe du må gemme oplysningerne.
Hvor længe må virksomheder gemme oplysninger om dig?
Ifølge GDPR må data lagres så længe, I har et udtrykkeligt samtykke fra jeres subscribers, kunder, ansatte mv., og så længe dataene er nødvendige for udførelsen af et job. Der er mange grunde til, at det er vigtigt, at I som virksomhed har styr på, hvor længe I må gemme data.
Hvornår skal du slette oplysningerne?
Det betyder, at når personoplysninger ikke længere er nødvendige, skal de som udgangspunkt slettes eller anonymiseres. Det er den dataansvarlige selv, der – på baggrund af formålene med de behandlinger af personoplysninger der foretages – skal vurdere, hvornår personoplysningerne skal slettes.
Hvilke data må virksomheden gemme?
I må godt opbevare data om virksomheder, og de personer (roller) der er i virksomheden, hvis der er et sagligt/legitimt formål med det. Formålet kan f. eks være at opretholde et kundeforhold. I må også opbevare data om potentielle kunder (og kontaktpersoner), hvis formålet f.
Hvor længe må en virksomhed gemme en ansøgning?
Hvis en arbejdsgiver modtager en interessant, uopfordret ansøgning, som denne ønsker at gemme, fordi der ikke er nogen ledig stilling på det pågældende tidspunkt, skal arbejdsgiveren meddele ansøgeren, hvor længe ansøgningen vil blive opbevaret og til hvilket formål. Ansøgningen bør maksimalt opbevares i 12 måneder.
Den virkelige årsag til, at virksomheder er blevet besat af dine data
Hvor lang tid skal virksomheder gemme dokumenter?
Den bogføringspligtige skal opbevare bogførings- og regnskabsmateriale på betryggende vis i 5 år fra udgangen af det regnskabsår, som materialet vedrører. Virksomheder skal sikre sig mod, at regnskabsmaterialet ødelægges, bortskaffes eller forvanskes, ligesom det skal sikres mod fejl og misbrug.
Hvad må tidligere arbejdsgiver oplyse?
En nuværende eller tidligere arbejdsgiver må som udgangspunkt ikke videregive oplysninger om rent private forhold, herunder politiske, foreningsmæssige, seksuelle og strafbare forhold samt oplysninger om helbredsforhold, væsentlige sociale problemer og misbrug af nydelsesmidler.
Hvor længe må man gemme en afvist ansøgers ansøgning?
Det er databeskyttelseslovens sædvanlige krav til samtykke, som gælder. Hvis en afvist ansøger har givet samtykke til opbevaring af ansøgning med henblik på senere rekruttering, bør I maksimalt opbevare oplysningerne i seks måneder, medmindre der er særlige grunde til at opbevare oplysningerne i længere tid.
Hvilke 3 typer personoplysninger findes der ifølge GDPR?
Der skelnes på databeskyttelsesområdet mel- lem følgende tre typer af personoplysninger: Race og etnisk oprindelse, politisk overbevisning, religiøs og filosofisk overbevisning, fagforeningsmæssige tilhørsforhold, genetiske data, bi- ometriske mhp.
Hvor lang tid må man gemme data?
Nej, reglerne for databeskyttelse fastsætter ikke en specifik slettefrist. Man skal opbevare oplysningerne så længe, der er et behov for det - men ikke længere. Datatilsynet har i flere konkrete sager udtalt, at hensynet til at kunne dokumentere historikken i en personalesag måtte anses for et sagligt formål.
Hvor lang tid må man opbevare personoplysninger?
Du må opbevare personoplysninger, så længe det er nødvendigt for det formål, de er indsamlet til. Dvs. at du kan opbevare projektbeskrivelsen, så længe du arbejder med den eller med det efterfølgende bevilgede projekt. Derefter skal den slettes.
Hvornår har den registrerede ret til at få slettet oplysninger?
Du kan gøre brug af din ret til sletning hvis: Personoplysningerne ikke længere er nødvendige for den dataansvarlige. Du trækker dit samtykke tilbage. Personoplysningerne er blevet behandlet ulovligt.
Hvornår må en virksomhed videregive personoplysninger om en kunde?
Det følger af databeskyttelseslovens § 13, stk. 1, at en virksomhed ikke må videregive oplysninger om en forbruger til en anden virksomhed til brug for direkte markedsføring eller anvende oplysningerne på vegne af en anden virksomhed i dette øjemed, medmindre forbrugeren har givet sit udtrykkelige samtykke hertil.
Hvor længe skal virksomheder gemme kvitteringer?
Ifølge Bogføringsloven er virksomheder forpligtet til at opbevare regnskabsmateriale i mindst fem år fra udgangen af det regnskabsår, materialet vedrører. Denne regel omfatter alle typer af bogføringsdokumenter, herunder fakturaer, kvitteringer og andre bilag.
Hvem har adgang til mine oplysninger?
Du kan kun få indsigt i andres oplysninger i CPR, hvis de har givet dig fuldmagt. På Min Side på borger.dk kan du give en anden person digital fuldmagt, så personen på dine vegne kan anmode om registerindsigt i dine oplysninger i CPR via selvbetjeningsløsningen.
Hvad koster det at få udleveret de oplysninger, som en virksomhed har om dig?
Når virksomheder har indsamlet disse data skal de tillade at du har ret til at få adgang til dem og vide hvad de bliver brugt til. Derfor kan du kræve at få en kopi af de indsamlede oplysninger udleveret. Det er ikke noget der koster noget, da det er en forpligtelse virksomheden er bundet til.
Hvornår kan man få slettet sine personoplysninger?
I hvilke tilfælde skal du slette? Du skal slette de oplysninger, personen beder om at få slettet, hvis: Du ikke længere skal bruge oplysningerne til det, du skulle bruge dem til, da du indsamlede dem. Du havde oplysningerne, fordi personen havde givet sit samtykke, og nu trækker personen sit samtykke tilbage.
Hvad er forskellen på GDPR og Persondataloven?
Persondataloven blev erstattet af GDPR og Databeskyttelsesloven i 2018. Derudover er GDPR en forordning, som finder direkte anvendelse i medlemsstaterne, mens Persondataloven var den danske implementering af EU's persondatadirektiv fra 1995. Du kan læse mere om persondataret og vores arbejde hermed, på denne side.
Er CVR en personoplysning?
Et CVR-nummer er som udgangspunkt ikke en personoplysning, medmindre ejeren af CVR-nummeret driver sit selskab som et personselskab, hvor CVR-nummeret kan identificere en fysisk person.
Hvor længe må man gemme en ansøgning til GDPR?
Vil du sagligt kunne forklare dit behov for fortsat opbevaring af personoplysninger om en afvist jobansøger, vil Datatilsynet kunne acceptere en opbevaringsperiode på op til 3 år.
Hvornår indhentes referencer?
Referencer bruges typisk først, når du er med i opløbet til jobbet, så når lederen får at vide, at du har søgt, er der gode chancer for, at du bliver ansat. Du kan pege på tidligere ledere og kolleger. Du bestemmer selv referencerne og skal selv give samtykke til, at en arbejdsgiver må indhente referencer.
Hvem bør sikre, at personoplysninger om en medarbejder er korrekte?
Arbejdsgiveren er derfor dataansvarlig for behandlingen af de oplysninger, der indsamles i forbindelse med ansættelse, som registreres og behandles om den ansatte under ansættelsesforholdet og som behandles efter ansættelsens ophør.
Kan min arbejdsgiver se min søgehistorik?
Din arbejdsgiver må ifølge persondataloven gerne logge dine søgninger, downloads og generelle brug af internettet på din arbejdscomputer eller tablet, hvis det har et driftsmæssigt, sagligt og fornuftigt formål som hensyn til sikkerhed eller for at undgå misbrug.
Hvad må man ikke sige som reference?
Hvad må du ikke spørge en reference om? Vi bør kun stille spørgsmål, der er relevante for din evne til at varetage det aktuelle job. Vi bør ikke spørge om fx politiske anskuelser, seksuelle eller strafbare forhold.
Hvor længe gemmes en personalesag?
Opbevaring af oplysninger om dig
Dette betyder, at så længe man er ansat, opbevares den samlede personalesag. Der vil kunne være retlig brug for dokumenterne i en personalesag i op til 10 år efter fratrædelse. Herefter arkiveres personalesagen i Stadsarkivet, og kommunen har ikke længere adgang til dokumenterne.