Arbejdsmiljørepræsentanten er valgt af de ansatte til at indgå i virksomhedens arbejdsmiljøorganisation (AMO). Arbejdsmiljørepræsentantens rolle er at repræsentere de ansatte i samarbejdet om sikkerhed og sundhed og bidrage med viden og erfaringer om deres arbejdsmiljø.
Hvad er opgaverne for en arbejdsmiljørepræsentant?
Arbejdsmiljørepræsentanten har en række forskellige opgaver og ansvarsområder, herunder: At være en kontaktperson for de ansatte, når det gælder spørgsmål og bekymringer vedrørende arbejdsmiljøet. At deltage i arbejdspladsvurderinger og bidrage til at identificere eventuelle risici for arbejdsmiljøet.
Hvad får en AMR i løn?
I staten har man ret til at forhandle om et tillæg. Arbejdsmiljørepræsentanter, der er medlem af 3F transport, får et vederlag på 9.000 kr. Årligt. Arbejdsmiljørepræsentanter, der er medlem af HK handel, får et vederlag på 9.000 kr.
Hvilke pligter og ansvar er der for arbejdsmiljørepræsentanten?
Arbejdsmiljørepræsentanten skal være i kontakt med de ansatte og bidrage med erfaringer og viden om de ansattes arbejdsmiljø. Ligesom arbejdslederen skal arbejdsmiljørepræsentanten desuden bidrage med forslag til løsninger på arbejdsmiljøproblemer og forebyggelse af risici i arbejdsmiljøet.
Hvad er en god arbejdsmiljørepræsentant?
Du skal være det lyttende øre i organisationen, som så vidt muligt ved, hvad der rører sig. Du kan betragte dig selv som dine kollegaers talerør, og du sikrer, at deres meninger, oplevelser og gode ideer i forhold til arbejdsmiljøet bliver bragt videre.
INSIDE OSLO BØRS - TOPP 10 MOMENTUM - TEKNISK ANALYSE
Hvad skal en AMR kunne?
- Arbejdspladsens arbejdsmiljø bliver taget alvorligt, ved at I arbejder systematisk med, hvordan I forebygger og håndterer arbejdsmiljøudfordringer.
- Kontrollere, at arbejdet kan udføres forsvarligt.
- I registrerer, dokumenterer og forebygger arbejdsskader på jeres arbejdsplads.
Hvad er forskellen på AMiR og Amr?
Inden for arbejdsmiljøområdet er der mange forkortelser at holde styr på - her er nogle af de mest almindelige. AMR = arbejdsmiljørepræsentant. AMiR = arbejdsmiljørepræsentant, man bruger på mange hospitaler.
Kan amr fyres?
Ja, du kan godt blive fyret, selvom du har en hvis beskyttelse. Ligesom tillidsrepræsentanter er arbejdsmiljørepræsentanten beskyttet mod afskedigelse og anden forringelse af sine arbejdsforhold, uden at fagforeningen har haft lejlighed til at behandle sagen.
Hvornår er PSS nødvendig?
En Plan for Sikkerhed og Sundhed (PSS) skal sikre, at alle på byggepladsen har et godt arbejdsmiljø. Planen kan samtidig være et godt styringsredskab for byggeledelsen. Bygherren skal altid udarbejde en PSS, hvis der arbejder mere end 10 personer samtidig på pladsen fra mere end en virksomhed.
Hvilke rettigheder har en arbejdsmiljørepræsentant?
- Du er beskyttet mod afskedigelse. ...
- Du har ret til uddannelse. ...
- Tid til arbejdsmiljøarbejdet. ...
- Adgang til information. ...
- Deltagelse i arbejdsmiljøarbejdet. ...
- Ansattes kontakt med dig som AMR.
Hvor længe gælder en AMR uddannelse?
Arbejdsmiljøleder eller Arbejdsmiljørepræsentant
Da arbejdsmiljøloven ændres hvert år, kan det anbefales, at gennemgå en ny arbejdsmiljøuddannelse efter 6 - 10 års virke, som repræsentant.
Kan man sige op som AMR?
Arbejdsmiljørepræsentanten kan ikke forlade hvervet i valgperioden. Sker det alligevel, har de ansatte ikke ret til at vælge en ny arbejdsmiljørepræsentant. Der kan dog altid vælges en ny, hvis arbejdsgiveren og de ansatte er enige om det.
Hvor længe sidder man som arbejdsmiljørepræsentant?
En valgperiode er som udgangspunkt 2 år. Det kan ske ved en aftale indgået mellem arbejdsgiveren og de ansatte om den ønskede forlængelse, og forlængelsen kan alene gælde for fremtidige valg. Dvs. at forlængelsen ikke kan gælde for tidligere valg.
Kan en leder være arbejdsmiljørepræsentant?
Arbejdsgiveren, virksomhedsledere og arbejdsledere kan ikke vælges som arbejdsmiljørepræsentant.
Hvad er forskellen på AMR og TR?
Som TR varetager du opgaver, der har med jeres løn- og arbejdsvilkår at gøre. Det vil blandt andet sige lønforhandlinger, ansættelser, advarsler og afskedigelser. Arbejdsmiljørepræsentanten (AMR) varetager derimod opgaver, der vedrører psykisk og fysisk arbejdsmiljø, arbejdsskader og arbejdspladsvurdering.
Hvor mange medarbejdere pr. AMR?
Er der 10 eller flere ansatte på arbejdspladsen, skal der være mindst 1 arbejdsmiljørepræsentant. Er I flere end 35 ansatte, skal der etableres arbejdsmiljøgrupper, hvori arbejdsmiljørepræsentanterne indgår.
Hvad skal PSS indeholde?
Beskrivelse af byggepladsens færdsels- og andre fællesområder, herunder forhold vedr. orden og ryddelighed, inklusive snerydning, grusning og affaldshåndtering. Afgrænsning af områder med særlige risici, samt angive specifikke foranstaltninger vedrørende evt. særligt farligt arbejde.
Hvilke pligter og ansvar for arbejdsmiljøet har ansatte?
Ansattes pligter
Ansatte har også en række pligter efter arbejdsmiljøloven. De ansatte skal deltage i samarbejdet om sikkerhed og sundhed. De ansatte skal desuden medvirke til, at arbejdsforholdene er sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarlige inden for deres arbejdsområde.
Hvem har ansvaret på en byggeplads?
Det er bygherrens ansvar – gennem planlægning og koordinering af sikkerhed og sundhed – at sikre grundlaget for, at arbejdet på byggepladsen kan udføres sikkerheds- og sundhedsmæssigt forsvarligt.
Kan man afskedige en arbejdsmiljørepræsentant?
I dag følger det af arbejdsmiljølovens § 10, stk. 2, at: "Arbejdsmiljørepræsentanten er beskyttet mod afskedigelse og anden forringelse af sine forhold på samme måde som tillidsmænd inden for vedkommende eller tilsvarende faglige område."
Hvad koster det at fyre en tillidsmand?
Men det er ikke altid, at ledelser overholder reglerne, og derfor alligevel fyrer en tillidsrepræsentant uretmæssigt. Kan dette bevises af fagforeningen, så skal ledelsen betale en betydelig erstatning til tillidsrepræsentanten. Ofte mellem 6 og 9 måneders løn.
Hvad er reglerne for en arbejdsmiljørepræsentant?
En arbejdsmiljørepræsentant vælges for to år. Arbejdsgiver og ansatte kan aftale en længere valgperiode, dog højst fire år. Uanset længden af valgperioden kan der ske genvalg. Arbejdsmiljørepræsentanten kan ikke forlade sit hverv, selvom valgperioden udvides.
Kan en amr sige op?
- Du er beskyttet helt på samme måde som tillidsrepræsentanten, når du er arbejdsmiljørepræsentant, siger faglig sekretær og jurist i HK Handel, Søren Boelt Tyndeskov og fortsætter: - Det betyder, at du som udgangspunkt ikke kan blive opsagt i forbindelse med hvervet.
Hvad er psykisk arbejdsmiljø?
Psykisk arbejdsmiljø er et samspil mellem psykologiske og sociale forhold på arbejdspladsen og de enkelte medarbejdere. Det samspil kan påvirke medarbejdernes fysiske og psykiske helbred både positivt og negativt.
Hvad er en AMRS-opgave?
Arbejdsmiljørepræsentantens rolle er at repræsentere de ansatte i samarbejdet om sikkerhed og sundhed og bidrage med viden og erfaringer om deres arbejdsmiljø. Som arbejdsmiljørepræsentant, skal du derfor løbende være i kontakt med de ansatte.