Aktindsigt er adgang til at se dokumenter, der indgår i sagsbehandlingen hos en offentlig myndighed. I praksis gives aktindsigt som regel ved at der udleveres kopi af dokumenterne. Aktindsigt kan gives i medfør af lov om offentlighed i forvaltningen (offentlighedsloven) eller i medfør af forvaltningsloven.
Hvad skal man udlevere ved aktindsigt?
Hovedreglen: Udlevering i den ønskede form
Du er som udgangspunkt forpligtet til at udlevere aktindsigtsmaterialet i den form, som den, der har anmodet om aktindsigt, ønsker. Dette gælder dog ikke, hvis den aktindsigtssøgende har bedt om at få gennemført aktindsigten mv. i en bestemt digital form.
Hvad er ikke omfattet af aktindsigt?
Retten til aktindsigt omfatter som udgangspunkt ikke sager om enkeltpersoners ansættelsesforhold, jf. offentlighedslovens § 21,... Retten til aktindsigt omfatter ikke sager om førelse af en kalender.
Hvilken lov gælder ved aktindsigt?
Udover retten til aktindsigt i medfør af offentlighedsloven har du som part i en sag i det offentlige også ret til partsaktindsigt. Reglerne om partsaktindsigt følger af forvaltningsloven.
Hvad skal en anmodning om aktindsigt indeholde?
En anmodning om aktindsigt efter offentlighedsloven skal indeholde de oplysninger, som er nødvendige, for at myndigheden kan identificere den sag eller de dokumenter, der ønskes aktindsigt i. Anmodningen skal derudover angive det tema, som sagen eller dokumenterne vedrører.
Hvad er aktindsigt?
Hvad koster det at søge aktindsigt?
Hvis elektronisk aktindsigt omfatter mere end 100 sider, kan myndigheden kræve 100 kr. men ikke mere uanset hvor mange sider, der er tale om. Det bemærkes, at de samme betalingsregler gælder for anmodninger om dataudtræk.
Er der aktindsigt i materiale, der ved en fejl ikke er journaliseret?
Dokumenter er ikke undtaget fra aktindsigt, hvis de ikke er journaliseret. Du skal derfor stadig vurdere, om der kan gives aktindsigt i dokumenter, der ikke er journaliseret på sagen, men som er indgået i behandlingen af den.
Hvor hurtigt kan man få aktindsigt?
En myndighed skal efter disse regler snarest afgøre, om en anmodning om aktindsigt kan imødekommes. En anmodning om aktindsigt skal færdigbehandles inden 7 arbejdsdage efter modtagelsen, medmindre det undtagelsesvis ikke er muligt f. eks. på grund af sagens omfang eller kompleksitet.
Hvornår har man notatpligt?
En myndighed har notatpligt i afgørelsessager, når den mundtligt eller på anden måde modtager oplysninger om sagens faktiske grundlag eller eksterne faglige vurderinger, der er af betydning for sagens afgørelse. Pligten til at tage notat gælder også i forhold til væsentlige sagsekspeditionsskridt.
Hvad siger forvaltningsloven?
Forvaltningsloven fastsætter regler om inhabilitet, vejledningspligt, repræsentation, aktindsigt til parter, parthøring, begrundelse, klagevejledning og tavshedspligt. Forvaltningslovens regler er blandt andet med til at sikre, at afgørelser bliver truffet på et oplyst og sagligt grundlag.
Hvad er interne dokumenter?
Interne arbejdsdokumenter er dokumenter, der er udarbejdet af en myndighed til eget brug, dvs. de er ikke afgivet til udenforstående. Det kan f. eks. være brevveksling - både på papir og e-mail - mellem forskellige enheder inden for samme myndighed.
Hvad er en personalesag?
Personalesager er sager om ansættelse og forfremmelse og sager om enkeltpersoners ansættelse i det offentlige. Når en borger eller journalist beder om aktindsigt i en medarbejders personalesag, er der dog ret til aktindsigt i nogle standardprægede oplysninger.
Hvornår skal der partshøres?
Efter forvaltningsloven § 19 gælder det som hovedregel, at kommunen skal partshøre borgeren i de tilfælde, hvor man må antage, at borgeren ikke kender de oplysninger, som er grundlaget for kommunens afgørelse. Kommunen skal informere borgeren om oplysningerne, og borgeren skal have mulighed for at udtale sig om dem.
Kan jeg se, hvad politiet ved om mig?
Hvis du ønsker at få indsigt i, om politiet behandler oplysninger om dig, skal du rette henvendelse til den enkelte politikreds eller Rigspolitiets Databeskyttelsesenhed. Adgangen til indsigt reguleres af retshåndhævelsesloven, EU's databeskyttelsesforordning og databeskyttelsesloven.
Hvad betyder delvis aktindsigt?
Har du vurderet, at en eller flere oplysninger i et dokument kan undtages fra aktindsigt efter offentlighedslovens §§ 30-33, skal du herefter overveje, om der skal gives aktindsigt i dokumentets øvrige indhold, jf. offentlighedslovens § 34.
Kan man få at vide, hvem der har anmeldt en?
Du får brevet, senest 10 dage efter at Udbetaling Danmark har modtaget anmeldelsen. Du har nemlig ret til at vide, at Udbetaling Danmark har modtaget oplysninger om dig. Du har også krav på at få alle de oplysninger, som Udbetaling Danmark har fået, og som de har om den person, der har anmeldt dig.
Hvad er forskellen på notatpligt og journaliseringspligt?
Notatpligten betyder, i forsimplet form, at vi har pligt til at notere oplysninger, som vi modtager mundtligt eller på anden måde. Notatpligten gælder i afgørelsessager. Journaliseringspligten beskriver, at vi har pligt til at journalisere doku- menter, der er modtaget eller afsendt.
Hvornår har man brudt sin tavshedspligt?
Uberettiget udnyttelse af fortrolige oplysninger udgør også et brud på tavshedspligten. En ansat vil således tilsidesætte sin tavshedspligt, hvis han eller hun udnytter fortrolige oplysninger på en retsstridig måde, uden at oplysningerne nødvendigvis bliver videregivet.
Hvornår er man en myndighed?
At være myndig. At være myndig betyder, at du kan indgå bindende aftaler, disponere over din egen økonomi, og at du kan indgå forskellige former for retshandler, fx købe ejendom. Når du er myndig, har du stemmeret til valg i Danmark og til Europa-Parlamentet. I Danmark er myndighedsalderen 18 år.
Hvad er reglerne for aktindsigt?
Din anmodning om aktindsigt skal ske skriftligt. Der skal være henvisning til det konkrete sagsnr. og det konkrete dokument, du ønsker aktindsigt i. Retten skal inden syv arbejdsdage træffe afgørelse om, hvorvidt din anmodning kan imødekommes.
Hvad kan man ikke få aktindsigt i?
Efter offentlighedslovens § 30, nr. 1, kan der ikke meddeles aktindsigt i oplysninger om enkeltpersoners private, herunder økonomiske, forhold. Denne type oplysninger vil den, der søger om aktindsigt, altså ikke kunne få udleveret.
Hvad skal man skrive, når man søger aktindsigt?
Det er ikke et krav, at du begrunder dit ønske om aktindsigt. Din ansøgning om aktindsigt skal indeholde de oplysninger, som er nødvendige for, at kommunen kan finde den sag eller de dokumenter, du ønsker aktindsigt i. Derudover skal ansøgningen have et tema, fx "brevveksling, der vedrører smiley-ordningen".
Hvad skal ikke journaliseres?
Bekendtgørelser, cirkulærer og orienteringsskrivelser fra andre myndigheder om praksis på et område skal normalt heller ikke journaliseres. Med udtrykket ”betydning for sagen” i den anden betingelse sigtes der til, om dokumentet har betydning for sagens indholdsmæssige del, herunder dens afgørelse.
Kan man få afslag på aktindsigt?
En myndighed kan give afslag på en anmodning om aktindsigt, hvis myndigheden mener, at anmodningen tjener et retsstridigt formål, eller hvis anmodningen har et chikanøst formål. Det står i offentlighedslovens § 9, stk. 2, nr. 2.
Hvad er egenacces?
Arkivlovens § 39 b, giver borgeren ret til at få indsigt i egne personoplysninger. Det er også muligt at få indsigt i elektronisk materiale efter arkivlovens § 39 a. Retten til egenacces er gratis.