Hvad skal en amo indeholde?

Planlægge, lede og koordinere virksomhedens samarbejde om sikkerhed og sundhed. Gennemføre den årlige arbejdsmiljødrøftelse. Kontrollere sikkerheds- og sundhedsarbejdet og sørge for, at arbejdsmiljøgrupperne orienteres og vejledes herom. Deltage i udarbejdelsen af virksomhedens arbejdspladsvurdering.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på joblife.dk

Hvad består en amo af?

Et arbejdsmiljøudvalg består af arbejdsledere og arbejdsmiljørepræsentanter fra en eller flere arbejdsmiljøgrupper samt en formand. Arbejdsgiveren kan i samarbejde med arbejdsledere og øvrige ansatte vælge at oprette flere arbejdsmiljøudvalg eller etablere AMO i mere end to niveauer.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på at.dk

Hvad er Amo's opgaver?

AMO's opgave er at opstille principper for den nødvendige oplæring og instruktion ud fra arbejdsforholdene på virksomheden og de ansattes behov. Principperne kan fx handle om, hvordan nyansatte skal oplæres og instrueres.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på at.dk

Hvad er arbejdsmiljøudvalgets opgave?

Arbejdsmiljøudvalget har ansvaret for at planlægge, lede og koordinere virksomhedens samarbejde om sikkerhed og sundhed. Arbejdsmiljøudvalget skal tage sig af de problemer med arbejdsmiljøet, som de lokale arbejdsmiljøgrupper ikke kan løse selv.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på godtarbejdsmiljo.dk

Hvad er dine pligter og ansvar som AMR?

Din vigtigste opgave som arbejdsmiljørepræsentant er at sikre dine kollegers medindflydelse på arbejdsmiljø. Det er ledelsens ansvar, at arbejdsmiljøloven bliver overholdt på din arbejdsplads. Din opgave er at støtte ledelsen i det arbejde, imens du sørger for, at dine kolleger får medindflydelse.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på dm.dk

Kampagne-film - AMO



Hvilke opgaver har en AMR?

AMR´s opgaver

Forebyggelse, risikovurdering og undersøgelse af arbejdsskader er en del af AMR´s opgave i samarbejde med de øvrige AMO-medlemmer, herunder arbejdsmiljøkoordinatoren. Denne forebyggelsesindsats foregår ved at: der udarbejdes den lovpligtige arbejdspladsvurdering, der minimum skal fornys hvert tredje år.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på arbejdsmiljoegruppen.dk

Hvad får en AMR i løn?

I staten har man ret til at forhandle om et tillæg. Arbejdsmiljørepræsentanter, der er medlem af 3F transport, får et vederlag på 9.000 kr. Årligt. Arbejdsmiljørepræsentanter, der er medlem af HK handel, får et vederlag på 9.000 kr.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på amo-uddannelse.dk

Hvad laver en AMR?

En arbejdsmiljørepræsentant (AMR) er en medarbejder, der er valgt til at repræsentere kollegernes interesser omkring arbejdsmiljø, sikre at reglerne overholdes og arbejde for et sikkert og sundt arbejdsmiljø. På mange arbejdspladser står opgaven som arbejdsmiljørepræsentant i skyggen af rollen som tillidsmand.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på godtarbejdsmiljo.dk

Er amo lovpligtigt?

I virksomheder med 10 eller flere ansatte skal det lovpligtige samarbejde om arbejdsmiljø være formaliseret i en arbejdsmiljøorganisation (AMO).

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på at.dk

Hvad kendetegner dårligt arbejdsmiljø?

5 tegn på et dårligt arbejdsmiljø:

Der er ikke fællesskab mellem kollegaerne. Der er stor udskiftning i ansatte (mange opsigelser og/eller fyringer) Du oplever, at der ikke bliver taget hensyn til de ansattes behov. Ledelsen lytter ikke, når der bliver påpeget problemer – både psykiske, fysiske og sociale.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på officefit.dk

Hvad er en amo-repræsentant?

Arbejdsmiljørepræsentantens rolle er at repræsentere de ansatte i samarbejdet om sikkerhed og sundhed og bidrage med viden og erfaringer om deres arbejdsmiljø. Som arbejdsmiljørepræsentant, skal du derfor løbende være i kontakt med de ansatte.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på at.dk

Hvilke pligter hører under arbejdsmiljøloven?

om, at arbejdsgivere skal sørge for: At sikkerheds- og sundhedsforholdene vurderes, og at de nødvendige foranstaltninger træffes (APV) At der føres effektivt tilsyn med, at arbejdet udføres forsvarligt. At give de ansatte oplysninger om ulykkes- og sygdomsfarer.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på at.dk

Hvad laver arbejdsmiljøudvalget?

Arbejdsmiljøudvalget planlægger og koordinerer virksomhedens samarbejde om sikkerhed og sundhed og medvirker til overordnede og tværgående aktiviteter til forebyggelse af risici og beskyttelse af de ansatte.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på socialraadgiverne.dk

Hvad er amo-opgaver?

Arbejdsmiljøorganisationen (AMO) skal løbende arbejde med virksomhedens arbejdsmiljø og har både daglige og strategiske opgaver. Det betyder i praksis, at AMO både skal medvirke til at afdække og løse eksisterende arbejdsmiljøproblemer og arbejde med at forebygge, at nye problemer opstår.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på at.dk

Hvad er forskellen på et arbejdsmiljøudvalg og en arbejdsmiljøgruppe?

En arbejdsmiljøgruppe består af en udpeget arbejdsleder og en valgt arbejdsmiljørepræsentant. Et arbejdsmiljøudvalg består af arbejdsledere og arbejdsmiljørepræsentanter fra en eller flere arbejdsmiljøgrupper med arbejdsgiveren eller dennes repræsentant som formand.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på joblife.dk

Hvad betyder amo?

AMO er en forkortelse af arbejdsmiljøorganisation. Alle virksomheder med 10 eller flere ansatte skal etablere en arbejdsmiljøorganisation.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på at.dk

Hvordan ser Amo ud for en virksomhed med 1,9 ansatte?

Virksomheder, der har 1-9 ansatte, skal ikke oprette en arbejdsmiljøorganisation (AMO). I disse virksomheder skal arbejdsgiveren sørge for, at der er et samarbejde om sikkerhed og sundhed. Samarbejdet skal ske via en løbende og direkte kontakt og dialog mellem arbejdsgiveren og de ansatte.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på at.dk

Hvem vælger en arbejdsmiljørepræsentant?

Arbejdsmiljørepræsentanten vælges af alle ansatte i det område, som arbejdsmiljøgruppen dækker. Stort set alle ansatte kan være med til at vælge arbejdsmiljørepræsentanter. Det gælder også lærlinge, deltidsansatte, afløsere/vikarer og praktikanter.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på at.dk

Hvordan skal en arbejdsmiljøorganisation (AMO) bygges op, og efter hvilket princip skal den organiseres?

Når I skal forhandle om opbygningen af arbejdsmiljøorganisationen, skal I følge princippet om nærhed og kontakt med arbejdsmiljøgruppen. Det vil sige alle ansatte skal have mulighed for at komme i kontakt med sin AMR eller arbejdslederen i arbejdsmiljøgruppen i arbejdstiden.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på foa.dk

Kan amr fyres?

Ja, du kan godt blive fyret, selvom du har en hvis beskyttelse. Ligesom tillidsrepræsentanter er arbejdsmiljørepræsentanten beskyttet mod afskedigelse og anden forringelse af sine arbejdsforhold, uden at fagforeningen har haft lejlighed til at behandle sagen.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på danskmetal.dk

Hvad er forskellen på AMR og TR?

Som TR varetager du opgaver, der har med jeres løn- og arbejdsvilkår at gøre. Det vil blandt andet sige lønforhandlinger, ansættelser, advarsler og afskedigelser. Arbejdsmiljørepræsentanten (AMR) varetager derimod opgaver, der vedrører psykisk og fysisk arbejdsmiljø, arbejdsskader og arbejdspladsvurdering.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på uddannelsesforbundet.dk

Kan man fyre en amr foa?

En arbejdsmiljørepræsentant er beskyttet mod afskedigelse på samme måde som tillidsmænd inden for vedkommende eller tilsvarende faglige område. Det betyder desværre ikke, at man er sikret mod fyring generelt, men det betyder, at det er besværligere og dyrere for arbejdsgiver at fyre en arbejdsmiljørepræsentant.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på foa.dk

Hvor meget tid skal en AMR have?

Ud over den obligatoriske arbejdsmiljøuddannelse på 22 timer har arbejdsmiljørepræsentanter og arbejdsmiljøledere ret og krav til to dages supplerende uddannelse. De to supplerende uddannelsesdage skal være gennemført inden for det første år, hvor medarbejderen er medlem af arbejdsmiljøorganisationen.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på amo-uddannelse.dk

Er man beskyttet som AMR?

Som arbejdsmiljørepræsentant er du beskyttet mod bl. a. opsigelse efter de regler, der gælder for tillidsmanden inden for din overenskomst eller tilsvarende fagområde, hvis du ikke er ansat efter en overenskomst. Findes der ingen overenskomst, skal dit opsigelsesvarsel forlænges med 6 uger.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på detfagligehus.dk

Hvilke rettigheder har en AMR?

Som arbejdsmiljørepræsentant har du en række rettigheder omkring din tid, løn, uddannelse og beskyttelse.
  • Du er beskyttet mod afskedigelse. ...
  • Du har ret til uddannelse. ...
  • Tid til arbejdsmiljøarbejdet. ...
  • Adgang til information. ...
  • Deltagelse i arbejdsmiljøarbejdet. ...
  • Ansattes kontakt med dig som AMR.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på foa.dk