jur. Torben Jensen er udnævnt som forbrugerombudsmand fra 1. januar 2024. I de seneste fem år har han været vicedirektør i Folketingets Administration.
Hvem er forbrugerombudsmand i dag?
Erhvervsministeren har udnævnt folketingssekretær og vicedirektør i Folketingets Administration Torben Jensen til Forbrugerombudsmand med virkning fra 1. januar 2024.
Hvem har været forbrugerombudsmand?
- Niels Ehrenreich (1975-1980)
- Frede Christensen (1981-1989)
- Hagen Jørgensen (1990-2006)
- Henrik Saugmandsgaard Øe (2006-2014)
- Christina Toftegaard Nielsen (2015-2023)
- Torben Jensen (2024-)
Hvad er forbrugerombudsmandens formål?
Forbrugerombudsmanden er en uafhængig myndighed, der fører tilsyn med, at virksomheder overholder markedsføringsloven og anden forbrugerbeskyttende lovgivning, især ud fra hensynet til forbrugerne.
Hvilke sager tager Forbrugerombudsmanden?
Forbrugerombudsmanden fører tilsyn med virksomheders adfærd over for forbrugere. Eksempler på tilsyn med virksomheders adfærd: Vildledende tilbud og reklamer på nettet, tv eller i trykte medier. Mangelfulde oplysninger på hjemmesider eller i butikker.
Hvad er Consumer Financial Protection Bureau?
Hvem er den nuværende Forbrugerombudsmanden?
Erhvervsministeren har udnævnt Torben Jensen som forbrugerombudsmand. Torben Jensen, der kommer fra en stilling som vicedirektør i Folketingets Administration, tiltræder hvervet 1. januar 2024.
Er det gratis at klage til Forbrugerombudsmanden?
Brug gerne vores kontaktformularer, der hvor det er muligt. Det gør vores sagsbehandling nemmere, da vi på den måde får de oplysninger fra dig, som vi har behov for. Det er gratis at henvende sig til Forbrugerombudsmanden, hvad enten du er forbruger eller erhvervsdrivende.
Hvilke sager behandler Forbrugerombudsmanden?
I dag fører Forbrugerombudsmanden tilsyn med, at virksomheder overholder markedsføringsloven, e-handelsloven, tobaksreklameloven, lov om juridisk rådgivning samt med en række forbrugerbeskyttende regler i betalingsloven og lov om tjenesteydelser i det indre marked.
Hvorfor er Modstrøm politianmeldt?
Modstrøm bliver politianmeldt for at have ringet op til 61 forbrugere i perioden marts 2019 til august 2020, uden at forbrugerne havde accepteret at blive ringet op, samt til to indehavere af enkeltmandsvirksomheder/personligt drevne virksomheder på Robinsonlisten.
Hvad er salgsfremmende foranstaltninger?
En salgsfremmende foranstaltning vil typisk være tiltag, som anvendes i en begrænset tidspe- riode under bestemte betingelser, og som normalt har til formål at fremme afsætningen af varer ved at give forbrugeren indtryk af en økonomisk fordel, fx ved et tilbud om en velkomst- bonus.
Hvad er greenwashing hos Forbrugerombudsmanden?
Greenwashing er, når en virksomhed markedsfører produkter eller tjenesteydelser som mere miljøvenlige, grønne, klimavenlige, bæredygtige m.v., end de faktisk er. Udsagnene kan dække klima-, miljø- og sociale forhold.
Hvornår skal influencere skrive reklame?
Det er reklame, som skal markeres, hvis en influent opnår fordele for at omtale en virksomhed eller dennes produkt, eller hvis influenten promoverer sin egen virksomhed/egne produkter. Der stilles ikke krav om, at der skal være en egentlig aftale med en virksomhed, før der er tale om reklame.
Hvad er falsk markedsføring?
Falsk markedsføring, også kendt som vildledende markedsføring, er brug af information i markedsføring om produkter, virksomheder eller lignende, som ikke er sandt.
Hvem fører tilsyn med markedsføringsloven?
Forbrugerombudsmanden er en statsansat jurist, der fører tilsyn med, at bl. a. Markedsføringsloven overholdes, især ud fra hensynet til forbrugerne.
Er Forbrugerombudsmanden underlagt forvaltningsloven?
Forbrugerombudsmanden kan indtræde efter retsplejelovens almindelige regler i civile retssager vedrørende markedsføringsloven. Stk. 5. Er der øjensynlig fare for, at formålet med forbud vil forspildes, hvis sag herom skal afvente rettens afgørelse, kan forbrugerombudsmanden nedlægge foreløbigt forbud.
Hvem er de dårligste elselskaber?
De 14 dumpede selskaber er B energy (tidligere Blue Energy), Dansk Strøm (tidligere Power4U), Edison El (tidligere Den Glade Eltavle), Energi+ (tidligere Grow Energy), Energy Nordic, Grøn El-forsyning, Kärnfull Energy, Lokal Energi, Modstrøm, NordiskEL, Preasy, Strømtid (tidligere Go Strøm), Velkommen og Vest Energi.
Hvad hed Modstrøm før?
Modstrøm. b. energy (tidligere Blue Energy) Edison EL (tidligere Den Glade Eltavle)
Er Vest energi politianmeldt?
På nuværende tidspunkt (december 2024) er Vest Energi endnu ikke blevet politianmeldt.
Kan man anmelde telefonsælgere?
Du kan tilmelde dig Robinsonlisten på borger.dk eller ved at kontakte CPR-registret i din kommune. Hvis du og din familie slet ikke ønsker opkald fra telefonsælgere, skal alle voksne i husstanden tilmeldes listen. Det koster ikke noget at være tilmeldt Robinsonlisten.
Hvad kan man klage over til Forbrugerombudsmanden?
Erhvervsdrivende må fx ikke give vildledende eller mangelfulde oplysninger. Ønsker du at klage over en erhvervsdrivendes markedsføring, skal du klage til Forbrugerombudsmanden, der dog ikke har pligt til at tage sagen op. Du kan få mere at vide om markedsføringsloven, dine klagemuligheder samt Forbrugerombudsmanden.
Hvad er god skik?
God skik for forsikringsselskaberne (forsikringsdistributører) er, at forsikringsdistribution skal drives i overensstemmelse med redelig forretningsskik og god praksis inden for forsikringsområdet, se Lov om finansiel virksomhed § 43. En forsikringsdistributør skal handle redeligt og loyalt over for sine kunder.
Hvornår har man ret til at få pengene tilbage?
Sælgeren har som udgangspunkt et forsøg til at løse fejl på varen. Lykkes det ikke inden for rimelig tid – højest et par uger - kan du få hævet købet og kræve pengene tilbage. Sælgeren kan dog have to til tre forsøg, hvis det for eksempel drejer sig om en "periodisk fejl", som kan være svær at lokalisere.
Hvad koster en sag i Forbrugerklagenævnet?
Hvis du indgår forlig med forbrugeren i løbet af sagsbehandlingstiden, så skal du betale 1000 kroner i sagsomkostninger. Hvis sagen bliver afgjort i nævnet og du taber den, skal du derimod betale 6000 kroner i sagsomkostninger.
Hvornår kan man gå til ombudsmanden?
Ombudsmanden kan først behandle en klage, når alle andre muligheder for at klage er brugt. Dvs. når den øverste myndighed, der kan klages til, har truffet en afgørelse. Myndigheder skal skrive det i deres afgørelser, hvis der kan klages til en anden forvaltningsmyndighed.
Hvornår er det spam?
Ifølge markedsføringslovens § 10 er der tale om spam, hvis: Henvendelsen er sendt ud af en virksomhed. Henvendelsen er sendt via elektronisk post (omfatter også visse henvendelser på sociale medier). Henvendelsen indeholder markedsføring/reklame.