Du bør bære tøj, der passer til virksomheden. Når du skal til jobsamtale i et virksomhedsmiljø, er traditionel erhvervsbeklædning bedst — habit, skjorte, slips og formelle sko til mænd; jakkesæt, kjole, bluse, nederdel eller blazer og formelle sko til kvinder. Grå, mørkeblåt, sort og hvid er de bedste farver.
Hvad tager man med til en jobsamtale?
Medbring ALTID stillingsannonce, CV, ansøgning og blok med nedskrevne stikord og spørgsmål til samtalen. Det virker lidt utjekket at skulle låne dit CV af den ansættende chef.
Kan man have shorts på til jobsamtale?
Tag udgangspunkt i vores tips og ideer til, hvordan man klæder sig på til et interview og gør dem til helt dine egne – det er den bedste måde at gøre det på. Det er altid bedre at klæde sig for pænt på end at dukke op i shorts og sandaler.
Hvordan introducerer man sig selv til jobsamtalen?
- Gør din indledning relevant for lytterne. ...
- Sig hvad du gør, ikke hvad din titel er. ...
- Del interessante fakta om, hvorfor du er der. ...
- Vær original og mindeværdig. ...
- Vær følsom og opmærksom. ...
- Før lytterne frem til næste del af samtalen.
Hvad må man ikke blive spurgt om til en jobsamtale?
- Race, hudfarve, religion eller tro.
- Social eller etnisk oprindelse.
- Seksuel orientering.
- Politisk anskuelse.
- Fagforeningsforhold.
Jobsamtalen: Sådan svarer du på DE FEM VÆRSTE SPØRGSMÅL
Hvorfor skal vi ansætte dig?
Hvad svarer man på: "Hvorfor skal vi ansætte dig?" Det bedste du kan gøre i den situation er at fremhæve dine kompetencer og egenskaber, og forklare, hvorfor de er relevante, hvordan du har tænkt dig at udnytte dem, samt hvordan du ville kunne bidrage til både arbejdet og kulturen i virksomheden.
Kan en ny arbejdsgiver bede om lønseddel?
Din nye arbejdsgiver beder måske om at se din seneste lønseddel, men det har de ikke krav på. Du bestemmer altså selv, om du vil udlevere den. Forsøg som minimum at få startlønnen forhandlet op på et niveau, der sikrer dig den maksimale dagpengesats, hvis du senere bliver ledig.
Hvilke tre ord beskriver dig bedst?
- Effektiv.
- Pålidelig.
- Kompetent.
Hvad er dine svagheder svar på?
- Find en svaghed, der ikke er kritisk for stillingen, du søger.
- Erkend, hvor du mangler erfaring, men vend det til noget positivt.
- Fortæl, hvad du glæder dig til at lære.
- Nævn, hvordan du konkret vil løse det, der udfordrer dig.
Hvor lang tid varer en jobsamtale?
En personlig jobsamtale varer typisk fra 45 minutter til en time. Selvom det kan virke som en lang periode for dig som interviewperson, er det ikke så meget tid for en ansættelseschef til fuldt ud at vurdere, om du er den rette person til jobbet. Ud over at de vurderer dine svar, bedømmer de følgende.
Hvad er dresscode?
Dresscode er en beskrivelse af ønsket påklædning for gæster ved fester eller andre sammenkomster. Hvis påklædning angives i en indbydelse, så bør påklædningen bæres af både værter og gæster.
Hvordan svarer man på lønforventninger?
Det afvæbnende svar kunne være: ”Jeg ønsker en løn, der er passende i forhold til det ansvar, som ligger i stillingen og de kompetencer, I efterspørger. Jeg forventer at blive tilbudt en løn, der matcher de kompetencer”.
Hvordan forbereder man sig bedst på en jobsamtale?
Forberede en personlig præsentation: Lav en effektiv personlig præsentation, som er klar og kortfattet. Kende dine svagheder: Vær klar til at diskutere dine svage sider på en konstruktiv måde. Forstå jobbet: Reflekter over, hvorfor du har søgt stillingen og hvad der tiltaler dig ved det.
Er det godt at være den første til jobsamtale?
Det er bedst at være den første kandidat til jobsamtale i en rekrutteringsproces. Det tilskrives, at du er den første til at skabe et indtryk, hvorfor den næste i rækken som minimum skal overgå dig for at komme i betragtning.
Hvad kan ens stærke sider være?
- Kreativitet. Du tænker tit 'Hmm, gad vide, om det kan gøres på en ny eller smartere måde? ...
- Nysgerrighed. Du elsker at stille spørgsmål og fordybe dig. ...
- Dømmekraft. Du er god til at se ting fra flere vinkler. ...
- Videbegær. Du elsker at lære nye ting. ...
- Visdom. ...
- Mod. ...
- Vedholdenhed. ...
- Ærlighed.
Kan man tage noter med til jobsamtale?
Tag dine noter med, og tag nye noter under jobsamtalen
Notér vigtig information om jobbet, eller spørgsmål som du mangler at få svar på. Dine noter er også nyttige, hvis du går videre til en samtale mere, fordi du kan genopfriske, hvad I har talt om.
Hvad skal man ikke sige til en jobsamtale?
Som du kan se, er det et kildent spørgsmål, og derfor skal du blot vide, at du ikke er forpligtet til at svare inden for følgende emner: Helbredsoplysninger, arvelige sygdomme i familien (dog undtagelse hvis det er en aktuel sygdom) Tidligere sygefravær (hvor mange sygedage har du haft sidste år?)
Hvad er faglige kompetencer?
Faglige kompetencer er specifikke, målbare færdigheder og viden, som du har opnået gennem din uddannelse, træning og erhvervserfaring. Faglige kompetencer er fx 'bogholderi', 'truckkørsel' eller 'tegning i 3D'. Altså noget specifikt, som du kan, for at udføre dit arbejde.
Hvad kan være ens styrker?
- Visdom. Kreativitet. Nysgerrighed. Dømmekraft. Videbegær. Perspektiv.
- Mod. Gejst. Tapperhed. Vedholdenhed. Ærlighed.
- Medmenneskelighed. Kærlighed. Venlighed. Social intelligens.
- Retfærdighed. Fairness. Samarbejde. Lederskab.
- Selvbeherskelse. Tilgivelse. Beskedenhed. Forsigtighed. Selvkontrol.
- Transcendens.
Hvad er mine kernekompetencer?
Hvad er mine kernekompetencer? Kernekompetencer er de færdigheder og evner, du betragter som dine stærkeste og mest værdifulde. Det er almindeligvis også disse kompetencer, du vil fremhæve som dine styrker.
Hvad er personlige ressourcer?
Personlige ressourcer: den gode vind på rejsen
Dine karaktertræk, præferencer og evner. Din uddannelse, dine kurser, erfaringer fra arbejde og fritid. Dit sociale og faglige netværk.
Hvad er godt at have på sit CV?
- Kontaktinformation.
- Uddannelse.
- Erhvervserfaring.
- Andre kvalifikationer.
- Kurser og certificering.
- Sprog og kompetencer.
- Øvrig.
- Referencer.
Hvad må man ikke skrive i en jobannonce?
Dog må du ikke skrive et konkret antal års erfaring, da det kan tolkes, som om, at ansøgeren skal være en bestemt alder. Eksempler på krav i en jobannonce, som er ok: 3 – 5 års erfaring (der er ikke kun tale om ét specifikt år) Mindst 2 års erfaring (mindst kan være både 3 og 25 års erfaring)
Hvad er min anciennitet?
Ancennitet er et begreb, der definerer, hvor lang tid man har været en del af noget. Det vil sige, hvor lang tid du har været i en bestemt stilling eller hvor lang tid du har været medlem af noget. Det vil sige, at hvis du har været medlem af noget i fire år, har du fire års anciennitet.