En anmodning om aktindsigt skal færdigbehandles inden 7 arbejdsdage efter modtagelsen, medmindre det undtagelsesvis ikke er muligt på grund af f. eks. sagens omfang eller kompleksitet. Det følger af offentlighedslovens § 36, stk.
Hvor hurtigt skal en aktindsigt besvares?
Når du har sendt en ansøgning om aktindsigt, skal myndigheden svare på henvendelsen hurtigst muligt. Som hovedregel skal du have svar på din anmodning inden for 7 arbejdsdage efter, at anmodningen er modtaget. Du skal dog være opmærksom på, at svartiden kan variere afhængigt af sagens omfang.
Hvor længe kan man søge aktindsigt?
En anmodning om aktindsigt skal færdigbehandles inden 7 arbejdsdage efter modtagelsen, medmindre dette på grund af f. eks. sagens omfang eller kompleksitet undtagelsesvis ikke er muligt.
Hvor lang tid må der som udgangspunkt gå før du senest skal svare på anmodningen, fra den er modtaget?
Du skal svare på en anmodning fra en registreret om indsigt, berigtigelse, sletning osv. uden unødig forsinkelse og senest en måned efter, du har modtaget anmodningen. Hvis anmodningen er kompliceret, kan du forlænge svarfristen med yderligere to måneder.
Hvor hurtigt skal kommunen svare?
Vi besvarer breve eller e-mails, der kræver et svar, så hurtigt som muligt og senest inden 7 arbejdsdage efter, at vi har modtaget henvendelsen. Hvis kommunen kan give et endeligt svar eller træffe en afgørelse, skal kommunen altså svare borgeren inden 7 arbejdsdage efter modtagelsen.
Hvad er aktindsigt?
Hvor lang sagsbehandlingstid har kommunen?
Kommunen, inklusiv kommunale institutioner, skal svare på henvendelser hurtigst muligt og senest inden 14 dage. Hvis det tager længere tid at behandle sagen, vil du inden 8 dage modtage en kvittering på brev eller mail med besked om, hvor lang tid, vi forventer, at det vil tage at behandle sagen.
Hvordan søger jeg aktindsigt hos kommunen?
Du kan gøre det via en selvbetjeningsløsning, mail, brev, pr. telefon eller ved personlig henvendelse i kommunen. Det er ikke et krav, at du begrunder dit ønske om aktindsigt. Jo mere præcis du er i din beskrivelse af, hvad du ønsker aktindsigt i, jo nemmere er det for os at behandle din ansøgning.
Hvad er fristen i forvaltningsloven for, hvornår kommunen skal reagere på en anmodning om aktindsigt?
En myndighed, der modtager en anmodning om aktindsigt, skal snarest afgøre, om anmodningen kan imødekommes. En anmodning om aktindsigt skal færdigbehandles inden 7 arbejdsdage efter modtagelsen, medmindre det undtagelsesvis ikke er muligt på grund af f. eks. sagens omfang eller kompleksitet.
Kan den registrerede altid kræve at få korrigeret personoplysninger om vedkommende?
Med indsigtsretten, så har du pligt til at bekræfte hvorvidt at personoplysninger behandles om den registrerede, så denne kan benytte sig af sine rettigheder. Herudover, så har du også pligt til at give den registrerede indsigt i de specifikke personoplysninger, som du behandler om vedkommende.
Hvor lang tid tager det at behandle en sag?
I nogle sager tager det kortere tid end 5 måneder, mens andre sager vil tage lidt længere tid. Den aktuelle sagsbehandlingstid opdateres hvert kvartal. Vi vil kontakte dig undervejs i forbindelse med behandlingen af din sag. Du kan forvente en længere sagsbehandlingstid på lovliggørelsessager.
Kan man få afslag på aktindsigt?
En myndighed kan give afslag på en anmodning om aktindsigt, hvis myndigheden mener, at anmodningen tjener et retsstridigt formål, eller hvis anmodningen har et chikanøst formål. Det står i offentlighedslovens § 9, stk. 2, nr. 2.
Hvad koster det at få aktindsigt?
Der kan ikke kræves betaling for aktindsigt i elektronisk form, når der er tale om mindre end 100 sider. Hvis elektronisk aktindsigt omfatter mere end 100 sider, kan myndigheden kræve 100 kr. men ikke mere uanset hvor mange sider, der er tale om.
Hvad er forskellen på aktindsigt og indsigt?
Reglerne om aktindsigt giver ikke alene adgang til oplysninger om dig som part i en sag, men også oplysninger om andre parter. Indsigtsretten drejer sig om indsigt i personoplysninger om dig selv i it-systemer og manuelle registre.
Hvornår har man ikke ret til aktindsigt?
Interne arbejdsdokumenter er som udgangspunkt ikke omfattet af retten til aktindsigt. Som interne dokumenter anses dokumenter, der er ikke er afgivet til udenforstående, f. eks. interne mails og dokumenter udarbejdet til eget brug.
Hvornår er en afgørelse ugyldig?
Hvis en afgørelse må anses for ugyldig, betyder det, at indholdet af afgørelsen bortfalder som følge af en retlig mangel, så afgørelsen ikke får virkning svarende til afgørelsens indhold. En sagsbehandlingsfejl skal være væsentlig for at kunne medføre ugyldighed.
Kan man bede om løbende aktindsigt?
Efter offentlighedslovens § 4, stk. 1, 2. punktum, kan en forvaltningsmyndighed give aktindsigt i videre omfang, medmindre andet følger af reglerne om tavshedspligt. Inden for rammerne af denne bestemmelse vil en myndighed også kunne give løbende aktindsigt.
Hvornår er en oplysning fortrolig?
En oplysning er fortrolig, når den ved lov eller anden gyldig bestemmelse, f. eks. i en bekendtgørelse, er betegnet som sådan, eller når det i øvrigt er nødvendigt at hemmeligholde den for at varetage væsentlige hensyn til offentlige eller private interesser. Det følger af straffelovens § 152, stk.
Hvad går retten til berigtigelse ud på?
Du har ret til at få ”berigtiget” – altså rettet urigtige/forkerte oplysninger om dig. I tilfælde hvor det er svært at tale om ”forkert” og ”rigtigt”, har du ret til at få tilføjet din uenighed på en given sag. Du har ret til at få urigtige/forkerte personoplysninger om dig rettet.
Hvornår er der tale om en automatisk afgørelse?
En automatisk afgørelse indebærer, at der er truffet en afgørelse uden menneskelig indblanding. I relation til persondataforordningen, så er en automatisk afgørelse relevant, hvis afgørelsen kan have betydelig indvirkning på vedkommende omfattet af afgørelsen.
Hvor hurtigt skal en kommune svare?
Der findes ikke en overordnet fastsat frist for, hvad rimelig tid er for en besvarelse af borgernes mundtlige henvendelser. Det følger imidlertid på det sociale område af retssikker- hedslovens § 3, som handler om hur- tighedsprincippet, at kommunalbe- styrelsen skal behandle spørgsmål om hjælp så hurtigt som muligt.
Hvad er god forvaltningsskik?
God forvaltningsskik er normer og principper for, hvordan myndigheder bør opføre sig i forhold til borgerne. Det betyder generelt, at myndighederne bl. a. skal optræde venligt og hensynsfuldt og på en måde, der styrker tilliden til den offentlige forvaltning.
Hvornår er der notatpligt?
En myndighed har notatpligt i afgørelsessager, når den mundtligt eller på anden måde modtager oplysninger om sagens faktiske grundlag eller eksterne faglige vurderinger, der er af betydning for sagens afgørelse. Pligten til at tage notat gælder også i forhold til væsentlige sagsekspeditionsskridt.
Kan man få at vide, hvem der har anmeldt en?
Du får brevet, senest 10 dage efter at Udbetaling Danmark har modtaget anmeldelsen. Du har nemlig ret til at vide, at Udbetaling Danmark har modtaget oplysninger om dig. Du har også krav på at få alle de oplysninger, som Udbetaling Danmark har fået, og som de har om den person, der har anmeldt dig.
Hvor længe skal kommunen gemme dokumenter?
Sagsmateriale skal dog altid opbevares, så længe der er administrativt behov for det. § 8. Arkivalier, der skal bevares i henhold til bestemmelserne, kan afleveres til landsarkiverne, sædvanligvis når arkivalierne er 30 år gamle, medmindre det i bilaget er bestemt, at aflevering skal ske tidligere.
Kan jeg se, hvad politiet ved om mig?
Hvis du ønsker at få indsigt i, om politiet behandler oplysninger om dig, skal du rette henvendelse til den enkelte politikreds eller Rigspolitiets Databeskyttelsesenhed. Adgangen til indsigt reguleres af retshåndhævelsesloven, EU's databeskyttelsesforordning og databeskyttelsesloven.