SU/MED-udvalg sætter rammerne for samarbejdet mellem medarbejdere og ledelsen på en arbejdsplads. Det er i udvalgene, at medlemmerne, og dermed de ansatte, kan: få information om arbejdspladsen. være medbestemmende i forhold til arbejds- og personaleforhold.
Hvad laver man i et med udvalg?
I MED- udvalget drøfter ledelsen og medar- bejdernes repræsentanter det, der har betydning for arbejdspladsen. Både ledelsen og medarbejderne kan tage sager op i MED-udvalget. I MED-systemet inddrages medarbej- dernes viden, erfaringer, synspunkter og forslag inden ledelsen træffer be- slutning.
Hvad er et SU-udvalg?
Samarbejdsudvalget (SU) er et forum, hvor ledelse og medarbejdere kan drøfte, hvordan de sammen kan udvikle arbejdspladsen og øge både trivsel og effektivitet.
Hvad laver en SU-repræsentant?
Medlemmer af SU skal repræsentere alle medarbejderes interesser. Og der er regler for, hvordan man sammensætter medlemmerne af SU. Hvem repræsenterer medarbejderrepræsentanterne? Medarbejderrepræsentanterne i et SU-udvalg varetager alle medarbejderes interesser.
Hvilke opgaver skal samarbejdsudvalget inddrages i?
- Arbejds- og velfærdsforhold. ...
- Uddannelse og omskoling. ...
- Persondata. ...
- Uddannelsespolitik. ...
- Produktions- og arbejdstilrettelæggelse. ...
- Indførelse af ny eller ændringer i bestående teknologi. ...
- Seniorpolitik. ...
- Lønsystemer.
Hvad laver en social- og sundhedshjælper?
Er samarbejdsudvalg lovpligtigt?
I virksomheder, der beskæftiger 35 ansatte og derover, skal der oprettes et samarbejdsudvalg bestående af repræsentanter for virksomhedens ledelse og for medarbejderne, hvis en af parterne ønsker det.
Hvornår skal man have et med udvalg?
I staten skal alle institutioner oprette et SU-udvalg, hvis der er mindst 25 ansatte. Hvis en statslig institution har flere arbejdspladser med selvstændig ledelsesfunktion og minimum 25 medarbejdere, skal institutionen oprette et SU-udvalg for hvert arbejdssted.
Hvad vil det sige at være tillidsrepræsentant?
Tillidsrepræsentanten er talsmand/kvinde for kollegerne, den, der står vagt om overenskomsten, og repræsenterer HK på arbejdspladsen. Da de første tillidsrepræsentanter blev valgt i starten af 1900-tallet, var deres primære opgave at sikre, at overenskomsten blev overholdt, og varetage kollegernes krav og interesser.
Hvem kan vælges til samarbejdsudvalg?
I private virksomheder er der mulighed for at oprette et samarbejdsudvalg, hvis der er mindst 35 ansatte. I et samarbejdsudvalg skal halvdelen af medlemmerne repræsentere ledelsen og den anden halvdel medarbejderne.
Er SU og SU stipendium det samme?
I Danmark kan studerende få økonomisk støtte (SU) i studietiden. SU består af et SU-stipendium og et frivilligt SU-lån. SU-stipendiet skal ikke betales tilbage til staten, mens SU-lånet skal betales tilbage efter endt uddannelse.
Hvad er et arbejdsmiljøudvalg?
Hvilke opgaver har arbejdsmiljøudvalget? Planlægge, lede og koordinere sikkerheds- og sundhedsarbejdet i virksomheden og gennemføre den årlige arbejdsmiljødrøftelse. Kontrollerer arbejdsmiljøarbejdet og skal sørge for, at arbejdsmiljøgrupperne orienteres og vejledes om arbejdsmiljøet.
Hvem sidder med i et med-udvalg?
Hovedudvalget og MED-udvalgene består af repræsentanter for ledere og medarbejdere. Alle medarbejderne i kommunen er repræsenteret i et MED-udvalg af en medarbejder- repræsentant. → Ledere (udpeges af ledelsen). → Medarbejderrepræsentanter (vælges af medarbej- derne/udpeges af de faglige organisationer).
Hvad er forskellen på trio og med?
Trio'en skal udarbejde retningslinjer for arbejds-, samarbejds-, personale- og arbejdsmiljøforhold, der sikrer, at medarbejderne får medindflydelse og medbestemmelse. MED-opgaven stiller store krav til både tillids- og arbejdsmiljørepræsentanter og ledelse.
Hvad skal drøftes med?
I MED-systemet har man pligt til at informere og drøfte sagerne med ledelsen inden der træffes en beslutning. Herefter skal medarbejdernes synspunkter indgå i beslutningsgrundlaget. Er det muligt at foretage afstemning i et MED-udvalg, hvis man ikke kan nå til enighed? Nej, der kan ikke stemmes i et MED-udvalg.
Hvad får en TR i løn?
Løn som tillidsrepræsentant
Din løn er hele din løn. Det vil sige både grundløn og lokalt aftalte tillæg/trin for funktioner/kvalifikationer inklusiv, pension og ferietillæg. Derudover får du dækket dine transportudgifter i forbindelse med møder eller uddannelse.
Hvad er forskellen på TR og AMR?
Som TR varetager du opgaver, der har med jeres løn- og arbejdsvilkår at gøre. Det vil blandt andet sige lønforhandlinger, ansættelser, advarsler og afskedigelser. Arbejdsmiljørepræsentanten (AMR) varetager derimod opgaver, der vedrører psykisk og fysisk arbejdsmiljø, arbejdsskader og arbejdspladsvurdering.
Hvor længe sidder en tillidsrepræsentant?
Tillidsrepræsentanten er valgt demokratisk for en periode af to år. Men er kollegerne utilfredse med ham, så kan de indkalde til et møde, hvor de tager stilling til, om han skal fortsætte, eller man vil vælge en anden.
Hvordan vælges medarbejderrepræsentanter?
3. Medarbejderne har ret til at vælge medarbejderrepræsentanter svarerende til halvdelen af de øvrige bestyrelsesmedlemmer eller tilsynsmedlemmer, der er valgt af generalforsamlingen eller udpeget i henhold til selskabets vedtægter.
Er med-udvalg lovpligtigt?
På det offentlige område er der faste aftaler om samarbejde mellem medarbejdere og ledelse. I staten skal alle institutioner have et samarbejdsudvalg (SU). I kommuner og regioner er der de fleste steder indgået lokale aftaler om medbestemmelse og medindflydelse inden for rammeaftaler (MED).
Hvad er forskellen på medindflydelse og medbestemmelse?
Der er forskel – og forskellen er, at man ved medindflydelse kan gøre sig håb om at på- virke en beslutning, men ledelse har det endelige ord – mens man ved medbestem- melse de facto inddrages i den endelige be- slutning.
Hvem sidder i et samarbejdsudvalg?
I Samarbejdsaftalen fastsættes en grænse med 35 ansatte og derover: "I virksomheder med 35 ansatte og derover udvikles og følges det daglige samarbejde gennem et samarbejdsudvalg bestående af repræsentanter for virksomhedens ledelse og for arbejdstagerne.
Hvilke pligter og ansvar for arbejdsmiljøet har ansatte?
Det er arbejdsgiverens ansvar at sørge for, at arbejdsforholdene er sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarlige. Det gælder både i forhold til arbejdsstedets indretning og arbejdets udførelse, herunder brug af kemiske produkter og tekniske hjælpemidler.
Hvem kan vælges til SU?
Der er ingen aldersgrænse for at få SU til en videregående uddannelse. Du skal dog være fyldt 18, for at kunne søge et SU-lån. Du har ikke ret til SU, hvis du er selvstuderende.