Det koster ikke noget, første gang du får aktindsigt. Sygehuset og andre sundhedspersoner kan dog opkræve et gebyr, hvis du ønsker flere kopier af din journal.
Hvor hurtigt kan man få aktindsigt?
En myndighed skal efter disse regler snarest afgøre, om en anmodning om aktindsigt kan imødekommes. En anmodning om aktindsigt skal færdigbehandles inden 7 arbejdsdage efter modtagelsen, medmindre det undtagelsesvis ikke er muligt f. eks. på grund af sagens omfang eller kompleksitet.
Hvordan får man aktindsigt hos egen læge?
Patienter har ret til at få aktindsigt i sin patientjournal i form af en kopi. De har ikke mulighed for selv at få udleveret den originale journal. Andre har ikke adgang til aktindsigt i patientens journal med mindre de repræsenterer patienten, eller den pågældende har givet dem fuldmagt.
Hvordan søger jeg aktindsigt i min egen sag?
For at få aktindsigt skal du henvende dig til den myndighed, der har den sag, du ønsker aktindsigt i. Du kan henvende dig mundtligt eller skriftligt. Myndigheden afgør så hurtigt som muligt, om din anmodning om aktindsigt kan imødekommes.
Kan man søge aktindsigt hos kommunen?
Hvis du ønsker at få adgang til dokumenter eller oplysninger fra en offentlig myndighed mv. (fx staten eller kommunen), kan du søge om aktindsigt hos myndigheden. Offentligheden, fx borgere og pressen, har som hovedregel ret til indsigt i sager i det offentlige.
Hvad er aktindsigt?
Hvad er reglerne for aktindsigt?
Din anmodning om aktindsigt skal ske skriftligt. Der skal være henvisning til det konkrete sagsnr. og det konkrete dokument, du ønsker aktindsigt i. Retten skal inden syv arbejdsdage træffe afgørelse om, hvorvidt din anmodning kan imødekommes.
Hvor længe skal kommunen gemme dokumenter?
Sagsmateriale skal dog altid opbevares, så længe der er administrativt behov for det. § 8. Arkivalier, der skal bevares i henhold til bestemmelserne, kan afleveres til landsarkiverne, sædvanligvis når arkivalierne er 30 år gamle, medmindre det i bilaget er bestemt, at aflevering skal ske tidligere.
Hvad er ikke omfattet af aktindsigt?
Visse sagstyper er som udgangspunkt helt undtaget fra retten til aktindsigt. Det gælder først og fremmest straffesager og offentligt ansattes personalesager. I offentligt ansattes personalesager kan du dog få oplysninger om den ansattes navn, stilling, uddannelse, arbejdsopgaver, lønmæssige forhold og tjenesterejser.
Kan pårørende få aktindsigt?
De nærmeste pårørende vil i den situation have adgang til aktindsigt i de oplysninger i patientens journal, som har betydning for deres stillingtagen. Det bemærkes, at det vil bero på et konkret skøn i den enkelte situation, hvilke personer der må anses for nærmeste pårørende.
Kan man få at vide, hvem der har anmeldt en?
Du får brevet, senest 10 dage efter at Udbetaling Danmark har modtaget anmeldelsen. Du har nemlig ret til at vide, at Udbetaling Danmark har modtaget oplysninger om dig. Du har også krav på at få alle de oplysninger, som Udbetaling Danmark har fået, og som de har om den person, der har anmeldt dig.
Kan man se sin journal fra praktiserende læge?
I sundhedsjournalen på sundhed.dk kan du se forskellige oplysninger, som det offentlige sundhedsvæsen har registreret om dig. Det gælder bl. a. oplysninger om, hvornår du har været hos lægen, laboratoriesvar, og hvilken medicin du har fået ordineret.
Kan man få adgang til afdødes journal?
De pårørende har kun adgang til oplysningerne om sygdomsforløb, dødsårsag og dødsmåde. Pårørende har ikke krav på aktindsigt i afdødes patientjournal.
Hvor kan jeg se mine psykiske diagnoser?
Når du er logget på sundhed.dk, kan du i Landspatientregistret se en oversigt over dine behandlinger på danske sygehuse. Du kan bl. a. se oplysninger om diagnoser, operationer, undersøgelser og indlæggelser.
Hvordan søger man aktindsigt i en lægejournal?
Sådan søger du aktindsigt i din journal
Journalen vil blive sendt til din digital post. Er du undtaget fra digital post, kan du kontakte Tilsyn og Rådgivning skriftligt pr. e-mail eller brev. Udlevering af journaler kan kun ske efter skriftlig anmodning for at sikre patientens og sundhedspersonens identitet.
Hvor lang tid tager det at behandle en sag?
I nogle sager tager det kortere tid end 5 måneder, mens andre sager vil tage lidt længere tid. Den aktuelle sagsbehandlingstid opdateres hvert kvartal. Vi vil kontakte dig undervejs i forbindelse med behandlingen af din sag. Du kan forvente en længere sagsbehandlingstid på lovliggørelsessager.
Kan man få aktindsigt i egen personalesag?
offentlighedslovens § 21, stk. 2. Det betyder, at der som udgangspunkt ikke kan gives aktindsigt i en offentlig ansats personalesag. Det omfatter både den typiske konkrete personalesag, der oprettes ved en medarbejders ansættelse, og andre konkrete sager om særlige ansættelsesmæssige forhold om den enkelte ansatte.
Hvad skal der til for at få aktindsigt?
Der er ingen særlige krav til, hvordan du skal søge om aktindsigt. Det kan ske via e-mail, brev, pr. telefon eller ved personlig henvendelse i kommunen. Det er ikke et krav, at du begrunder dit ønske om aktindsigt.
Hvor længe gemmes lægejournaler efter død?
Der kan 75 år efter en persons død gives adgang til vedkommendes journal til eksempelvis slægtsforskere eller andre med en interesse i sagen.
Hvordan får jeg adgang til min fars journal?
En ny funktion på den offentlige sundhedsportal sundhed.dk gør det nu muligt for patienter at give pårørende adgang til journal og prøvesvar. Det kræver en elektronisk fuldmagt før andre kan få adgang, så patienten skal indtaste de pårørendes CPR-nummer som tilladelse.
Kan man få aktindsigt i Familieretshuset?
Ønsker du aktindsigt i din sag, skal du blot skrive til Familieretshuset, at du ønsker aktindsigt. Det er ikke mit råd, at man ubetinget altid skal overdænge Familieretshuset med anmodning om aktindsigt. Husk på, at det også generelt er medvirkende til at trække sagerne ud.
Hvor kan man se sin aktindsigt?
Se din log på sundhed.dk
Her kan du få indsigt i, hvem der har set dine personlige oplysninger på sundhed.dk, hvilke oplysninger de har set og hvornår. Vær opmærksom på, at ikke alle sygehuse endnu har gjort disse oplysninger tilgængelige.
Hvad er interne dokumenter?
Interne arbejdsdokumenter er dokumenter, der er udarbejdet af en myndighed til eget brug, dvs. de er ikke afgivet til udenforstående. Det kan f. eks. være brevveksling - både på papir og e-mail - mellem forskellige enheder inden for samme myndighed.
Hvor længe skal kommunen gemme sagsakter?
Alle kommuner har oplyst at sagsakter bliver bevaret i mindst 5 år. Der er ikke indgået deciderede aftaler med hver enkelt kommune om opbevaring.
Hvor mange år skal man gemme personlige papirer?
Der findes ingen officielle regler for hvor længe du skal gemme personlige skattepapirer, men for virksomheder er det 5 år. Den en det en regel mange bruger på personlige dokumenter vedr. skat, feriepenge, lønsedler etc. Registreringsattest på bil ( kun så længe du ejer den).
Er det sikkert at sende cpr-nummer i en mail?
Datatilsynet har indskærpet kravet om beskyttelse af fortrolige og følsomme oplysninger, der sendes via e-mail. Det betyder blandt andet, at e-mails, der indeholder fortrolige personoplysninger som f. eks. CPR-numre og helbredsoplysninger samt løn-, ansættelses- og familieforhold, skal krypteres.