Hvis du har brug for at dokumentere din nuværende eller tidligere adresser, kan du få udskrevet en bopælsattest hos en kommune. En bopælsattest koster op til 98 kr.
Hvor lang tid tager det at få en bopælsattest?
Du kan forvente en sagsbehandlingstid på 5-7 hverdage, efter vi modtager dokumenter med post eller kurer. Vi gør opmærksom på, at behandlingstiden i travle perioder kan være længere.
Hvordan kan jeg dokumentere min bopæl?
En bopælsattest dokumenterer din nuværende og eventuelle tidligere bopæl. Du vælger selv, om din civilstand skal stå på attesten - så kalder man det også en civilstandsattest. Dit statsborgerskab og dine tidligere navne kan stå på attesten, hvis du ønsker det.
Hvordan henter man en historisk bopælsattest?
Har du brug for en historisk bopælsattest (registerindsigt), hvis du for eksempel skal søge uddannelse, kan du hente den på Registerindsigt hos CPR - Det Centrale Personregister.
Hvad koster en adresseforespørgsel?
For at få udleveret oplysninger skal du kunne identificere den person, du ønsker oplysninger om enten ved fulde navn og adresse, fulde navn og fødselsdato eller fulde navn og CPR-nummer. Hver henvendelse koster op til 90 kroner (2025), også selvom det ikke er sikkert, at kommunen kan finde den person, du søger.
På besøg hos en genbrugselsker: Gitte
Hvor kan man se sine gamle adresser?
I CPR registerindsigt kan du se, hvilke oplysninger der er registreret om dig i Det Centrale Personregister (CPR). Du kan også se, hvilke oplysninger der er registreret om børn, du har forældremyndigheden over. Registerindsigten er gratis.
Hvordan kan man finde ud af, hvem der bor på en adresse?
På borger.dk kan du søge information om en persons nuværende adresse. Du kan få aktuelle oplysninger om andre personer fra CPR f. eks. navne- og adresseoplysninger.
Hvor meget koster en bopælsattest?
Hvis du har brug for at dokumentere din nuværende eller tidligere adresser, kan du få udskrevet en bopælsattest på dansk, tysk eller engelsk. Du anmoder om bopælsattesten digitalt via selvbetjeningsløsningen og den koster 90 kroner (2025).
Hvem har adresse på min bopæl?
Du skal selv henvende dig hos din kommune, hvis du vil vide, om andre personer er registreret på din adresse. Du kan enten lave en digital beboerforespørgsel eller henvende dig i Borgerservice. Det koster som regel et mindre gebyr. Derudover skal du kunne dokumentere, at du er ejer af boligen.
Hvad er dokumentation for boligforhold?
Dokumentation for boligforhold i form af kopi af lejekontrakt eller andelsbevis. Vedlægges kun, hvis I bor i en leje- eller andelsbolig, og I er flyttet, eller lejekontrakten er fornyet, siden du fik din seneste tilladelse. Dokumentation for økonomisk sikkerhed.
Er bopæl det samme som folkeregisteradresse?
Du skal være registreret med bopæl i Folkeregistret (CPR) på den adresse i Danmark, hvor du reelt opholder dig. Det gælder, uanset om det er din egen bolig, eller du bor hos andre. Du kan ikke lovligt være registreret i CPR på en adresse, hvis du ikke reelt bor der, men blot ønsker at modtage post på adressen.
Hvor lang tid må et hus stå tomt?
Brug for hjælp til skødeskrivning? Loven definerer, at du skal opholde dig mindst 180 dage om året i en helårsbolig med bopælspligt. Hvis du ikke selv bebor ejendommen, skal den lejes ud, hvis den står tom mere end 180 dage pr år. Undtagelsen er dog, hvis du foretager en længere ferierejse eller lignende til udlandet.
Hvad koster en civilstandsattest?
En civilstandsattest er en udskrift fra CPR, der viser din civilstand (fx om du er ugift, gift, fraskilt, enke/enkemand). Attesten udleveres af kommunen og kan koste op til 98 kr. (2025).
Hvor længe kan man være uden adresse?
Standardreglen er, at du skal melde, at du flytter tidligst 28 dage før og senest fem dage efter, at du er flyttet. Det koster ikke noget. Men overskrider du fristen, kan du få en bøde.
Hvor kan jeg se mit barns adresse?
I CPR registerindsigt kan du se, hvilke oplysninger der er registreret om dig i Det Centrale Personregister (CPR). Du kan også se, hvilke oplysninger der er registreret om børn, du har forældremyndigheden over. Registerindsigten er gratis.
Hvad er en husejerattest?
En husejerattest er det samme som en beboerforespørgsel. Med en beboerforespørgsel kan du som ejer eller lejer af en bolig få oplyst, hvem der er tilmeldt din boligs adresse. Du søger digitalt via selvbetjeningsløsningen. Det koster 90 kroner (2024).
Er det ulovligt at have adresse et sted man ikke bor?
Det er ikke lovligt at melde flytning til en adresse, hvor man ikke bor. Det er heller ikke lovligt at andre bliver registret på din adresse, hvis de rent faktisk ikke bor der. Det kaldes en fiktiv adresse, hvis man står registreret på en adresse, men ikke bor der.
Hvordan får man en bopælsattest?
Du kan bestille din bopælsattest på borger.dk ved at logge ind med dit NemID og udfylde en række oplysninger om dig selv. Prisen afhænger af kommunen, men koster i 2025 mellem 75-98 kr. Du vil modtage bopælsattesten i din digitale postkasse med det samme eller via almindelig post, hvis du ikke er tilmeldt digital post.
Hvor kan man se alle ens adresser?
Du kan søge alle registrerede adresser i Danmark frem på på landkortet over Danmarks adresser.
Hvor meget koster statsborgerskab?
Når du ansøger om dansk statsborgerskab, skal du betale et gebyr på 4.000 kr. Gebyret betales direkte til Udlændinge- og Integrationsministeriet i forbindelse med, at du indgiver ansøgningen. Hvis ansøgningen indgives via den digitale ansøgningsløsning, skal du betale med Dankort, Visa, Mastercard eller MobilePay.
Hvad er et adressebevis?
Dit adressebevis kan være et af følgende dokumenter:
Kommuneskat eller kommuneregning / brev fra told og skat. Socialforsikringsudtog. Officiel aftale om husleje – udstedt af myndighederne.
Hvor meget koster et sygesikringsbevis?
Bestil et fysisk sundhedskort
Det koster 40 kroner (2025).
Kan man se, hvem der har boet på en adresse?
Rigsarkivets database gør det muligt at se, hvem der har boet i din bolig før dig. Gå på opdagelse i din – eller en anden – boligs historie med Rigsarkivets database Arkivalieronline. Her kan du se danske folketællinger fra 1787 til 1940.
Kan man fjerne folk fra ens adresse?
Hvis du kender personen, som stadig har adresse hos dig, kan du derfor bede vedkommende om selv at melde flytning. Flytningen vil normalt ske med det samme. Hvis du ikke har mulighed for at få personen til at melde flytning selv, kan du bede Folkeregisteret om at fjerne personen fra din adresse. Det tager 6-8 uger.
Hvordan fjerner man sig på Krak?
ved at kontakte Kraks kundeservice eller via selvbetjening på Kraks tjenester. Ved selvbetjening kan Kraks brugere ændre eller fjerne kontaktoplysninger. Brugeren vil derefter blive bedt om at bekræfte ændringerne gennem en SMS fra et eksisterende telefonnummer registreret af Krak.