Vurdering af segmenters attraktivitet (SMOK) Efter at have gennemført en segmentering er det nu opgaven at udvælge de segmenter, der skal være målgruppen til produktet. Dette afgøres ud fra en vurdering.
Hvad står Smok-modellen for?
SMOK-modellen
Der er i modellen fire forskellige forhold, som virksomheden skal tænke over: Størrelse - hvor mange personer er der i segmentet? Mulighed for bearbejdning - muligheder for markedsføring overfor segmentet? Omkostninger ved bearbejdning - hvor dyr er markedsføringen overfor segmentet?
Hvad står smuk for?
Hvad står S-M-U-K for? SMUK står for: Størrelse og vækst – vurdering af segmentets størrelse og vækstpotentiale. Muligheder for bearbejdning – hvor let segmentet kan nås og overbevises gennem forskellige markedsføringskanaler.
Hvad står smuk modellen for?
SMUK modellen er et redskab og en analysemodel, som benyttes til at afgøre eller nærmere vurdere din målgruppe. Du bliver skarp på, hvilken målgruppe du skal fokusere din markedsføring til. Det gør man ved hjælp af en segmenteringsprocess, hvor man kan se, hvad der er attraktivt eller brugbart for virksomheden.
Hvad står s, m, u, o og k for?
S = Størrelse og vækst. M = Muligheder for bearbejdning. U = Udgifter ved bearbejdning. K = Konkurrencesituation i segmentet.
Segmentering og SMOK
Hvad er en SMP?
Scalp Micropigmentation (SMP) er en ikke-kirurgisk præcisionsteknik, der efterligner udseendet af naturlige hårsække. Behandlingen foregår ved at organisk blæk pigmenteres som prikker i yderste lag af hovedbunden. SMP er så autentisk, at ingen vil kunne se forskel på dine SMP prikker og dine ægte hårstubbe.
Hvad betyder mulighed for bearbejdning?
M – Mulighed for bearbejdning
M'et omhandler, hvorvidt der er mulighed for at påvirke det enkelte segment på sigt, samt hvilke medier du kan anvende til at gøre dette. Det er relevant at overveje hvor mange forskellige medier, det enkelte segment benytter sig af, samt hvor bredt det enkelte medie kan nå.
Hvad er conzoom-modellen?
Modellen inddeler den danske befolkning i 36 segmenter og er dermed den livsstilsmodel, der behandler flest segmenter. Det giver mulighed for at arbejde med meget detaljerede segmenter.
Hvem ejer Smukfest?
Festivalklubben er en erhvervsdrivende forening, der bl. a. står bag den årlige Smukfest i Skanderborg. Skanderborg Festivalklub er ejet af sine 20.000 medlemmer, der fortrinsvist tæller de mere end 15.000 aktive medhjælpere, der skaber Smukfest.
Hvad er målgruppestrategi?
Målgruppestrategierne anvendes umiddelbart efter at målgruppen er fastlagt. Målgruppestrategierne bruges til at finde ud af, hvordan virksomheden skal tilpasse sit marketingmix til virksomhedens målgruppe/målgrupper på markedet.
Hvilken dag spiller 50 Cent på Smukfest?
Vi er klar med de første navne på plakaten til Smukfest 2025! 50 Cent spiller på Smukfest onsdag den 6. august. Det bliver en slikbutik af hits. Klik her for mere info.
Hvad er smuk?
som gør et positivt indtryk i kraft af en særlig udformning, et bestemt præg, en særlig tilstand el. lign.
Hvad betyder den operationelle målgruppe?
Operationel målgruppe Udtrykket med at en målgruppe skal være operationel. Man skal indkredse til en bestemt alder, type, og om det enten skal være begge køn eller endnu mere indkredset. Man kan godt have mere end en operationel målgruppe men dette vil ikke i alle tilfælle være nogen fordel.
Hvilke forhold skal undersøges, når man arbejder med smuk-modellen?
Det er segmentets størrelse og vækst, virksomhedens mulighed for at bearbejde segmentet, konkurrencesituationen i segmentet og virksomhedens mulige overskud ved at bearbejde segmentet. Disse fire forhold omtales ofte som SMUK-modellen, som du kan ser herunder.
Hvad står smok for, og hvad kan den bruges til?
Vurdering af segmenters attraktivitet (SMOK)
Efter at have gennemført en segmentering er det nu opgaven at udvælge de segmenter, der skal være målgruppen til produktet. Dette afgøres ud fra en vurdering.
Hvad er SMP-modellen?
SMP modellen, eller “Segmentering, Målgruppevalg og Positionering“, er en strategisk model, der hjælper brands med at: Segmentere markedet i mindre grupper baseret på forbrugernes behov, adfærd eller demografiske karakteristika. Vælge den målgruppe, der er mest relevant for deres produkter eller tjenester.
Hvad er Minervamodellen?
Minervamodellen bruges i dag primært til livsstilsanalyser af målgrupper som et hjælpemiddel til markedsføring. Minervamodellen hjælper virksomheder med at forstå og målrette deres kommunikation og produkter mod specifikke segmenter af befolkningen baseret på livsstil og værdier.
Hvad er vals-modellen?
Beskriv livsstilsmodellen VALS. VALS, står for values and lifestyles og den fokusere på at forklare købsadfærden ud fra værdier. Modellen har på x-aksen selv opfattelse og på y-aksen har den ressourcer. Modellen er så yderligere grupperet i undergrupper, hvor man kan komme tættere på købsmotiverne.
Hvad er en smuk analyse?
SMUK-modellen er en fremtrædende model inden for markedssegmentering, som skiller sig ud ved sin multifacetterede tilgang til at identificere og analysere målgrupper. Kort fortalt kan modellen beskrives: Størrelse: At vurdere potentialet i forskellige markedssegmenter.
Hvad er bearbejdning?
Bearbejdning er en teknisk og omhyggelig proces i moderne fremstilling. Det går ud på at skære et emne/råmateriale på en kontrolleret måde og forme det til den ønskede form.
Hvordan laver man SMP?
- Gennemføre grundig markedsanalyse for at identificere segmenter.
- Evaluere hvert segment baseret på attraktivitet og virksomhedens styrker.
- Udvikle detaljerede profiler af de valgte målgrupper.
- Skabe en klar og overbevisende positioneringsstrategi.
Hvordan analyserer man en målgruppe?
- Demografiske faktorer: Alder, køn, uddannelsesniveau, indkomst, erhverv mv.
- Geografiske faktorer: Bopælsområde, by eller land, klimaforhold mv.
- Psykografiske faktorer: Interesser, livsstil, holdninger, værdier mv.