Til anden samtale skal du ofte tale med den chef, du kommer til at arbejde sammen med og en eller to medarbejdere. Her har I mulighed for at lære hinanden bedre at kende, og du kan spørge mere ind til jobbet og stillingen. Det er også til anden samtale, at I kan tale mere konkret om løn og ansættelsesvilkår.
Hvad sker der efter 2. samtale?
Hvis du går videre til anden samtalerunde, fortsætter ansættelsesproceduren med endnu en samtale, ofte med nye ansigter i ansættelsesudvalget. Det er ikke usædvanligt, at virksomheden går videre med to eller tre kandidater. Du kan altså ikke vide dig sikker på jobbet endnu.
Hvor mange bliver kaldt til 2. jobsamtale?
samtale i ansættelsesprocessen, betyder det, at virksomheden kan se dig i stillingen. Oftest bliver kun 2-3 ud af alle kandidater indkaldt til 2. samtale, så du er et stort skridt tættere på at lande jobbet.
Hvor hurtigt får man svar efter en jobsamtale?
Det er naturligvis ganske individuelt, men ifølge Robert Halfs undersøgelse er 46% af kandidaterne villige til at vente i op til to uger efter den indledende jobsamtale. Kun 23% er villige til at vente i to til fire uger, mens 8% har tålmodighed nok til at vente i mere end en måned.
Hvad må man ikke sige til en jobsamtale?
- Race, hudfarve, religion eller tro.
- Social eller etnisk oprindelse.
- Seksuel orientering.
- Politisk anskuelse.
- Fagforeningsforhold.
ANDET INTERVIEWTIPS! (2. interviewspørgsmål, du SKAL FORBEREDE dig på!)
Hvad spørger man om til anden jobsamtale?
Til anden samtalen er det tid til de uddybende spørgsmål, hvor du og virksomheden kan lære hinanden bedre at kende. Derudover vil det typisk være til anden samtalen, I vil snakke om løn, vilkår, arbejdstider, goder osv. På den måde, kan du også blive mere sikker på, om jobbet er noget for dig.
Kan en ny arbejdsgiver bede om lønseddel?
Din nye arbejdsgiver beder måske om at se din seneste lønseddel, men det har de ikke krav på. Du bestemmer altså selv, om du vil udlevere den. Forsøg som minimum at få startlønnen forhandlet op på et niveau, der sikrer dig den maksimale dagpengesats, hvis du senere bliver ledig.
Er det bedst at være først eller sidst til jobsamtale?
–Er det bedst at komme til jobsamtale først eller sidst? Det er bedst at være den første kandidat til jobsamtale i en rekrutteringsproces. Det tilskrives, at du er den første til at skabe et indtryk, hvorfor den næste i rækken som minimum skal overgå dig for at komme i betragtning.
Hvad er dine svagheder svar på?
- Find en svaghed, der ikke er kritisk for stillingen, du søger.
- Erkend, hvor du mangler erfaring, men vend det til noget positivt.
- Fortæl, hvad du glæder dig til at lære.
- Nævn, hvordan du konkret vil løse det, der udfordrer dig.
Er en jobsamtale fortrolig?
Til en jobsamtale bør du ikke omtale din nuværende eller tidligere arbejdsplads dårligt. Du må heller ikke udlevere fortrolige oplysninger om nuværende eller tidligere kollegaer. Husk at en jobsamtale skal afklare om du passer til virksomheden, men også om virksomheden passer til dig.
Hvad går en personlighedstest ud på?
En personlighedstest skal afdække dine personlige præferencer og din arbejdsstil. En personlighedstest indeholder typisk et multiple-choice-spørgeskema med mellem 100 og 300 udsagn, du skal svare på. Det kan fx være: dine præferencer for at arbejde struktureret.
Hvad må arbejdsgiver ikke spørge om?
Som arbejdsgiver skal du undgå at spørge ind til en ansøgers religiøse overbevisning, politiske ståsted og seksuelle orientering. Vælger du en ansøger fra med udgangspunkt i svaret, så overtræder du loven om forskelsbehandling.
Hvor lang tid tager en jobsamtale typisk?
En personlig jobsamtale varer typisk fra 45 minutter til en time. Selvom det kan virke som en lang periode for dig som interviewperson, er det ikke så meget tid for en ansættelseschef til fuldt ud at vurdere, om du er den rette person til jobbet. Ud over at de vurderer dine svar, bedømmer de følgende.
Hvor mange jobsamtaler før job?
Mange virksomheder holder både første og anden samtalerunde, før de udvælger den endelige kandidat til jobbet. Til anden samtale kan du forvente, at ansættelsesudvalget går mere i dybden med din faglighed og personlighed. Måske skal du også tage en personlighedstest eller løse en opgave.
Hvad skal en 3 måneders samtale indeholde?
Samtalens indhold
Samtalen skal handle om stillingens indhold og arbejdets omfang. Der er ikke tale om en lønsamtale, men en mulighed for, at de lokale parter kan tale sammen om, hvorvidt indholdet i stillingen og mængden af arbejde stemmer overens med forventningerne.
Hvad kan man skrive for at starte en samtale?
Lidt småsnak om vejret, interesser eller noget, der er oppe i tiden fx i nyhederne eller i fjernsynet, er en god måde at starte en samtale på. Man kan smalltalke om de fleste emner. Men husk, at sex, politik og religion er ikke så gode emner, når det gælder småsnak. De fleste mennesker vil gerne tale om sig selv.
Hvad bliver man spurgt om til 2. samtale?
Til anden samtale skal du ofte tale med den chef, du kommer til at arbejde sammen med og en eller to medarbejdere. Her har I mulighed for at lære hinanden bedre at kende, og du kan spørge mere ind til jobbet og stillingen. Det er også til anden samtale, at I kan tale mere konkret om løn og ansættelsesvilkår.
Hvilke tre ord beskriver dig bedst?
- Effektiv.
- Pålidelig.
- Kompetent.
Hvad skal man ikke gøre til en jobsamtale?
Vær ikke for passiv og afventende
Og en samtale vil sjældent fungere godt, hvis den ene part kun sidder afventende og ikke selv deltager aktivt i både den faglige og personlige del af samtalen. Dette gode råd er derfor en anbefaling om at stille uddybende spørgsmål, kommentere og gerne være nysgerrig og kritisk.
Hvad er det vigtigste til en jobsamtale?
Det er vigtigt at være dig selv og vise din personlighed, så arbejdsgiveren kan vurdere, om du vil passe ind i teamet og virksomhedskulturen. Det er også vigtigt at være ærlig om dine styrker og svagheder og vise, at du er villig til at lære og udvikle dig.
Hvornår hører man noget efter en jobsamtale?
Svartiden efter en jobsamtale kan variere betydeligt afhængig af virksomheden og den specifikke rolle. Det kan tage alt fra et par dage til flere uger. Arbejdsgivere giver ofte kandidaterne en forventet tidsramme for feedback under eller efter samtalen.
Hvorfor har jeg søgt jobbet?
Hvorfor har du søgt dette job? Pas på med svar som: “virksomheden virker spændende.” Det fortæller ikke arbejdsgiveren om din motivation for netop denne stilling. Fortæl i stedet om de spændende arbejdsopgaver, gode udviklingsmuligheder eller hvad, der tiltaler dig ved jobbet.
Hvad må en tidligere arbejdsgiver sige?
En tidligere arbejdsplads skal udtale sig loyalt, og må ikke udlevere personfølsomme oplysninger om eksempelvis sygdomme, misbrugsforhold, straffeforhold eller medlemskab af fagforening.
Hvordan beviser man anciennitet?
Ansættelsesdatoen er den dag, du blev ansat i dit nuværende job. Erfaringsdatoen udtrykker din erfaring eller anciennitet i den type job, du har nu. Din erfaringsdato fremgår af din lønseddel.