Hvad spiste man for 50 år siden?

I 50erne var det almindeligt med formad, fx mælkemad, før hovedretten, og med efterret, som fx æblegrød eller henkogte pærer. Indmad var almindeligt, det samme var gratin og sagosuppe. Og farseret hvidkål var meget populær, det samme var kåldolmer, frikadeller og boller i selleri (eller karry).

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på husmoderforening.dk

Hvad spiste man i 1950?

Sammenkogte retter som bankekød, gullasch og labskovs. Stegeretter som medister, frikadeller, hakkebøffer, krebinetter, wienersnitsel og panerede svinekoteletter, og så enorme mængder sauce, bjerge af kartofler og masser af kål og gulerødder.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på fuglebjerggaard.dk

Hvad spiste man i 1940'erne?

Rationering betød, at man under besættelsen måtte bruge andre varer, end dem man plejede. Opfindsomheden var stor, og havregryn, ærter, kartofler, byg og grøntsager i store mængder blev brugt til at strække de små forsyninger af hvedemel, kød og smør.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på nordjyskemuseer.dk

Hvad spiste man i 1960?

I 1960'erne hittede gryderetter som skipperlabskovs og mørbradgryde, sammen med den fransk-inspirerede ret Cordon Bleu. Og så blev den første spaghetti serveret ved middagsbordet, mens der til børnefødselsdage blev lavet drømmekage fra Brovst i store bradepander.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på bog.dk

Hvad spiste man i 1945?

I 1945 slutter 2. Verdenskrig og Danmark er frit. Men på nogle områder fortsætter krigen. Besættelsestidens rationering på fødevarer som sukker, smør, brød, kaffe og the fortsætter, og det betyder sortbørshandel, erstatningsvarer og stalddørssalg.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på natmus.dk

Arizona mand, 110 år gammel, krediterer lang levetid og sundhed til 5 fødevarer



Hvad spiste man under 1. verdenskrig?

Danmarks taktik under Første Verdenskrig var at holde sig neutral. En del af den taktik handlede om at sende smør, æg og bacon med skibe til England og dermed holde sig gode venner med englænderne, mens skibe fyldt med konservesdåser, med blandt andet gullasch i, var betalingen for tysk venskab.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på kristeligt-dagblad.dk

Hvad blev opfundet i 1950'erne?

Begivenheder. USSR opsendte Sputnik. Fjernsyn erstattede radio som det dominerende massemedium i de industrialiserede lande. IT-virksomheden Regnecentralen fremstillede den første danske computer DASK.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på da.wikipedia.org

Hvad spiste man i 1970'erne?

7 retter fra 1970'erne
  • Rejecocktail. Rejecocktail var en yndet forret, især når der kom gæster. ...
  • Stjerneskud. Stjerneskud er en tudsegammel ret, som i 70'erne blev en populær frokostret herhjemme. ...
  • Koldskål. ...
  • Fondue. ...
  • Grydestegt kylling. ...
  • Æbleflæsk. ...
  • Kiksekage.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på hurtigmums.dk

Hvad spiste man mest i middelalderen?

Basiskosten for størstedelen af befolkningen bestod af brød og grød, fremstillet først og fremmest af rug og byg, og hertil kom havre, hvede, boghvede og hirse. Det daglige brød var bagt på rug, mens den brede befolkning kun har spist hvedebrød til fester. Byggen blev brugt til ølbrygning og til grød.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på danmarkshistorien.dk

Hvornår spiste man landgangsbrød?

1968: Det spiste vi dengang. Kirsten Hüttemeier havde i mange år fortalt danskerne om god mad, da det pludselig væltede ind med avocado, rejecocktail og landgangsbrød. I 1960'erne kom flere kvinder på arbejdsmarkedet, og de brugte derfor mindre tid i køkkenet end tidligere.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på jyllands-posten.dk

Hvad spiste tyskerne under 2. Verdenskrig?

Inden udgangen af 1940 var yderligere dagligvarer som brød, gryn, smør, margarine og sæbe blevet rationeret. Der var størst mangel på varer, som ikke kunne fremstilles i Danmark, og fra januar 1942 var der for eksempel ikke mere kakao og kaffe til salg. Der var rationering på visse varer helt frem til 1953.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på fredericiahistorie.dk

Hvad spiste man i 1920?

Vi spiste alle sammen i køkkenet både morgen, middag og aften. Den gang var det almindelig med øllebrød om morgenen. Varm mad om middagen bestod tit af stegt flæsk og kartofler, forret som regel grød, byg, ris, manna, om sommeren tykmælk eller frugtgrød med mælk.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på aasumby.dk

Hvad drak man i 50'erne?

Jeg drak kaffe med sukker og fløde og spiste den mellemmad, som mor havde smurt, inden jeg stod op. Den bestod af en skive rugbrød og en skive hjemmebagt sigtebrød med et godt lag smør imellem. Også far drak kaffe, det gjorde alle i familien.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på vesterhjermitslev.dk

Hvad spiste man i 1940?

De fleste spiste mad der i lige linje nedstammede fra det solide bondekøkken. Sammenkogte retter som bankekød, gullasch og labskovs. Stegeretter som medister, frikadeller, hakkebøffer, krebinetter, wienersnitsel og panerede svinekoteletter, og så enorme mængder sauce, bjerge af kartofler og masser af kål og gulerødder.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på husmoderforening.dk

Hvad spiste vikingerne?

Vikingerne havde brug for al den energi i form af fedt, de kunne få – ikke mindst om vinteren. På menukortet var der kød, fisk, grøntsager, korn og mælkeprodukter. Søde sager blev indtaget i form af bær, frugter og honning – så det var altså ikke det skjulte fedt og sukker, der gav vikingerne problemer.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på natmus.dk

Hvad spiste man til morgenmad i gamle dage?

Det var hovedsagelig rugbrød, grød, vælling eller suppe suppleret med saltet flæsk samt saltet eller tørret fisk. Det blev skyllet ned med rigelige mængder tyndt øl, som man for det meste havde brygget selv. Kosten varierede alt efter hvilke råvarer, man havde tilgængelig, og efter hvilket landskab man boede i.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på da.wikipedia.org

Hvad spiste man i stenalderen?

Gennem hele jægerstenalderen flyttede menneskene, som sagt, rundt afhængigt af, hvor der var mad, især dyr og planter. Dyrene på land blev nedlagt med bue og pil, køller, spyd eller fanget i fælder. Man havde hunde til at hjælpe med jagten. Man spiste både kød, indvolde, marv og hjerne af de slagtede dyr.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på frederikssundmuseum.dk

Hvor meget kød spiste man i gamle dage?

Kostskemaer fra den danske senmiddelalder fortæller, at kødforbruget lå højere end i dag. Forskellige kostskemaer fra 1200-tallet siger, at en fuldvoksen mand skulle have 1½ kg kød om dagen. Man spiste mere okse- og fårekød end svinekød og oksekød kostede kun 1/3 af hvad svinekød kostede, da svinene var små.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på da.wikipedia.org

Hvad spiste man under renæssancen?

I renæssancen var madlavningen, særligt i velhavende husholdninger, ofte baseret på tunge og krydrede retter. Krydderier som ingefær, kanel, muskat, safran og nelliker var dyre, men hyppigt anvendt. Maden var betinget af sæsonerne, hvilket betød at der store dele af året ikke var mulighed for at skaffe friske råvarer.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på natmus.dk

Hvad spiste man i 1972?

- Det var en ret traditionel mad med kartofler, sovs og kød. Der var også makaroni og spaghetti, men ellers fik vi ikke den store udenlandske inspiration, siger Anne Sørensen.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på dr.dk

Hvad spiste man i 1980?

80er mad er blandt andet rejecocktail, tunmousse og indbagt mørbrad med flødekartofler. Her er opskrifter på retromad, der stadig holder. 80er mad er ren nostalgi for os, der var børn i firserne. Det var årtiet, hvor avocadoen blev populær, lasagnen kom til Danmark, og Karolines kogebøger blev husstandsomdelt.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på madensverden.dk

Hvad er mormor mad?

Mormormad refererer ofte til god, gammeldags husmandskost, der ofte forbindes med "de gode gamle dage". Det er retter, som mange danskere vil genkende fra deres barndom eller tid tilbragt med bedsteforældre. De er kendt for at være enkle, nærende og lavet af lettilgængelige ingredienser.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på spisbedre.dk

Hvad var populært i 50'erne?

Ud over jazzen var især og rock 'n' roll med til at præge årtiets musik. Her blev nye kræfter sluppet løs, mens kritiske røster fordømte. Ungdommen kunne ikke få nok af vildskaben, men rock 'n' roll-musikken blev blandt andet stærkt kritiseret for at være for aggressiv og for kropslig.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på natmus.dk

Hvad har kvinder opfundet?

Det var Mary Andersson der opfandt vinduesviskeren til biler, Betty Graham der opfandt slettelakken, og Ann Moore der opfandt Snugli-bæreposen til spædbørn. Og en stor banebrydende opdagelse som de radioaktive grundstoffer radium og polonium kan vi takke den polskfødte Marie Curie for.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på teknologihistorie.systime.dk

Hvad blev opfundet i 1947?

Transistoren blev opfundet i 1947, og nogle år senere lagde den navn til de første transportable og batteridrevne transistorradioer.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på forcetechnology.com