Nej, reglerne for databeskyttelse fastsætter ikke en specifik slettefrist. Man skal opbevare oplysningerne så længe, der er et behov for det - men ikke længere. Datatilsynet har i flere konkrete sager udtalt, at hensynet til at kunne dokumentere historikken i en personalesag måtte anses for et sagligt formål.
Hvor længe gemmes en personalesag?
Opbevaring af oplysninger om dig
Dette betyder, at så længe man er ansat, opbevares den samlede personalesag. Der vil kunne være retlig brug for dokumenterne i en personalesag i op til 10 år efter fratrædelse. Herefter arkiveres personalesagen i Stadsarkivet, og kommunen har ikke længere adgang til dokumenterne.
Hvornår skal man slette persondata?
Du skal stadig huske at slette personoplysninger, når det ikke længere er nødvendigt for dig at have dem af hensyn til de formål, du behandler oplysningerne med. Her kan det være en fordel at fastsætte slettefrister. er rettigheder, der skal beskytte privat- livet hos personer, hvis oplysninger bliver behandlet.
Hvor lang tid må dit pengeinstitut gemme personoplysninger?
Egen bank må mig bekendt gemme sine oplysninger ubegrænset. Der gælder den normale forældelsesfrist på 5 år ikke.
Hvor længe må virksomheder gemme oplysninger om kunder?
Bogføringsloven siger nemlig, at du skal opbevare regnskabsmateriale i 5 år fra udgangen af det regnskabsår, materialet vedrører. Hvis du ikke på baggrund af anden lovgivning skal gemme personoplysninger, så er det reglerne i GDPR, der afgør, hvor længe du må gemme oplysningerne.
GDPR forklarede: Hvordan den nye databeskyttelseslov kunne ændre dit liv
Hvor længe må man opbevare data i GDPR?
"Oplysninger om tidligere medarbejdere må under ingen omstændigheder opbevares længere end et år!" Nej, reglerne for databeskyttelse fastsætter ikke en specifik slettefrist. Man skal opbevare oplysningerne så længe, der er et behov for det - men ikke længere.
Hvor lang tid skal man gemme data?
Uanset hvilken form for personoplysninger du håndterer, er der dog krav til, hvor længe du må opbevare data – de lyder: Så længe du har lovhjemmel til opbevaringen. Så længe du har et legitimt formål med opbevaringen.
Hvor mange år skal man gemme personlige papirer?
Der findes ingen officielle regler for hvor længe du skal gemme personlige skattepapirer, men for virksomheder er det 5 år. Den en det en regel mange bruger på personlige dokumenter vedr. skat, feriepenge, lønsedler etc. Registreringsattest på bil ( kun så længe du ejer den).
Kan man altid få slettet sine personoplysninger?
Oplysningerne skal ikke slettes
Politikeren kræver, at historien fjernes, fordi den behandler hans personoplysninger. Da personoplysningerne benyttes til at udøve jeres ytringsfrihed, er jeres virksomhed/organisation i princippet ikke forpligtet til at slette disse oplysninger.
Hvor lang tid skal virksomheder gemme dokumenter?
Den bogføringspligtige skal opbevare bogførings- og regnskabsmateriale på betryggende vis i 5 år fra udgangen af det regnskabsår, som materialet vedrører. Virksomheder skal sikre sig mod, at regnskabsmaterialet ødelægges, bortskaffes eller forvanskes, ligesom det skal sikres mod fejl og misbrug.
Hvornår er der brud på persondatasikkerheden?
I databeskyttelsesforordningen defineres et brud på persondatasikkerheden på denne måde: ”Et brud på sikkerheden, der fører til hændelig eller ulovlig tilintetgørelse, tab, ændring, uautoriseret videregivelse af eller adgang til personoplysninger, der er transmitteret, opbevaret eller på anden måde behandlet".
Hvor længe gælder et samtykke fra GDPR?
Datatilsynet: Kravet om, at et samtykke til behandling af personoplysninger skal kunne dokumenteres, gælder som udgangspunkt kun, så længe du behandler personoplysninger på baggrund af samtykket.
Hvad er hovedreglen omkring persondata?
Hovedreglen er, at behandling af persondata skal være lovlig, rimelig og gennemsigtig, og at data kun skal indsamles til specifikke, legitime formål. For at behandlingen er lovlig kræves at der er hjemmel til den i GDPR eller Databeskyttelsesloven, samt at den ikke er i strid med anden lovgivning.
Hvad er GDPR-reglerne?
GDPR står for "General Data Protection Regulation" og er på dansk også kendt som databeskyttelsesforordningen. GDPR er EU-reglerne for databeskyttelse og gælder bl. a., når private virksomheder behandler oplysninger om personer (personoplysninger).
Hvem må se min personalesag?
Aktindsigt i egen sag reguleres af forvaltningslovens § 10. Af denne fremgår at man har ret til at se samtlige akter i ens egen personalesag. Undtaget er dog hvilke andre ansøgere, der har søgt samme stilling, som den man besidder.
Hvad må tidligere arbejdsgiver oplyse?
En nuværende eller tidligere arbejdsgiver må som udgangspunkt ikke videregive oplysninger om rent private forhold, herunder politiske, foreningsmæssige, seksuelle og strafbare forhold samt oplysninger om helbredsforhold, væsentlige sociale problemer og misbrug af nydelsesmidler.
Hvor lang tid må man opbevare personoplysninger?
Du må opbevare personoplysninger, så længe det er nødvendigt for det formål, de er indsamlet til. Dvs. at du kan opbevare projektbeskrivelsen, så længe du arbejder med den eller med det efterfølgende bevilgede projekt. Derefter skal den slettes.
Hvilke 3 typer personoplysninger findes der ifølge GDPR?
Der skelnes på databeskyttelsesområdet mel- lem følgende tre typer af personoplysninger: Race og etnisk oprindelse, politisk overbevisning, religiøs og filosofisk overbevisning, fagforeningsmæssige tilhørsforhold, genetiske data, bi- ometriske mhp.
Hvornår skal du slette oplysningerne?
Det betyder, at når personoplysninger ikke længere er nødvendige, skal de som udgangspunkt slettes eller anonymiseres. Det er den dataansvarlige selv, der – på baggrund af formålene med de behandlinger af personoplysninger der foretages – skal vurdere, hvornår personoplysningerne skal slettes.
Hvordan kommer man af med personlige papirer?
Hvis du vil sikre dig, at dine personlige papirer ikke kommer i andres hænder, så kan du trygt aflevere dem på genbrugspladsen. Alle ARGOs genbrugspladser har en aflåst container til fortrolige papirer. Tag fat i en af pladsmedarbejderne, så vil du blive hjulpet af med dine papirer på forsvarlig vis.
Hvor længe skal man gemme gamle dokumenter?
Men som en slags tommelfingerregel kan kvitteringer, kontoudtog, selvangivelser og opgørelse af dødsboer først smides ud efter 20 år. Juridisk set er der ingen grund til at gemme et tidligere testamente, hvis der er oprettet et nyt, som tilbagekalder det andet, for i så fald er det første ikke længere gyldigt.
Hvor længe må man gemme en uopfordret ansøgning?
Hvis en arbejdsgiver modtager en interessant, uopfordret ansøgning, som denne ønsker at gemme, fordi der ikke er nogen ledig stilling på det pågældende tidspunkt, skal arbejdsgiveren meddele ansøgeren, hvor længe ansøgningen vil blive opbevaret og til hvilket formål. Ansøgningen bør maksimalt opbevares i 12 måneder.
Hvor længe skal kommunen gemme dokumenter?
Sagsmateriale skal dog altid opbevares, så længe der er administrativt behov for det. § 8. Arkivalier, der skal bevares i henhold til bestemmelserne, kan afleveres til landsarkiverne, sædvanligvis når arkivalierne er 30 år gamle, medmindre det i bilaget er bestemt, at aflevering skal ske tidligere.
Hvornår må man behandle personoplysninger?
Skåret helt ind til benet må man behandle personoplysninger, når man overholder følgende grundprincipper: Man har et juridisk grundlag til at behandle personoplysningerne. Behandlingen ikke er uproportionel. De personer, der behandles oplysninger om, informeres om behandlingen på en letforståelig måde.
Hvor længe skal eksamensbeviser gemmes?
Eksamensbeviser, prøvebeviser, kompetencebeviser m.v. EUD, GYM, HFE, HF2, AVU, FVU, FGU 30 år efter uddannelsens afslutning Institutionen opbevarer de oplysninger, der er nødvendige for at udstede prøve- og eksamensbeviser, i 30 år efter eksamens- eller prøveafslutning.