Arbejdsmiljøloven er en rammelov, der indeholder krav til arbejdsmiljøet, som skal overholdes på alle danske arbejdspladser.
Hvilken lovgivning gælder på arbejdsmiljøområdet?
Arbejdsmiljøloven indeholder de generelle bestemmelser om arbejdsmiljø. Loven er bindende for borgerne. Det kan medføre straf, hvis reglerne overtrædes. Arbejdstilsynet er den danske myndighed, der fører tilsyn med, at reglerne bliver overholdt.
Hvor gælder arbejdsmiljøloven?
Arbejdsmiljølovens regler gælder kun for arbejde udført i Danmark. Danske arbejdspladser, hvis medarbejdere bor og arbejder hjemme i udlandet, fx i Sverige eller Tyskland, skal overholde de arbejdsmiljøregler, der gælder i det pågældende land.
Hvorfor har vi i Danmark en lov om arbejdsmiljø?
Formålet med arbejdsmiljøloven er dels at skabe et sikkert og sundt arbejdsmiljø, der til enhver tid er i overensstemmelse med den tekniske og sociale udvikling i samfundet, og dels at skabe grundlag for, at virksomhederne selv kan løse sikkerheds- og sundhedsmæssige spørgsmål med vejledning fra arbejdsmarkedets ...
Er der lovgivning omkring det psykiske arbejdsmiljø?
Bekendtgørelsen stiller krav om, at medarbejderne hverken nu eller på længere sigt må blive syge eller komme til skade på grund af påvirkninger i det psykiske arbejdsmiljø. Det betyder med andre ord, at arbejdsgiver er forpligtet til at forebygge dårligt psykisk arbejdsmiljø.
Need to know omkring psykisk arbejdsmiljø - lovgivning
Kan man blive sygemeldt på grund af dårligt arbejdsmiljø?
Arbejdsmiljølovgivningen siger utvetydigt, at du ikke må blive syg af at gå på arbejde. Hvad du kan gøre, hvis dit arbejdsmiljø er dårligt, afhænger bl. a. af de enkelte arbejdsmiljøproblemer og den kultur, som I har på arbejdspladsen.
Kan man få erstatning for psykisk arbejdsmiljø?
En arbejdsgiver kan blive erstatningsansvarlig for en medarbejders skader, herunder psykiske lidelser, opstået som følge af det psykiske arbejdsmiljø, hvis arbejdsgiveren er eller burde være bekendt med mobningen, og såfremt arbejdsgiveren ikke har grebet effektivt ind over for mobningen.
Kan man anmelde dårligt arbejdsmiljø?
Du kan klage til Arbejdstilsynet, hvis du tror eller har en mistanke om, at arbejdsmiljøreglerne er blevet overtrådt. Det gælder, uanset om du selv arbejder på virksomheden, eller om det er andres arbejdsmiljø, du vil klage over.
Hvem er ansvarlig for arbejdsmiljøet?
Det er arbejdsgiveren, der skal sørge for, at arbejdsforholdene er fuldt forsvarlige, men andre persongrupper har også pligter efter arbejdsmiljøloven. Det gælder fx arbejdsledere, ansatte, leverandører, reparatører, bygherrer, udbydere af tjenesteydelser og selvstændigt erhvervsdrivende uden ansatte.
Er 11-timers reglen lov?
Arbejdstiden skal tilrettelægges således, at de ansatte får en hvileperiode på mindst 11 sammenhængende timer inden for hver periode på 24 timer. Hvileperioden kan nedsættes til 8 timer i særlige tilfælde.
Hvilke pligter hører under arbejdsmiljøloven?
Som arbejdsgiver har man ansvar for, at virksomheden overholder arbejdsmiljøloven. Helt overordnet stiller arbejdsmiljøloven krav om, at arbejdsgiveren skal sikre, at arbejdet planlægges, tilrettelægges og udføres sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt.
Hvor gælder funktionærloven?
Funktionærloven gælder både for deltids- og fuldtidsansatte, men det er et krav, at medarbejderen gennemsnitligt er beskæftiget i mere end 8 timer ugentligt i gennemsnit hos den samme arbejdsgiver.
Hvor lang tid må man arbejde uden pause?
Loven giver dig ret til at holde en pause, hvis din arbejdstid er længere end 6 timer. Pausen skal være så lang, at du får koblet ordentligt fra. Det er typisk en halv time, hvor du har tid og ro til at spise. Loven siger også, at du har ret til at holde pauser, hvis du har ”ensidigt gentaget arbejde”.
I hvilke lande gælder arbejdsmiljøloven?
Hjemmearbejde: Gælder de danske arbejdsmiljøregler på tværs af landegrænser? Arbejdsmiljølovens regler gælder kun for arbejde udført i Danmark. Danske arbejdspladser, hvis medarbejdere bor og arbejder hjemme i udlandet, fx i Sverige eller Tyskland, skal overholde de arbejdsmiljøregler, der gælder i det pågældende land.
I hvilken dansk lov er arbejdsmiljøet på de danske arbejdspladser reguleret?
Arbejdsmiljøloven er en rammelov, der indeholder krav til arbejdsmiljøet, som skal overholdes på alle danske arbejdspladser.
Hvor meget må man skubbe og trække?
At løft af tunge byrder normalt ikke må overstige 12 kg. At den samlede belastning ved manuelt udført skub eller træk ikke må udgøre en sikkerheds- og sundhedsmæssig risiko.
Er AMR lovpligtig?
Uddannelsen er obligatorisk, hvilket betyder, at du skal deltage.
Hvor mange toiletter pr. medarbejder?
Der skal være et tilstrækkeligt antal toiletter. Der skal være mindst 1 toilet for hver 15 personer. Der skal indrettes særskilte toiletter for mænd og kvinder, medmindre der er fuld adskillelse fra gulv til loft mellem de enkelte toiletrum og mod forrum, og der ikke er urinal i forrummet.
Hvilke pligter har en arbejdsmiljørepræsentant?
Arbejdsmiljørepræsentanten skal være i kontakt med de ansatte og bidrage med erfaringer og viden om de ansattes arbejdsmiljø. Ligesom arbejdslederen skal arbejdsmiljørepræsentanten desuden bidrage med forslag til løsninger på arbejdsmiljøproblemer og forebyggelse af risici i arbejdsmiljøet.
Kan man blive syg af dårligt arbejdsmiljø?
Problemer i det psykiske arbejdsmiljø
give stress, som kan føre til fysiske og psykiske helbredsproblemer, hvis det står på i længere tid. Det kan fx være angst, depression og hjertekarsygdomme, mens traumatiske hændelser kan føre til posttraumatisk stress (PTSD).
Hvad er krænkende adfærd på arbejdspladsen?
Krænkende handlinger kan både være aktive handlinger og at undlade at handle. Krænkende handlinger i relation til arbejdet kan fx omfatte tilbageholdelse af nødvendig information, bagtalelse eller udelukkelse fra det sociale og faglige fællesskab.
Hvordan klager man over arbejdsmiljø?
Du kan kontakte Arbejdstilsynet på tlf. 70 12 12 88 eller bruge den digitale formular. Du har ret til at være anonym.
Hvordan vurderes tab af erhvervsevne?
Et erhvervsevnetab bliver fastsat ud fra, hvad du tjente før skaden, og om dine indtjeningsmuligheder er forringet efter arbejdsskaden. Var du på skadetidspunktet deltidsansat, vil det indgå i vurderingen, om du kunne have arbejdet på fuldtid. Dit erhvervsevnetab vil aldrig blive dækket krone for krone.
Kan stress anerkendes som arbejdsskade?
Stress. Tilfælde, hvor der er anmeldt stress som følge af en hændelse, uden at der er stillet en psykiatrisk diagnose, kan ikke anerkendes som en arbejdsskade. Stress er alment kendt i befolkningen og opstår af mange årsager. Stress er således en påvirkning, og er derfor ikke en diagnose eller en sygdom.
Hvad er en svær belastningsreaktion?
PTSD (Posttraumatisk belastningsreaktion) er en stressreaktion på en svær psykisk belastning. Tilstanden kan opstå efter meget voldsomme oplevelser, hvor man har følt stærk rædsel, hjælpeløshed og intens frygt – for sit eget eller andres liv.