SMUK modellen er et redskab og en analysemodel, som benyttes til at afgøre eller nærmere vurdere din målgruppe. Du bliver skarp på, hvilken målgruppe du skal fokusere din markedsføring til. Det gør man ved hjælp af en segmenteringsprocess, hvor man kan se, hvad der er attraktivt eller brugbart for virksomheden.
Hvad bruges smuk modellen til?
SMUK modellen er en model som bruges til at vurdere hvilke segmenter virksomheden skal bruge for at vælge deres målgruppe. Når en virksomhed har vurderet de fire segmenter i smuk modellen, skal de nu videre til at finde den helt rigtige måde at nå ud til målgruppen på.
Hvad står smuk for?
Hvad står S-M-U-K for? SMUK står for: Størrelse og vækst – vurdering af segmentets størrelse og vækstpotentiale. Muligheder for bearbejdning – hvor let segmentet kan nås og overbevises gennem forskellige markedsføringskanaler.
Hvad står Smok-modellen for?
SMOK-modellen
Der er i modellen fire forskellige forhold, som virksomheden skal tænke over: Størrelse - hvor mange personer er der i segmentet? Mulighed for bearbejdning - muligheder for markedsføring overfor segmentet? Omkostninger ved bearbejdning - hvor dyr er markedsføringen overfor segmentet?
Hvordan kan man anvende smuk-modellen til at udvælge målgruppen?
SMUK modellen vurdere hvert enkelt segment ud fra fire kriterier som både tager højde for interne og eksterne elementer for virksomheden. På baggrund af de fire kriterier kan du sammenligne segmenterne og vurdere hvilken målgruppe, der vil være mest værdifuld for din virksomhed.
SMUK MODELLEN
Hvad indeholder en målgruppeanalyse?
En målgruppeanalyse kan omfatte forskellige elementer: Demografiske faktorer: Alder, køn, uddannelsesniveau, indkomst, erhverv mv. Geografiske faktorer: Bopælsområde, by eller land, klimaforhold mv. Psykografiske faktorer: Interesser, livsstil, holdninger, værdier mv.
Hvad er conzoom-modellen?
Modellen inddeler den danske befolkning i 36 segmenter og er dermed den livsstilsmodel, der behandler flest segmenter. Det giver mulighed for at arbejde med meget detaljerede segmenter.
Hvad er udifferentieret målgruppestrategi?
Ved udifferentieret markedsføring benyttes det samme parametermix over for hele markedet. Grunden til det kan enten skyldes at brugerne på markedet har ensartede præferencer, eller at virksomheden ikke mener, at det kan svare sig at udarbejde flere specielt tilpassede handlingsparametre.
Hvad er en segmenteringsvariabel?
Når markedsbeskrivelsen er lavet, fortsætter du med at analyserer forbrugerne ud fra segmenteringsvariabler. Disse variabler henviser til kendetegn, der beskriver den enkelte forbruger. Det kunne være alder, indkomst eller livsstil.
Hvad vil det sige at være smuk?
som gør et positivt indtryk i kraft af en særlig udformning, et bestemt præg, en særlig tilstand el. lign.
Hvad er målgruppestrategi?
Målgruppestrategierne anvendes umiddelbart efter at målgruppen er fastlagt. Målgruppestrategierne bruges til at finde ud af, hvordan virksomheden skal tilpasse sit marketingmix til virksomhedens målgruppe/målgrupper på markedet.
Hvad er Minervamodellen?
Minervamodellen bruges i dag primært til livsstilsanalyser af målgrupper som et hjælpemiddel til markedsføring. Minervamodellen hjælper virksomheder med at forstå og målrette deres kommunikation og produkter mod specifikke segmenter af befolkningen baseret på livsstil og værdier.
Hvad er en SMP?
Scalp Micropigmentation (SMP) er en ikke-kirurgisk præcisionsteknik, der efterligner udseendet af naturlige hårsække. Behandlingen foregår ved at organisk blæk pigmenteres som prikker i yderste lag af hovedbunden. SMP er så autentisk, at ingen vil kunne se forskel på dine SMP prikker og dine ægte hårstubbe.
Hvad er konsumentenhed?
En konsumentenhed er som sagt enten en person eller en organisation, som i fysisk og teknisk forstand har mulighed for at anvende og efterspørge produktet eller ydelsen. Man kan her kigge på alder, køn, adfærd, forbrugsmønstre, livsstil, og meget andet, når man kigger på en konsumentenhed.
Hvad står smuk-modellen for?
Det er segmentets størrelse og vækst, virksomhedens mulighed for at bearbejde segmentet, konkurrencesituationen i segmentet og virksomhedens mulige overskud ved at bearbejde segmentet. Disse fire forhold omtales ofte som SMUK-modellen, som du kan ser herunder.
Hvad er SOR-modellen?
Hvad er SOR-modellen? SOR-modellen er en grundlæggende ramme i marketing, som fokuserer på forholdet mellem stimuli (S), organismen (O), og respons (R). Denne model hjælper med at forstå, hvordan forbrugeren påvirkes af forskellige stimuli og hvordan dette påvirker deres adfærd.
Hvad er et positioneringskort?
Hvad er et positioneringskort? Kort fortalt så bruger man et positioneringskort til at sammenligne sit produkt eller sin ydelse med konkurrenternes. Kortet består af en x- og en y-akse, som du selv definerer.
Hvad er vals-modellen?
Beskriv livsstilsmodellen VALS. VALS, står for values and lifestyles og den fokusere på at forklare købsadfærden ud fra værdier. Modellen har på x-aksen selv opfattelse og på y-aksen har den ressourcer. Modellen er så yderligere grupperet i undergrupper, hvor man kan komme tættere på købsmotiverne.
Hvad er forskellen på segment og målgruppe?
Hvad er forskellen mellem en målgruppe og et segment? En målgruppe refererer til den samlede gruppe af kunder, en virksomhed ønsker at nå ud til. Et segment, derimod, er en mere specifik undergruppe inden for denne målgruppe, skabt ved at opdele målgruppen baseret på specifikke kriterier eller behov.
Hvad er en persona?
En persona er en fiktiv person, som du selv har lavet ud fra fakta om dine kunder. Du skal bruge din persona til at tilrette al din marketing til ham / hende. På den måde vil du nemlig målrette dine budskaber, så de stemmer overens med dine kunders behov.
Hvad er forskellen på modtager og målgruppe?
Definition af begreberne modtager og målgruppe
Fx er modtageren til en reklame, den som ser reklamebilledet eller reklamefilmen. Hvis en afsender har til hensigt at få en bestemt gruppe af mennesker i tale - kaldes denne gruppe for målgruppe, intenderet modtager, adressat eller idealmodtager.
Hvilke faser er der i SMP-processen?
Ofte bliver forkortelsen SMP brugt om segmenteringsprocessen. Det står for segmentering (S), målgruppevalg (M) og positionering (P). Processen går ud på, at virksomheden først segmenterer ved hjælp af segmenteringsvariable.