Hvilke typer af klager behandles ikke i Styrelsen for Patientklager?

Sager der ikke behandles af Styrelsen for Patientklager sundhedspersoners adfærd, praktiske forhold eller serviceniveau ifm. behandling rettes til den pågældende institution eller Patientvejledningen - se nedenfor.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på sundhed.dk

Hvad kan Styrelsen for Patientklager?

Styrelsen for Patientklager udfører en række opgaver, der omhandler patienters klager over behandlingssteder, sundhedspersoner eller mulig tilsidesættelse af rettigheder. Dette inkluderer at: Afgøre klager over tilsidesættelse af patientrettigheder. Afgøre klager over behandlingssteder.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på sundhed.dk

Kan man klage over Styrelsen for Patientsikkerhed?

Det er hos Styrelsen for Patientklager, at du kan klage over en sundhedsfaglig behandling.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på stps.dk

Hvad kan man klage over til Patientklagenævnet?

Hvad kan jeg klage over?
  • undersøgelse, diagnose og behandling.
  • information om og samtykke til behandling.
  • journalføring.
  • brud på tavshedspligt.
  • lægeerklæringer.
  • psykiatrisk behandling, som du har samtykket til.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på borger.dk

Kan man klage over fejldiagnoser?

Du kan klage til Styrelsen for Patientklager, hvis du har oplevet fejl i den sundhedsfaglige behandling, du har modtaget f. eks. på et sygehus eller hos din praktiserende læge eller tandlæge. Styrelsen afgør, om der er grundlag for at give kritik.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på regionsyddanmark.dk

Håndtering af patientklager | Paul Elmslie



Hvad skal der stå i en klage?

Dit klagebrev skal indeholde:
  • navn og CPR-nr. på den person, sagen drejer sig om.
  • hvilken afgørelse du klager over.
  • hvorfor du klager.
  • dine kontaktoplysninger (postadresse, telefonnummer og eventuelt e-mailadresse)
  • husk dato på dit brev.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på ast.dk

Hvornår kan man klage til Patienterstatningen?

Klagefrist. Klagefristen er afhængig af, hvornår Patienterstatningen har truffet den afgørelse, du vil klage over. Vi skal modtage din klage senest 1 måned fra den dag, hvor Patienterstatningen meddelte dig afgørelsen. Du kan i særlige tilfælde få dispensation til at indsende en klage efter denne frist.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på stpk.dk

Hvad koster det at klage til Patientklagenævnet?

Det koster ikke noget at søge om erstatning. Du kan søge erstatning for: Du har ret til at søge erstatning når behandlingen er foretaget af en autoriseret sundhedsperson eller en medhjælper. Det gælder også for fejlmedicinering eller lignende, der sker på et plejehjem eller et bosted.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på danskepatienter.dk

Hvad er en bekymringshenvendelse?

Hvis man er bekymret over forhold på et behandlingssted eller hos en autoriseret sundhedsperson, kan man indgive en bekymringshenvendelse til Styrelsen for Patientsikkerhed, Bekymringshenvendelser kan handle om sygdom eller misbrug hos en sundhedsperson eller om overtrædelse af faglige normer.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på ism.dk

Hvad er mine rettigheder som patient?

Som patient er man sikret en række rettigheder i mødet med sundhedsvæsenet. Rettighederne handler om alt fra patientvejledning, frit sygehusvalg og udvidet frit sygehusvalg til maksimale ventetider, klagemuligheder og erstatning.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på ism.dk

Hvor lang tid tager en sag i Patientklagenævnet?

Ventetid. 1 måned tager det at afgøre en sag, når materialet er indhentet, og forløbet er gennemgået og vurderet. Det gælder for 75 % af vores ansøgere.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på patienterstatningen.dk

Hvad er et reaktivt tilsyn?

Tilsynet er et reaktivt tilsyn. Det betyder, at Styrelsen for Patientsikkerhed kun indleder en tilsynssag, hvis styrelsen får en konkret bekymring for, at en autoriseret sundhedsperson kan være til fare for patientsikkerheden.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på fysio.dk

Hvad indeholder patientsikkerhed?

Patientsikkerhed handler om at forebygge, at der sker fejl og skader, når borgere og patienter behandles eller på anden måde er i kontakt med sundhedsvæsenet. Patientsikkerhed handler om at forebygge, at der sker fejl og skader, når borgere og patienter behandles eller på anden måde er i kontakt med sundhedsvæsenet.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på sundhed.dk

Kan man klage over tandlægebehandling?

Du kan sende en klage til Styrelsen for Patientklager, hvis du er utilfreds med en sundhedsfaglige behandling, du har modtaget. Sundhedsfaglig behandling omfatter: Undersøgelse, diagnose og sygdomsbehandling. Fødselshjælp.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på stpk.dk

Hvad får man i erstatning for fejlbehandling?

Kompensationen udbetales af hospitalets, lægens eller behandlerens forsikringsselskab. Det er gratis at søge erstatning, men hvis man får erstatning bliver der trukket et egetbidrag på 8.065 kr (2022-niveau).

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på stigaardgrove.dk

Kan man klage over kosmetisk behandling?

Styrelsen for Patientsikkerhed (STPS), er en enhed under Sundhedsstyrelsen, som du kan rette henvendelse til, hvis du har en klage over en læge, kosmetisk klinik eller kosmetisk fejlbehandling. Styrelsen fører tilsyn med sundhedspersonale og klinikker i Danmark.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på kosmetika.dk

Hvad er paragraf 153?

Servicelovens § 153 beskriver underretningspligten for alle personer, der udøver offentlig tjeneste eller offentligt hverv. Det er det, der kaldes den skærpede underretningspligt.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på uvm.dk

Hvad er mistrivsel?

En mistrivsel er en længerevarende tilstand af nedsat energi og glæde i livet, som kommer af negative tanker og følelser, der stresser ens tilværelse.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på gomentor.dk

Hvad er forskellen på bekymring og angst?

Bekymringerne kan handle om mange ting, fx om angsten i sig selv, om økonomi, familie eller arbejdsløshed. Angsten forplanter sig i kroppen og kommer til udtryk ved anspændthed, hjertebanken, søvnproblemer eller andre fysiske symptomer.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på psykiatrifonden.dk

Hvad laver Styrelsen for Patientklager?

Det er Styrelsen for Patientklager (STPK), der modtager og behandler klager fra patienter. STPK screener de modtagne klager for at identificere eventuelle problemstillinger med alvorlig betydning for den fremadrettede patientsikkerhed.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på stps.dk

Hvad er forskellen på Patientklagenævnet og Patientstatningen?

Klager over sundhedsfaglig behandling skal indsendes til Styrelsen for Patientklager. Hvis du mener, at du er påført en skade som følge af behandling, undersøgelse eller pleje i sundhedsvæsenet eller som følge af bivirkninger til medicin, kan du søge erstatning. Krav om erstatning skal anmeldes til Patienterstatningen.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på borger.dk

Kan man klage over manglende behandling?

Klage: Hvis du oplever fejl, dårlig behandling eller brud på dine patientrettigheder, kan du klage over det – og i nogle tilfælde søge om erstatning. Styrelsen for Patientklager er en samlet indgang for dig, der ønsker at klage over den faglige behandling i det danske sundhedsvæsen.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på danskepatienter.dk

Hvad kan man kræve erstatning for?

Hvad kan du få erstatning for?
  • Varigt mén. Hvis din behandling eller medicin har givet dig gener, som ikke går væk, kan du få godtgørelse for varigt mén. ...
  • Tabt arbejdsfortjeneste. ...
  • Tab af erhvervsevne. ...
  • Svie og smerte. ...
  • Udgifter. ...
  • Erstatning ved dødsfald.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på patienterstatningen.dk

Hvor meget får man i patienterstatning?

Erstatningen fastsættes på grundlag af patientens årsløn på skadetidspunktet. Årslønnen ganges med 10 og herefter med erhvervsevnetabsprocenten. Der ydes efter loven ikke erstatning, hvis erhvervsevnetabet er mindre end 15 %. Der er fastsat et maksimum for erstatningens størrelse.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på patienterstatningen.dk

Hvornår kan man få erstatning for tort?

Du kan have mulighed for at søge godtgørelse for tort, hvis du har været udsat for en krænkelse af din frihed (for eksempel frihedsberøvelse), dit privatliv (privatlivets fred), eller af din person (særlig krænkelse af en person – for eksempel voldelig hårafklipning).

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på civilstyrelsen.dk